Medlem
· Norrbotten
· 13 inlägg
Hej byggahus! Jag har stött på ett problem när vi skulle fräsha upp allrummet på övervåningen i vårt hus som är byggt -74. Någon av de tidigare ägarna har installerat några lysarmaturer i ett par balkar som jag inte vet om de är bärande eller inte.
De ser ut såhär.
Såhär såg det ut före. Den ägaren som gjort det har bara spikat vanlig panel på sidan de här balkarna.
Vid närbilder på balkarna ser det ut såhär.
Jag tycker dom ser för hemska ut alltså och helst av allt skulle jag vilja ta bort dem. Men för det första är ju paneltaget uppsågat, och inte snyggt på alla ställen, för att få plats med de här monstrositeterna. För det andra vet jag ju inte om detta är någon slags bärande konstruktion. Jag misstänker att det inte är det men jag är inte säker. Det är svårt att ta sig upp att kolla då det ligger en väldans massa isolering uppe på, och det är ganska trångt. Om det inte är en bärande konstruktion så lutar det åt att behålla dem ändå men bygga in dem lite snyggare på något sätt(tips mottages tacksamt) och sätta spotlights i dem.
Vad tror ni? Tacksam för den hjälp jag kan få med så lite information.
PS. Jag är inte helt säker på att jag lagt tråden i rätt del av forumet. Jag är rätt så ny här. Åtminstone som skrivande medlem. Jag har läst rätt länge.
De ser ut såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg det ut före. Den ägaren som gjort det har bara spikat vanlig panel på sidan de här balkarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vid närbilder på balkarna ser det ut såhär.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker dom ser för hemska ut alltså och helst av allt skulle jag vilja ta bort dem. Men för det första är ju paneltaget uppsågat, och inte snyggt på alla ställen, för att få plats med de här monstrositeterna. För det andra vet jag ju inte om detta är någon slags bärande konstruktion. Jag misstänker att det inte är det men jag är inte säker. Det är svårt att ta sig upp att kolla då det ligger en väldans massa isolering uppe på, och det är ganska trångt. Om det inte är en bärande konstruktion så lutar det åt att behålla dem ändå men bygga in dem lite snyggare på något sätt(tips mottages tacksamt) och sätta spotlights i dem.
Vad tror ni? Tacksam för den hjälp jag kan få med så lite information.
PS. Jag är inte helt säker på att jag lagt tråden i rätt del av forumet. Jag är rätt så ny här. Åtminstone som skrivande medlem. Jag har läst rätt länge.
Du kan nog utgå från att man inte skruvat upp ett gäng sådana bjälkar för syns skull. Dvs. att de är en del av takstolarna. En variant är förstås att flytta ner innertaket så att bjälkarna hamnar under detta. Men det blir ju lite mindre "luftigt" på det sättet.
Ser ut som det skulle kunna vara hanbjälken till takstolarna som har blivit inklädd med brädor. Om det är den så ska den inte tas bort.
Sök på takstol eller A-takstol för att se hur konstruktionen ser ut.
Enda sättet att verifiera är att krypa upp på vinden och undersöka takstolarna.
Sök på takstol eller A-takstol för att se hur konstruktionen ser ut.
Enda sättet att verifiera är att krypa upp på vinden och undersöka takstolarna.
Medlem
· Norrbotten
· 13 inlägg
Tack och bock för snabba svar. Har ni några förslag på hur man kan klä in dom lite finare?
Ser ut som att förra ägaren gjort en hafsslafs jobb...ser ju för jäkligt ut runt hanbjälkarna. Jag hade satt smyglist runt hanbjälkarna samt en tunn bräda i underkant för att det skall se mer gediget ut och sen målat detta vitt som resten!
Medlem
· Norrbotten
· 13 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Arbetet fortskrider. De är ju såklart kvar. Det kommer kläs in med något, vad har jag inte helt bestämt mig ännu. Lysrörsarmaturerna kommer sannolikt bytas ut mot 230volts spotlights. Det kommer ju dock innebära att jag måste sätta en distans mellan balken och materialet jag klär in balkarna med för att få plats med dem. Jag återkommer!
Klicka här för att svara