Nockventilation vid ryggåstak

169 läst  2 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Skall isolera ovanvåningen på mitt 1,5 plans vinkelhus under vintern och har en fundering kring nockventilation vid ryggåstak.
    Taket består idag utav pannor,läkt, oljehärdad board, och så småningom även luftspalt 45 mm, board, isolering, plast osv.

Vad jag kan förstå så sätter man vanligtvis mögelstoppers i varje fack (vid ryggåstak)strax under nocken så att luften från takfoten via luftspalten skall ventileras ut där uppe.
    I mitt fall skulle det i såna fall bli ca 30st mögelstoppers. Detta blir ju så klart väldigt tidskrävande för min snickare att montera och dyrt för mig.

Jag undrar därför om man skulle kunna lösa ventilationen på ett annat sätt istället.

För att ni ska förstå hur jag menar så kommer planlösningen att nästan se ut såhär. Väggen till de vänstra sovrummen kommer istället att linjera likt sovrummet och badrum till höger.

5BED9192-1E11-4D3C-8274-76E0833417CF.jpeg
    Vid alla sovrum och badrummet kommer det vara ”vanlig” takhöjd upp till underkant takstol med plan isolering ovanpå.
    I allrummet är det alltså tänkt att ha ryggåstak.

Jag undrar om man skulle kunna ventilera ryggåstaket mellan facken på detta sätt istället? Alltså i sidled ut över den plana isolering på sovrummen/badrum. Där sitter det mögelstoppers(vid alla 3 gavlar) i nock idag.

Den lilla ”triangeln” som blir mellan stolarna har jag höftat till 150mm hög.
    1A7AE9AA-5C1C-4A04-B4D8-C05670A5ED1D.jpeg

Sträckan med ryggåstak blir ca 6-7 meter lång.

Funkar detta tro? Om ja, måste ”triangeln” vara större eller kan den rentav vara mindre?
    Edit; 170mm regeln som salas på stolarna behöver väl inte gå hela vägen upp heller som jag ritat. Gör de inte det så blir utrymmet större, såklart.

Väldigt tacksam för synpunkter

Redigerat 11 okt 22:37
  2. L
    Medlem · Nivå 15
    Det verkar vara väldigt litet utrymme mellan isolering och nock , 150mm är nog i minsta laget , bör nog vara 300 mm fritt , klart om virket inte går så högt blir det mer plats
    Se till att du har så stora ventiler som möjligt i gavlarna så åker det nog ut , går det inte med en stor så ta två mindre , samt att det får inte vara för litet avstånd mellan innertaksisoleriing och nock , viktigt är att det är fri fart nerifrån takfoten , min 25 mm luftspalt brukar det talas om .
    Sedan det med att spika igen ända upp till nästan nock , ( mycket vanligt i dag ) har dryftats på forumet förut , utan att ha möjlighet till att se , i avseende på besiktning och inspektion av utrymmet är nog inget bra .
    Någon form av lucka ska det nog vara för att kunna se om något hänt av ondo , även om det inte går att krypa upp

CIW gillar
  3. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för sitt svar ”Liteavvarje”.

Jag ritade om skissen och flyttade ner 170mm reglarna som salas på stolarna till det ”nya” hanbjälklaget som blir.
    Då ser det ut såhär.
    4786A694-770F-4476-99F2-DD58F65B62F4.jpeg

Mer isolering(400mm), större luftspalt ovanför isolering 290 x 590, bibehållen invändig takhöjd.
    Luftspalten från takfot kommer att vara 45mm.

Precis som du säger så vill jag gärna ha möjlighet att inspektera utrymmet och det bör ju funka bra att göra det via de två gångbroarna som blir ovanför isoleringen vid sovrummen på båda sidor.
    Jag får nog räkna med att fuktmäta och då eventuellt komplettera de mögelstoppers(som idag finns vid alla gavlar) med gavelventiler..

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: