Byggahus.se

Luftspalt saknas - 110 år gammalt hus

1. J
    Medlem · 16 inlägg

Jonas.Leijon

Medlem
    Vi river just upp ovanvåningen på vårt nyinköpta hus. Ett 110-år gammalt hus med inredd ovanvåning.

På vinden låg det sporadiskt lite isolering och sponten har visst angrepp. Vet ej ålder men mycket renoverades på 50-talet tydligen.

Nu till funderingen och hjälpen som behövs av er där ute.
    Jag tänkte skapa en luftspalt mha masonit på traditionellt vis och sen plasta in mot de nya innerväggarna och sen spruta in cellulosa. Problemet är att det inte är öppet ut mellan bjälkarna så hur kan man då skapa en luftning? Är det ens lönt?

Alt 1 jag tänker är att det kanske går att knacka bort lite på muren där takstolarna vilar och få luftning på det sättet?
    Alt 2 Om jag inte får in någon luft så kanske det ändå är lönt att sätta luftspalt för att skydda sponten mot fukt från isoleringen och istället sätt någon sorts mekanisk ventilation på vinden?
    Alt 3...? Kom gärna med förslag!

Se bild, inte den bästa men man kan zooma in..

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 348 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Min fundering, med ett 110 år gammalt hus, blir - varför inte använda hygroskopisk isolering (isolina eller liknande) så att huset får andas ??

Annars finns det ju avluftningsdon som man sätter i taket (man får såga hål utifrån, täta och lägga på pannorna igen), alt få du fundera ut ngn läsning där du borrar igenom i underkankt så luften kan komma ut i takfoten, men att få det där rätt är inte helt enkelt i ett gammalt hus misstänker jag...

/K

3. J
    Medlem · 16 inlägg

Jonas.Leijon

Medlem
    Tack för ditt svar!
    Tänkte använda cellulosa just av den anledningen.
    Avluftningsdon i taket blir svårt eftersom det ligger ett plåttak på utsidan..

Ska verkligen prova att få upp hål för luftspalten, känns enklast och man vet att det är en beprövad metod.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 6 818 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jag tycker du kan skippa plasten och sen bara skapa fack så du inte får isoleringen dikt mot takets råspont. Det går ju det också om man VET att sponten och taket är i gott skick men man vet ju aldrig. Så länge du inte har nån plast så lär ju allt andas ändå även om inte facken är öppna.

5. J
    Medlem · 16 inlägg

Jonas.Leijon

Medlem
    Taket är tätt nu men kommer att bytas i förebyggande syfte inom 5-7 år tror jag. Då får man ta beslut om sponten ska bytas eller ej. Isf monterar jag såklart luftningen/glesen i takstolarna så kan man byta sponten ovanifrån om det skulle behövas..
    Att skippa plasten tycker jag känns läskigt, kommer inte all kondens hamna i isoleringen där det kalla möter det varma?

6. J
    Medlem · stockholm · 5 002 inlägg

JohanLun

Medlem
    Sätt en papp eller duk istället då?

7. D
    Besserwisser · E · 18 006 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det funkar inte med en isolering som tillfälligt kan hantera lite fukt om det ör tätt på utsidan men inte insidan. Taket är tydligen bytt sedan huset byggdes. Jag skulle absolut rekommendera någon typ av ventilerad luftspalt, det behöver inte vara mycket ventilation, och en tät insida.

8. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    Ja, råspont under ett tätt mtrl (takpapp eller plåt) gör att råsponten får hantera all fukt och ruttnar upp med tiden. Så precis som föreg inlägg säger så måste du ordna luftväxling och ha en fuktspärr.

Edit:
    Råsponten ruttnar upp om det är ett uppvärmt utrymme under, utan ordentlig fuktspärr och utan luftspalt. Eftersom fukten inte kan ventileras ut uppåt genom yttertaket.

Redigerat 21 okt 2017 19:05
  9. H
    Medlem · Österbotten · 6 596 inlägg

heimlaga

Medlem
    Det viktiga är att få en bra luftväxling mellan råsponten och vindskyddsskivan utanpå isoleringen. Det innebär att luftspalten skall vara öppen utåt vid väggbandet och uppåt mot övrevinden. Det är därför tredingstak är bättre än att ha isolerat upp till nock. Alla luftspalter är öppna mot övrevinden som i sin tur ventileras genom ventiler eller springor i gavelröstena.

Jag ser inget problem i att du har råspont under ett tätt tak. Råsponten är heltäckande och då bildas inte lika mycket kondens som under plåt. Den kondens som endå bildas ventileras bort.

Jag skulle isolera med cellulosabaserad isolering och använda en pappersbaserad ångbroms på insidan i stället för plast.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · stockholm · 5 002 inlägg

JohanLun

Medlem
    Men bara en nyfiken fråga, det finns ju massor av gamla hus med plåttak som har hur fräsch råspont som helst. Hur kommer de sig de klarat sig, eller är det för att det oftast var kallvindar?

Vad händer på alla gamla hus där man lägger om tak med "modern" takpapp, som väl är tätare än gammal?

11. H
    Medlem · Österbotten · 6 596 inlägg

heimlaga

Medlem
    Det brukar inte vara råspont utan vanliga sågade bräder.
    De klarar sig. Jag vet inte varför råspont inte skulle klara sig

Jag tror att det är någon urban myt som spökar.

12. J
    Medlem · 16 inlägg

Jonas.Leijon

Medlem
    Det här med ångbroms verkar vara flitigt diskuterat på olika forum. När anser du att det ska användas och vad är fördelar/nackdelar?

13. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Det finns ju ventiler som sätts på översidan av taket under pannorna. Så om problemet bara är att få in luft i utrymmet så bör det gå att ordna så.

14. J
    Medlem · 16 inlägg

Jonas.Leijon

Medlem
    Kruxet är att det ligger först ett plåttak och sedan uppreglat ovanpå det ett tak med betongpannor.
    När jag väl byter taket på utsidan om 5-7 år hade jag säkert kunna sätta in ventiler i alla facken men just nu behöver jag en lösning som funkar med de förutsättningar jag har nu.
    Så nu är planen:
    1. Montera luftspalter i alla fack mha masonit
    2. Ventilera gavlarna
    3. Plast/ångbroms mot innerväggar och tack
    4. Spruta lösull, cellulosa i vägg och tak

15. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 348 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Låter som en bra plan, kör du cellulosa så bör du köra ångbroms, inte plast, annars har du ju föga nytta av cellulosan egenskaper ?

Kan du inte ventilera i takfoten så är nog gavelen ett bra alternativ...

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.