Tak & Vind
Mikael_L: Ljudet behöver ju inte gå endast genom själva taket, utan är det en ordentlig takkonstruktion så hör man troligen det mesta ljudet via fönster och ventilationsöppningar. [citat] Långt ifrån säkert att det är något problem, kanske lite långsökt mao. Men du byter till lättare tak, så lite beroende på vindförhållanden på platsen, höjd på huset takutformning m.m så kan det
ivarssonivar: Jo vist blir det snygg med den kallas även antracitgrå den färgen den är ju lite spräcklig i färgen om man kan beskriva det så . Personligen tycker jag Blyertsgrå RAL 7024 är snyggare färg och är inte "spräcklig".
niyuley: Tackar och bockar för hjälpen, en Knipex kraftavbitare No. 61 01 200 är beställd!
Åsa Lund: Jag menade för alla andra spikar som du ännu inte gett dig på, finns det en spik som sticker igenom finns det oftast fler ;-)
wireless2000: Bra tips där med höjden, det skall jag kolla. Avs taktypen så går det säkert bra med mansard. Men anledingen till ombyggnad är egentligen inte mer utrymmme utan att vill få plats med panoramafönster då vi har mkt fin sjöutsikt som syns bäst från övre delen av huset. Visst kan man bygga kupor men det skulle bli väldigt många då om alla rum skall få bra sikt.
klasses: Funderar på om en sån här kan fungera. http://www.gardena.com/se/water-management/irrigation-pump/comfort-pump-for-regnvattentunna-4000-2-automatic/ Bara den slår a och på när vattnet stiger vilket de verkar göra. Sen rinner det inte undan jättefort i de där rören heller så det vore ju bra om man kunde reglera avrinningstakten lite men det kanske går. Kontaktade Gardena med mitt
fs01anon: Tack för ditt svar! Ska kolla med plåtis varifrån han köper plåten. Han hade skrivit "tegelröd" på provbiten i alla fall. Har fått hem lite prover på Vittingepannorna, och de känns ju väldigt orangea när de kommer nya. Men jag tänker att de ganska snart mörknar.
hempularen: 20 dagar för 3 man låter mycket. För rätt många år sedan gjorde vår granne ett sådant byte. Jag har för mig att det tog 2v, vet inte hur många som jobbade där, men det var typ 2 man när jag såg dem jobba. Kan ha varit en eller två till vid vissa moment. Det taket var mindre, kanske 100kvm. Men en svår konstruktion med mansardtak, därmed starkt lutande. Och en kupa. I deras fall
Chaz: Det är sadeltak numera plåttak, tidigare tegelpannor. Vet ej hur takstolarna ser ut ännu. Murad skorsten och gjutna mellanbjälklag. På entréplan och i källare finns en vägg mitt i huset paralellt med långsidorna men inte på övre plan, så den väggen bär antagligen mellanbjälklagen. På övre plan finns väggar paralellt med ytterväggarna som bildar små förråd ut mot ytterväggen
jhall: Vi har ett 1,5-plans hus från 1998 och ska bygga ut i båda planen, dvs det blir snedtak i en del av övervåningen. Jag har vart uppe på vinden och mätt att vi har takstolar som är 45x170mm, och huset är isolerat med lösull. Konstruktören har ritat in takstolarna i tillbyggda delen som 45x220+45x195, med 390mm mineralull som isolering. Vi är ett steg från att sätta skopan i jorden och
stranger: "Tillräckligt" var ju egentligen min indirekta fråga , har känt på råspont skivorna, inga ojämnheter eller konstigheter dock så märker man skillnaden i fasthet vid 60cm resp. 120cm på reglar. Tack för bra respons.
eviljava: [citat] Med tätt menas att ni har diffusionsplast i vindsbjälklaget och givetvis inga andra genomföringar eller otätheter (t.ex. otät vindslucka).
Vinkelvolten: Ingen som vet om man brukar använda underbeslag under ytpappen? Icopal skriver så här på sin hemsida: "På vertikala ytor, t.ex. takkupor, ska våden dras upp minst 300 mm. Spika med c/c 60 mm. Komplettera uppdragningen med plåt- beslag, förutom då tätskikt ska användas som yttäckning." Betyder det att de menar att man ska ha plåtbeslag bara då man exvis har tegel? Och att det
buspojken: Aldrig hört talas om att man sätter osb skivor på råsponten, låter märkligt
Matstj: Undrar om det räcker med luftspalt. Vinden är ändå ett dött rum. Ingen luft cirkulation. Det kommer ändå bli fukt o mögel. Det var skillnad om man använde vinden så att man fick nån luft cirkulation. Alternativet är att isolera mot innertak o öppna en ventilation lucka på vinden. Men då blor det svårt o få in fuktspärr på innertakt, eller?
peternicklas: vi bytade papp och pannor först (2006) och byggde sedan takkupa (2008). Nu hade vi helt fritt på insidan så det gick mycket smidigt. Takpannorna användes till takkupan men man får se till så att man inte kapar takpappen för snålt.
mothership: Hej. Hyffsat gissat! Första offert inkom på 45000 men det tillkommer nog 3-4000 extra där. Tack för ditt svar.
Gabbe1: Mycket kul med denna typ av återrapportering i en tråd! Har du bilder att bjuda på?
LisaM82: Pagno, tack för ditt svar utifrån ett bredare perspektiv. Vi förstår att hantverk sällan blir perfekt och att man i vissa avseenden får acceptera det om det är bra nog. Även om det känns lite tufft att ifrågasätta allt så känns det nyttigt och vi lär oss. Ha en fortsatt trevlig sommar!
ivarssonivar: Klart det går men är pappen dålig vid takfoten så är den nog inte bra på resten av taket heller. Även om det ser bra ut kan den ofta vara sönder torkad och behövas troligen bytas .
Maximum Justice Attack: Relativt nyinflyttad i hus, fått bra vägledning här förr så tänkte slänga ut ytterligare en fråga. Har två stycken vindsluckor på övervåningen som jag känner är prio att ta itu med innan vintern för att hålla värmen inne och tänkte sätta igång och fixa till dem bättre än tidigare ägarens temporära lösning. [bild] Lösningen just nu är en 2cm tjock trälucka och innanför
Pagno: http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/srp-25.aspx SRP Båstad, kan det vara något för dig, funderar själv på denna produkt men inte bestämt mig ännu!
Kåben: Ingen som kan dela med sig av kunskap och erfarenhet? Jag är mer och mer inne på att få lägga på ett nytt lager papp för att kunna sova lugnt. Frågan är bara vilken sort. Byggmax har Trebolit 221, som är en YAP2200 och kostar 300 per rulle. Mataki MB369 är bevisligen tåligare (YEP2500), men har sand i ytskiktet och kostar dubbelt så mycket. Jag tänker att jag med två lager papp
fredrik1234: Väcker den här gamla tråden med en liknande fråga. Bor i ett lastgammalt hus där tegeltaket böljar lite på sina ställen. Har iofs förstått att det är vanligt på gamla hus, men om man nu skulle vilka rådfråga en expert - vem vänder man sig till? Förslag i Stockholmsområdet (Västerort)?
Arne999: Grejen är ju den att takutsprånget på gaveln där vindskivan sitter är i Princip i linje med det andra takutsprånget eller tom snäppet innanför
ivarssonivar: Plåtslagare kan ta hem från leverantören finns ganska många profiler och vissa är samma se 80-t.
Robert Kooijman: >Har du några bilder på ditt EPDM tak du kan visa? >Hur gjorde du vid takfotsplåten? Det kanske går att limma EPDM direkt mot plåten med kontaktlimmet? Visar några bilder av taket. Har inte använd takfotsplåt eller lim. Man kan göra platta tak på många sätt, jag välde att ha en genomgående "blomlåda" som fungerar både som takränna, takutsprång, infästning av EPDM, och...
leby: Det finns speciella fågelband till detta, såg ett på denna sidan http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggning_falsatlertegel_hansatvilling_2014_lu.pdf
mape17: Beror också på vilken del av året du vill optimera för. Mest utbyte på senhöst/vinter=mer lodrätt Mest utbyte på sommaren, tex för en pool, strax under maximal solvinkel för orten. Men det är förvånande vilken liten skillnad vinkeln gör om man vill räknar över året. Viktigast av allt är dock att rikta mot söder. Här kan du läsa lite mer: http://24volt.eu/solvinkelvisare.php