2012 byttes taket på en fritidsfastighet och i samma veva gjordes en tillbyggnad av samma entreprenör. Under de senaste vintrarna har stugan inte använts speciellt frekvent förrän nu och det är tydligt att det läcker väldigt mycket värme. Nog om det dock. Det som gör mig brydd är hur vattnet letat sig ut vid takfoten. Här säger sig entreprenören inte ha gjort något fel utan att allt är gjort som det ska.
Har kikat så gott det går men för mig som lekman ser det inte särkilt bra ut. Tycker mig kunna se att de inte lagt läkt åt båda håll utan endast längs med och inte från takfot upp till nock. Varningsklocka?
Tycker också att den nedersta läkten sitter alldeles för nära takslutet?! Kan ens vatten som ligger bakom ta sig förbi när man skruvat längsgående läkt rakt mot underlaget? Takfotsplåt skulle möjligen behövas? Vad anser ni om hängrännorna, är inte dessa monterade 1-1,5dm för långt ned?
Vad anser ni utifrån det ni kan se på bilderna, finns det något som inte står rätt till här?
Entreprenören hävdar i detta fall att allt är gjort som det ska och att de inte kommer att ta på sig att göra om någonting då något fel inte finns.
Tar tacksamt emot åsikter.
Vh.




Har kikat så gott det går men för mig som lekman ser det inte särkilt bra ut. Tycker mig kunna se att de inte lagt läkt åt båda håll utan endast längs med och inte från takfot upp till nock. Varningsklocka?
Tycker också att den nedersta läkten sitter alldeles för nära takslutet?! Kan ens vatten som ligger bakom ta sig förbi när man skruvat längsgående läkt rakt mot underlaget? Takfotsplåt skulle möjligen behövas? Vad anser ni om hängrännorna, är inte dessa monterade 1-1,5dm för långt ned?
Vad anser ni utifrån det ni kan se på bilderna, finns det något som inte står rätt till här?
Entreprenören hävdar i detta fall att allt är gjort som det ska och att de inte kommer att ta på sig att göra om någonting då något fel inte finns.
Tar tacksamt emot åsikter.
Vh.




Lösvirkesbyggare
· Västragötaland
· 5 inlägg
Om det är råspont under pappen (slätt underlag) så är det fel att inte ha ströläkt (från nock ner mot ränna).
Läkten längst ner ska inte vara där, man ska lägga en kilformad bräda under pappen.
Det syns tydligt att istapparna bildats av vatten som kommer bakom brädan!
Anlita en besiktingsman för att få ett riktigt utlåtande och reklamera sedan till byggföretaget.
Lycka till
Läkten längst ner ska inte vara där, man ska lägga en kilformad bräda under pappen.
Det syns tydligt att istapparna bildats av vatten som kommer bakom brädan!
Anlita en besiktingsman för att få ett riktigt utlåtande och reklamera sedan till byggföretaget.
Lycka till
Kilformad bräda tycker jag blir snyggast och med bäst funktion. Tyvärr gav mina byggare mig inte den infon utan de körde bara med att den sista raden läkt står på högkant. Det verkar tyvärr vara vanligaste sättet vilket är märkligt.
Men oavsett skall väl talfotsplåten som ska ligga under takpappen och går ner i hängrännan ta allt vatten. Googla och se så din sitter som den ska göra.
Men oavsett skall väl talfotsplåten som ska ligga under takpappen och går ner i hängrännan ta allt vatten. Googla och se så din sitter som den ska göra.
Rännorna är ju fulla så det är ju inte konstigt att det rinner över, men den stora frågan är vilken väg vattnet egentligen tar..
Jag tycker det ser ut som vattnet rinner innanför takfots plankan, och det är ju definitivt inte rätt även om så plåten blåser bort ska ju inget vatten kunna rinna den vägen..
Jag tycker det ser ut som vattnet rinner innanför takfots plankan, och det är ju definitivt inte rätt även om så plåten blåser bort ska ju inget vatten kunna rinna den vägen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Att hängrännorna är så långt ner förklaras med att de kört med krokar som inte möjliggör annat montage, de krokarna tycker jag känns mer som något man använder själv om man inte vill krångla med att bocka krokar, men en firma ska absolut inte använda dom, resultatet blir inte bra.
Fast grundproblemet verkar ju vara att det bokstavligen rinner vatten bakom fotbrädan, det ska det absolut inte göra.
Fast grundproblemet verkar ju vara att det bokstavligen rinner vatten bakom fotbrädan, det ska det absolut inte göra.
Är ju lite svårt att se men om det är som det ser ut på bilderna så är det som flera sagt redan, läkten är fel, man måste iof inte kila upp även om det blir snyggare men listen får ju inte ligga utan underliggande från takfot till nock. Sen ska det absolut ligga en takfotsplåt under pappen.
Ta absolut dit en besiktningsman....
Ta absolut dit en besiktningsman....
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ser inget direkt fel på själva taket på dom bilderna som finns men tror du det är del ta dit en besiktningsman men det största problemet är nog att huset läcker för mycket värme.
Ser ut som om du har den typen av konstruktion där vatten från pappen rinner ut i mellanrummet mellan råspont och fotbrädan vilket är en okej lösning om du nu har den.
Sen finns det inga regler/krav på att man ska använda fotplåt eller kil !!! Tvärt om med kil faktiskt då vissa tillverkare säger att man inte får använda det.
Ser ut som om du har den typen av konstruktion där vatten från pappen rinner ut i mellanrummet mellan råspont och fotbrädan vilket är en okej lösning om du nu har den.
Sen finns det inga regler/krav på att man ska använda fotplåt eller kil !!! Tvärt om med kil faktiskt då vissa tillverkare säger att man inte får använda det.
Tack för er respons. Här kommer bilder på sprängskissen från entreprenören. Att det inte är tillräcklig isolering kan vi alla nog vara överens om. Entreprenören pratar om att det i tak-geringen, typ vid farstukvisten, att det där samlas mer snö än någon annanstans på taket och att det då blir bättre isolering och värmen underifrån tinar upp snön snabbare..
Det finns ingen ventilation i huset, typ ventiler upp i nock för att leda ut varmluft utan allt stiger rakt upp och värmer plåten vilket smälter snön än snabbare.. om detta är rätt eller fel, vet ej.
Saken är den att detta är ett fritidshus som vi har tänkt att köpa men som vi nu känner oss lite avvaktande kring då det dyker upp frågetecken kring utförandet. Det kanske inte är något fel heller, vad vet man? Dock har två oberoende hantverkare och en plåtslagare uttryckt sig vara oroade kring hur det ser ut och till en början vill de lyfta på nån plåt och kolla närmare. Men då fritidshuset inte är vårt skapar det vissa problem, vi har tills på måndag på oss att kunna dra oss ur affären.
Tyvek sida

Tyvek framifrån

Det finns ingen ventilation i huset, typ ventiler upp i nock för att leda ut varmluft utan allt stiger rakt upp och värmer plåten vilket smälter snön än snabbare.. om detta är rätt eller fel, vet ej.
Saken är den att detta är ett fritidshus som vi har tänkt att köpa men som vi nu känner oss lite avvaktande kring då det dyker upp frågetecken kring utförandet. Det kanske inte är något fel heller, vad vet man? Dock har två oberoende hantverkare och en plåtslagare uttryckt sig vara oroade kring hur det ser ut och till en början vill de lyfta på nån plåt och kolla närmare. Men då fritidshuset inte är vårt skapar det vissa problem, vi har tills på måndag på oss att kunna dra oss ur affären.
Tyvek sida

Tyvek framifrån

Jag har eg inte något att komma med i sakfrågan men vill bara applådera den fördömliga presentationen av problemet. Både en fyllig text, bilder och även principritningar.
Så här borde alla trådar se ut. Tänk vad många fler som skulle få hjälp och även fler (inkl mig själv) som lär sig något av trådarna man läser.
Så här borde alla trådar se ut. Tänk vad många fler som skulle få hjälp och även fler (inkl mig själv) som lär sig något av trådarna man läser.
Men kan tanken verkligen vara att vatten ska gå bakvägen?
Ritningarna saknar ju hängrännorna så förklarar ju tyvärr inte hur avrinningen ska fungera.
Hade varit kul och haft förklaringen till ritningarna, men pilarna tyder ju på (tycker jag) att man VILL skapa ett luftflöde bakom takfotsbrädan för att torka bort snö och is och på så sätt hålla konstruktionen torr, slutar pappen innanför sista läkten så kommer ju all fukt att ta den vägen ut, det är säkert en genomtänkt konstruktion där man har mycket snö som yr omkring och in i alla håligheter..Daniel Fälldin skrev: