Ska snart lägga underlagspapp yep 500
Med klister kant. Men den ska spikas sick sack i ovansidan vad jag förstått. Men första våder nederst ska den klistras i råsponten eller ligga löst där?? Fattar inte...ligger den löst så blåser den väll sönder?
Och sen vad ska man ha i mellan där jag skarvar vertikalt? ? Nått lim eller?
Med klister kant. Men den ska spikas sick sack i ovansidan vad jag förstått. Men första våder nederst ska den klistras i råsponten eller ligga löst där?? Fattar inte...ligger den löst så blåser den väll sönder?
Och sen vad ska man ha i mellan där jag skarvar vertikalt? ? Nått lim eller?
Jaha ok tack för svar... tänkte sätta fot plåten på läkten istället... vet att den egentligen ska sitta under pappen men är snyggare på läkten...
Och behöver man sned skära pappen vid skarv? Såg nått om de nånstans. ..
Och behöver man sned skära pappen vid skarv? Såg nått om de nånstans. ..
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Plåten är så kort för att den ska sitta på råsponten, då når den fint ned i rännan. Tycker du att det är fult att läkten syns (vilket jag håller med om) så sätt en täckplåt på nedersta bärläkten. Går bra att använda en fotplåt till detta med, möjligen kan du klippa den så att den inte blir så bred. Se bild från en av Benders läggningsanvisning nedan. Andra tråden idag som denna fråga tas upp 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt att släppa ut pappen. Jag skippade fotplåten på mitt hus och lät underlagspappen gå ut ca 20mm utanför råsponten. Jag fäste sedan hängrännorna i bärläkten så att regnvattnet rinner rakt ner i dem och inte riskerar att blaska mot kanten av råsponten.A abel48 skrev:
Skälet till de dubbla läkterna på sista raden är att de pannorna inte ligger på en annan panna och de behöver då den extra höjden. Om man inte har dubbla läkter (eller en 45-regel istället för 25mm-läkt) så kommer den sista pannraden att luta extra mycket neråt och det är inte snyggt alls.
Klicka här för att svara