Allternativ till råspont i tak, finns det?

29k läst  34 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Undrar om det finns några vettiga allternativ till råspont i tak. Efter att ha lagt 12 timmar på att skruva råspont på ett litet 5x2,5 meters tak inser vi att det är väldigt tidskrävande.
    Taket skall täckas med tegel och lutar ca 33 grader om det har någon betydelse.
    Tror att jag har läst om "råspontluckor" någonstans, någon som har erfarenhet av dem? Prisvärt?
    Kan man istället välja något annat skivmaterial t.ex. (ute plyfa) eller blir det för klent?
    Om man nu ändå måste ha råspont, är det ok att spika (spikpistol) istället för att skruva och måste man i så fall spika i noten eller kan man spika mitt på brädan (är rädd att spikarna kryper upp och skadar takpappen)
    Tacksam för all input...

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Allternativ till råspont i tak, finns det?

Ja, det finns (massor) av alternativ, som tur är!

Du behöver inte skruva, ta fram hammare/spik eller allra helst som du redan nämde använd spikpistol. Det går alldeles utmärkt att spika mitt i brädan så att säga, bredd >= 95mm slå 2 spik. Dessutom kan du använda ändspontad råspont så går det riktigt fort.

Det finns också råspontluckor, jag tycker personligen att det är kass, för många generalskarvar men fort går det!

Det finns naturligtvis ytterligare "alternativ" av typen plast/board men det är knappast ett långsiktigt alternativ...

3. K
    Medlem Nivå 1

För många generalskarvar? Är inte riktigt säker på att jag vet hur du menar men i vårt fall handlar det om ett åstak. Dvs takbalkarna ligger längs med huset och varje spontlucka skulle då gå från nock till takfot utan skarv (lite drygt 4 meter).

Vad är problemen med de andra alternativen och vilka är de? Du nämner plast och board. Plast är ju knappast jämförbart med råspont men en kraftig board eller plyfa, kan inte den fylla samma funktion eller blir de inte tillräckligt stadiga? Är det skarvarna som är den svaga punkten?

4. B
    Medlem Nivå 4

Att lägga ändspont med spikpicka går väldigt snabbt. Rekommenderas!

5. G
    Medlem Nivå 5

Tog en dag att med 2 snickare o 2 hantlangare att med ett tak på ca 150 kvm 35 graders luting med råspåntluckor på 3 meterslängder o 2 takkupor,
    allt spikades, sedan rullade vi på takpapp, o spikade detta tog ca 2 timmar.

// goerana

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Jag tycker att du har svarat alldeles förträffligt själv på samtliga punkter :)

Som jag skrev, vilken är en högst personlig åsikt så kan jag bara rekommendera ett (ändspontat) välspikat råsponttak.

Visst kan du sedan lägga upp råspontluckor, jag har då bara inte sett någon jättefördel med detta alternativ. Visst har du exakt cc mått på takstolarna, inga kupor, valmningar eller liknande - då går det fort, vilket ju kan vara en stor fördel.

Board har jag satt upp ett par gånger och jag skulle då inte vilja ha detta på mitt hus... Det är knappt genomtrampningssäkert när det är nytt och jag vill inte veta hur det ser när taket skall läggas om igen.... Blir det sedan blött av läckage eller liknande så säckar det ihop fullständigt och du kommer att märka av det inomhus :(

Plast tänker jag inte ens diskutera >:(

7. N
    Medlem Nivå 2

Svärfar har masonit och han gråter varje gång han går upp på vinden.

Så jag känner på mig att jag kommer bli tvungen att hjälpa han lägga om hela skiten till ändspåntat. tur att man har en spikpicka.

/J

8. A
    Medlem Nivå 5

Varför inte diskutera plast? Visst känns råspont rejälare, men är det inte mest en känsla?

9. A
    Medlem Nivå 6

Ärligt talat... Plast istället för råspont???

Titta på staterna som använder någon typ av board... den flyger all världens väg när det kommer en storm...

Det är väl tänkt att huset skall hålla mer än 20 år och att en ny Gudrun skall kunna blåsa utan att taket rasar in....

10. O
    Medlem Nivå 9

Är det Kategori 4-5-orkanerna du menar när du pratar om att det "kommer en storm"? :)

Katrina hade exempelvis högsta ihållande vindar på 265 km/h (ca 75 m/s) och betydligt mer än så i byarna och i tornados som bildades. I de värsta tornadona kan det vara vindar på över 140 m/s.

Jag tror inte att många i Sverige som bygger trähus direkt planerar för en sådan händelse. :)

Gudrun var ingenting i jämförelse (högsta upmätta ihållande vind nådde väl 33 m/s) och var ändå extremt stark för att vara i Sverige.

11. S
    Medlem Nivå 8

Det finns spontad takplywood om man nu inte gillar trä. mitt hus byggs med 22x120 råspont som är ändspontad. ny spikpistol inköpt för ändamålet. board och plast är att snåla på fel ställe. mitt hus ska jag bo i länge.

12. O
    Medlem Nivå 9

Nu ska vi visserligen också ha råspont i taket, men jag är inte säker på att plastlösningar nödvändigtvis skulle hålla sämre och det är nog knappast något man väljer för att snåla.

Kolfiberarmerade plaster (CFRP) används ju numera för väldigt krävande konstruktioner, som i broar, bilchassin (Formel 1 och sportbilar), flygplan och så vidare. Vad gäller vanliga småhustak är det väl säkert alldeles för dyrt dock.

EDIT: Förresten, lycka till med spikpistolen! Har själv spikat en del råspont med en nyinköpt DeWalt D51845 och oj så snabbt det går. Ska spika råspont i tak imorgon eller på fredag.

13. S
    Medlem Nivå 1

Hejsan!
    Jag spikade också upp ändspontat med spikpicka (som alla andra), men jag har sett att det går lika bra att bara plasta hela taket, och hänga taktegel från 2"4". Takplywood är också bra, men det är riktigt halt när man ska pappa. Det enklaste är att plasta insidan av takstolarna först och isolera utifrån medan man skjuter upp råspont. Man kan också pappa taket samtidigt medan man går uppåt. Lycka till!

14. N
    Medlem Nivå 8

Jag tykte att det snabbaste sättet att montera råspont var att rada dit brädorna och spika dom lite här och där så att dom håller sig på plats. För att sedan skjuta fast alla på en gång.

15. O
    Medlem Nivå 5

Tänkte slå en spik för lättare takkonstruktioner. Det finns många olika slags undertakplaster att välja mellan och utförs arbetet rätt så fungerar de bra. Det finns väl inga BRA argument (i förhållande till kostnaden och tidsåtgången) för råspont, eller hur? Det är klart du kan gå på den men det gör man väldigt sällan efter det att taket är klart. Jag har själv en armerad plast i mitt hus och inga problem alls. Tex i Finland kör man nästan uteslutande med plast i små byggnader. Ännu en sak att ta efter lillebrorsan...  ;)

ojniemin

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: