Har en firma som i samband med vår tillbyggnad lägger omvårt tak.
Jag var uppe och kollade jag hittade en del saker som jag som lekman tycker är konstigt.
1. De har inte lagt underlagspapp över nocken (se bild), utan de har lämnat kvar den gamla nockbrädan och har lagt pappen från den och neråt
2. De har struntat i att byta papp runt skorstenen (
3. Vi ska flytta avluftningen för avloppet. Då har de för det första inte lagat hålet i råsponten och bara lagt papp över hålet vilket har medfört att när de spikade läkten så råkade de spika just i hålet (se bild). Det borde ju vara en stor risk för framtida lekage?
4. De har inte gjort något nytt hål för avluftningen innan de lagt pappen, gör man inte det innan man lägger pappen?
Jag var uppe och kollade jag hittade en del saker som jag som lekman tycker är konstigt.
1. De har inte lagt underlagspapp över nocken (se bild), utan de har lämnat kvar den gamla nockbrädan och har lagt pappen från den och neråt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
2. De har struntat i att byta papp runt skorstenen (
3. Vi ska flytta avluftningen för avloppet. Då har de för det första inte lagat hålet i råsponten och bara lagt papp över hålet vilket har medfört att när de spikade läkten så råkade de spika just i hålet (se bild). Det borde ju vara en stor risk för framtida lekage?
Logga in
Skapa konto
4. De har inte gjort något nytt hål för avluftningen innan de lagt pappen, gör man inte det innan man lägger pappen?
Där det ligger tegel gissar jag att dom redan är färdiga och dom är nu på andra sidan?
Självklart ska det vara papp även över nocken.
Och runt skorstenen ska det såklart också bytas papp.
Verkar inte vara några ordentliga snickare. Är det en seriös firma? Har ansvarig varit på plats eller är det bara "arbetarna"?
Självklart ska det vara papp även över nocken.
Och runt skorstenen ska det såklart också bytas papp.
Verkar inte vara några ordentliga snickare. Är det en seriös firma? Har ansvarig varit på plats eller är det bara "arbetarna"?
Det var som jag misstänkte
Det är en seriös firma, men han har mycket att göra så han har tagit in extra personal... som uppenbarligen inte har den kunskapen som behövs.
Det ska inte upp några mer takpannor fören allt är åtgärdat.
Jag ska ha ett möte med byggaren i morgon så han får se det jag har hittat. Så får de åtgärda de punkterna i väntan på att KA har tid att besikta.
Det är en seriös firma, men han har mycket att göra så han har tagit in extra personal... som uppenbarligen inte har den kunskapen som behövs.
Det ska inte upp några mer takpannor fören allt är åtgärdat.
Jag ska ha ett möte med byggaren i morgon så han får se det jag har hittat. Så får de åtgärda de punkterna i väntan på att KA har tid att besikta.
Alla punkter är fel, förutom papp över nock. Där beror det på vilket typ av hus du har.
Har du paralelltak ska du ha ventilerad nock. Dvs luftapalt och ingen papp.
Har du kallvind så ser jag inget fel med att papper går över nockbräda.
Har du paralelltak ska du ha ventilerad nock. Dvs luftapalt och ingen papp.
Har du kallvind så ser jag inget fel med att papper går över nockbräda.
Pappen går inte över nockbrädan utan upp mot nockbrädan så att vatten kan komma ner mellan nockbrädan och pappenV Vesslan666 skrev:
Nu vet jag inte vad parallelltak är, men på taket på nya delen och hur det var utfört av tidigare takläggare så är det takpapp över nocken
Nu har jag haft mötet med byggaren och en inte allt för kaxig hantverkare. 
Alla fel jag har hittat är genomgångna, fixade eller på väg att åtgärdas
Trist bara att man själv aldrig kan slappna av och bara lita på att allt blir utfört korrekt.
Tack för svaren på mina frågor
Alla fel jag har hittat är genomgångna, fixade eller på väg att åtgärdas
Trist bara att man själv aldrig kan slappna av och bara lita på att allt blir utfört korrekt.
Tack för svaren på mina frågor
Klicka här för att svara