Hej!
jag ska montera plåtbleck runt tegelskorstenen.
har tänkt borra och plugga och skruva fast det i teglet.
frågan är vilken sorts skruv och plugg man bör använda
kan man använda farmarskruv med gummitätning, alltså samma som man skruvar fast takplåten med tex?
vilken plugg är då lämplig?
bör man ha nå tätningsmedel bakom plåten, fogmasseliknande, vad isåfall?
tack på förhand!
jag ska montera plåtbleck runt tegelskorstenen.
har tänkt borra och plugga och skruva fast det i teglet.
frågan är vilken sorts skruv och plugg man bör använda
kan man använda farmarskruv med gummitätning, alltså samma som man skruvar fast takplåten med tex?
vilken plugg är då lämplig?
bör man ha nå tätningsmedel bakom plåten, fogmasseliknande, vad isåfall?
tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Farmarskruv är väl lite korta i min mening , om du hamnar i en fog så är det kört , du får se om du kan hitta rätt på stenarna , är dom precis bakom plåten räcker dom långa och brunplugg eller motsvarande , klart ett antal måste dit med jämna mellanrum .
Sen säger du plåtbleck runt skorstenen , sitter den i nock eller en bit ner på taket , står skillnad på montage , samt att plåten ska falsas i hop i hörnen för att bli tätt
Sen säger du plåtbleck runt skorstenen , sitter den i nock eller en bit ner på taket , står skillnad på montage , samt att plåten ska falsas i hop i hörnen för att bli tätt
hej!
skorstenen sitter över nocken så jag har fått 2st U tillverkade av 150x150mm
jag lägger en från varje sida och klipper av över nock tänkte jag.
hos plåtslagarn där jag beställt den sa de att man kunde plugga med "brunplugg" (eller vare rödplugg) och fästa med farmarskruv,
pluggen var nog bara 5-5,5mm utvändigt trodde han..
skorstenen sitter över nocken så jag har fått 2st U tillverkade av 150x150mm
jag lägger en från varje sida och klipper av över nock tänkte jag.
hos plåtslagarn där jag beställt den sa de att man kunde plugga med "brunplugg" (eller vare rödplugg) och fästa med farmarskruv,
pluggen var nog bara 5-5,5mm utvändigt trodde han..
det jag menar med U var att man får 2 halvor bestående av vardera 3 plåtar hopfalsade.
jag monterar en från varje takhalva och borrar och pluggar och skruvar..
ungefär såhär ser då ett "u" ut. och ett likadant på andra sidan..
det var plåtis som sa "U" =)
på denna bild jag hittat på nätet ser det dock ut som den är spikad?
jag monterar en från varje takhalva och borrar och pluggar och skruvar..
ungefär såhär ser då ett "u" ut. och ett likadant på andra sidan..
det var plåtis som sa "U" =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på denna bild jag hittat på nätet ser det dock ut som den är spikad?
Det verkar vara en plåtis som kan , , sedan det med anslutning på nock med plåtarna , sä måste dom gå omlopp på något sätt , annars blir det läck om dom bara går emot varandra .
Det med fotot är lite snik om det är spik , dom sitter i fogen då , lite vanskligt att dom biter helt .
Om din skorsten är i stil med den på fotot , så räcker det med tre på varje sida , du kan sätta fyra om du vill , men då i teglet .
Farmarskruv kanske är lite för tjocka för 5,5 mm :s plugg ( röda ) prova att borra 5,5 mm ,
blir det stopp att dra i dom ( Gör inget om det går lite tungt , bara bra ) går det inte , borra upp med 8 mm och ta brunplugg
Det med fotot är lite snik om det är spik , dom sitter i fogen då , lite vanskligt att dom biter helt .
Om din skorsten är i stil med den på fotot , så räcker det med tre på varje sida , du kan sätta fyra om du vill , men då i teglet .
Farmarskruv kanske är lite för tjocka för 5,5 mm :s plugg ( röda ) prova att borra 5,5 mm ,
blir det stopp att dra i dom ( Gör inget om det går lite tungt , bara bra ) går det inte , borra upp med 8 mm och ta brunplugg
jo profilplåt är väl rätt välkända här i trakten 
jo visst blir det lite svårt att få tätt just vid nock.. dessa U:n kommer gå under nockplåten, ska se om jag kan vika dem över nocken så de går ner nån cm på motsatt sida.
men de lilla regnet som kan smita förbi mellan tegel och plåt gör nog inget, det torkar ju
ser inte ut som de på fotot sitter i fogen? det är ju en fog 3-4 cm ovanför spikarna och ser inte ut att stämma med vertikalfogen heller, då det är ca 5 cm från hörnet så nog tror ja de sitter i teglet?
jag ska köpa lite olika plugg och sedan testa på en lös tegelsten innan jag ger mig upp på taket
för att se vad som passar, och om de håller osv...
skorstenen är inte centrerad över nock så antalet skruvar blir nog olika på respektive sida
ska även montera en westernhuva ovanpå som är måttbeställd, men den infästningen är nog enklare, om än svårare att hantera så ska det nog lösa sig hoppas jag
jo visst blir det lite svårt att få tätt just vid nock.. dessa U:n kommer gå under nockplåten, ska se om jag kan vika dem över nocken så de går ner nån cm på motsatt sida.
men de lilla regnet som kan smita förbi mellan tegel och plåt gör nog inget, det torkar ju
ser inte ut som de på fotot sitter i fogen? det är ju en fog 3-4 cm ovanför spikarna och ser inte ut att stämma med vertikalfogen heller, då det är ca 5 cm från hörnet så nog tror ja de sitter i teglet?
jag ska köpa lite olika plugg och sedan testa på en lös tegelsten innan jag ger mig upp på taket
för att se vad som passar, och om de håller osv...
skorstenen är inte centrerad över nock så antalet skruvar blir nog olika på respektive sida
ska även montera en westernhuva ovanpå som är måttbeställd, men den infästningen är nog enklare, om än svårare att hantera så ska det nog lösa sig hoppas jag
Har uppfattat det som att du har plåttak , går då dessa plåtar under nockplåt så är det bra,.
Din skorsten är inte centrerad med nock , då ska den övre halvans del gå in under nockplåten ,
och den nedre ska först monteras så den övre lappar över den undre , tegelpanneprincip
Gör en liten skiss , inte så noga , men jag tror inte att du fått några underliga uppgifter från din plåtis , men ändå , intressant att se hur det är tänkt från din sida
Din skorsten är inte centrerad med nock , då ska den övre halvans del gå in under nockplåten ,
och den nedre ska först monteras så den övre lappar över den undre , tegelpanneprincip
Gör en liten skiss , inte så noga , men jag tror inte att du fått några underliga uppgifter från din plåtis , men ändå , intressant att se hur det är tänkt från din sida
japp tp20 plåttak.
nockplåten har en egen liten mininock, så det blir enklast att sticka skorstensbeslagen under nockplåten.
fy vad det var svårt att rita... kräver 3d skiss märker jag... eller så 2 skisser... ska se vad jag får till
nockplåten har en egen liten mininock, så det blir enklast att sticka skorstensbeslagen under nockplåten.
fy vad det var svårt att rita... kräver 3d skiss märker jag... eller så 2 skisser... ska se vad jag får till
Använt paint det funkar , hade sC camaro1969 skrev:
Exakt kan inte bli bättreC camaro1969 skrev:
nä det är rätt läskigt att vara på tak..
bytte iof tak ifjol samt murade ny skorsten.. men då fick man in vanan lite.... nu är man rejält skakis igen.... samt lite halkigare tak nu än den rostiga gamla pannplåten...
bytte iof tak ifjol samt murade ny skorsten.. men då fick man in vanan lite.... nu är man rejält skakis igen.... samt lite halkigare tak nu än den rostiga gamla pannplåten...
men nån fogmassa bakom plåten då?
Är inte brukligt att ha fogmassa mellan plåt och skorsten , eller plåtar ., plåtarna ska ju lappa över varandra så det blir vattenavrinningstätt , uppe vid nock ska det ju vara lika med överlapp .
Det som kan vara läskigt och fallfara är när du kommer på nedsidan av skorstenen .
Ett tips ta bogserlinan eller att rep , ett varv runt skorstenen samt ett varv runt magen med bra knutar , då är du säkrad att inte hamna på backen , åker du omkull så blir det lite snurr och slag och ömma delar , men vad gör det , du är kvar på taket
Har själv allt som behövs för takjobb , men lite skillnad på olika verksamheter , amatör eller proffs
Det som kan vara läskigt och fallfara är när du kommer på nedsidan av skorstenen .
Ett tips ta bogserlinan eller att rep , ett varv runt skorstenen samt ett varv runt magen med bra knutar , då är du säkrad att inte hamna på backen , åker du omkull så blir det lite snurr och slag och ömma delar , men vad gör det , du är kvar på taket
Har själv allt som behövs för takjobb , men lite skillnad på olika verksamheter , amatör eller proffs
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden