Hej

Har tittat runt lite på pannor till det nya taket .
Har tittat på följande:

Bender Palema Condor
Monier Protector
Mjöbäckspannan Hardtop Classic

Är det jämt skägg mellan dessa pannor ?
Något man ska akta sig för ?

Står själv inför detta val nu. Hur gick det och blev du nöjd? Såklart lite för tidigt att avgöra om det kommit mossa/lav osv.

Hej

FIck ett bättre pris på mjöbäckpannan , modoplus tog jag till sist.

Än så länge så ser det bra ut , men för kort tid för att vore något annat :)

Hur är statusen på pannorna idag? Har de åldrats bra?

Mitt svar blir aldrig en betongpanna på mitt tak Tveklöst tegel.
3gr så lång livslängd och åldras vaker till skillnad mot betongen som blir matt och ful.
Mossan tar ofta över efter bara några år. Inget misspryder ett tak så mycket som betongpannor.

Huddingebo skrev:
Mitt svar blir aldrig en betongpanna på mitt tak Tveklöst tegel.
3gr så lång livslängd och åldras vaker till skillnad mot betongen som blir matt och ful.
Mossan tar ofta över efter bara några år. Inget misspryder ett tak så mycket som betongpannor.
Man måste ändå byta papp efter 30-40 år så vad du säger är att man då ska få tvättat tegelpannorna? Är det inte en ganska dyr process? Eller blir de helt rena med en hemmaspruta?

Tegelpannor behöver man inte tvätta, beläggningen/mossa och annat är av en helt annat art och får inte i närhete av samma fäste som på betongpannor som efter ett par år och en perfekt yta att växa på.
Tegel är tätt och kompakt, svårare att växa på. Man byter papp på en sida i taget och flyttar över/tillbaka pannorna.
Min Farmors hus byggt 1923 har orginalpannorna kvar till 99% och de ser ut att hålla 100år till. Mycket vackra är de också :)

Redigerat:
Bra lertegel håller extremt länge men dagens lertegel är ofta skit som ibland går sönder efter några år. Så alla typer av lertegel är inte bra.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
K
Jag beställde hem provpannor från olika fabrikat och bestämde mig för monier, främst pga. deras tätt tak garanti och att de vid tillfället var billigast.

Gillade den relativt blanka finishen hos protector pannan! Ser fortfarande fin ut efter ett och ett halvt år

Ska man ha glaserade pannor så ska den sitta på undersidan, på ovansidan är det bäst att ha en diffusionsöppen ytan som kan avge fukt så att pannnan torkar lätt.
Toppglaserade pannor har normalt kortare livslängd.

K
Fast är de glaserade på ovansidan så håller de ju tätt bättre? Och med ordentlig luftning borde de väl torka ut på undersidan?!

Finns det någon studie som stödjer att toppglaserade har kortare livslängd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.