Vårt hus är byggt 1983 så det börjar väll bli dags att se över taket. Vi har betongpannor på grova läkt och masonit under. Jag har sett att olika firmor gör reklam för att man kan "renovera" taket genom att tvätta och sedan måla eller försegla dom med plast, för att de ska hålla många år till. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vilka råd kan ni ge? "Renovera", byta pannor eller byta till pannor/papp/plywood? Är det skillnad på de olika renoveringsmetoderna?

Kan inte göra ngn jämförelse men valde själv metoden med renovering. Taket las till 2/3 -92 det andra 1/3 -86.Dels för att jag ändå ville ha en tvätt inför målning av hus- mitt hus har rätt svag lutning och det var mycket mossa -men också för att 1/3 hade fel färg (Har tre sidor tak varav den mot baksidan hade bruna pannor). Så de tvättade och målade två varv. Ett sjukjäkla jobb som tog tid. Betalade 25.000 inkl Rot. Yta ca 150 kvm. Så här ett år senare ser de fortfarande ut som nya. Inga beläggningar. Allt rinner av.

Allt beror väl på om du tror att underlagspapp etc är i bra skick? Gjorde en snabb överslagsräkning på Moniers hemsida för kostnaden av material om jag bytt pannorna. Givetvis läkt och papp samtidigt då och då stannade priset för bara material på 27000.

Så i runda slängar skulle man nog kunna anta att merkostnaden för byte är arbetskostnaden. Har ingen uppfattning alls om hur lång tid en firma behöver för det.

Eftersom han inte har papp under är det inte en faktor, men för 25k får man ju nya pannor om man vill.

Det är inte materialet som kostar vid takbyte, det är arbetet.

Möjligen om du vill byta spont också, men idag använder man väl mest färdiga spontluckor.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.