Hej !

Är ny på forumet och hoppas kunna få lite feedback på min fråga.

Gäller nämlingen vårat hus vi bygger nu , litet vinkelhus , frågan gäller ränndal.

När firman stomreste huset så var det ju en del utvändigt kvar att göra (mer än jag trott) , dom vädersäkrade huset , lade papp och ströläkt och klart var det.
Jag lappade ihopp fasadpannel där två väggar skarvats bla , fick fixa pannel och stänga mellan tak och vägg där luftspalten är , insektnät osv...
Taket då , jag spikade bärläkten , nockbrädan , fotplåtarna , hängrännorna ja lade taket och det gick bra det hela.

En detalj har jag dock funderat på , ränndalen.
Vi fick från tillverkaren all plåt bockad och klar , där fans en färdigbockad ränndal som exakt passade in mellan läkt , under den är det tre lager papp , vi har monterat den och det har gått bra.

Har nu fått frågan om jag monterad underbeslag också eller bara ränndalen , nuförtiden , kanske alltid varit så (inte på farsans hus iaf) så lägger man underbeslag först , pratat med några takläggare som säger att det är inte katastrof det funkar , det är tätt där även utan med tre lager papp , den ene menar på "nja du kanske borde" , nu sitter man här nervös pga detta och undrar om man behöver riva allt för att sätta lite plåt under med...?

Har annars haft två takläggare som jag känner och som tittade förbi under arbetet ingen av dom sade något då ....

Taket blev väldigt bra annars , vill gärna höra
vad ni tycker.
Är tacksam för alla svar !

mvh // Max

Hej, och välkommen..
Detta är ju svårt att fullständigt bedöma utan att vara på plats, men efter vad du beskriver det så hade jag sovit lugnt..

• Gilla
vix79
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Vi får nu se hur det blir , tror inte att alla hus har underbeslag + ränndal ....
Väldigt få som har koll på sånt här även här på forumet , verkar det som.

mvh // Max

Det behövs inte om man gör ett bra jobb med sponten. Men det ör ju något som de som stomreste ska ha koll på. Det går väl knappast att avgöra om den sitter där i efterhand. Om pappen verkade liggs bra innan du la ränndalen kan du vara lugn.

• Gilla
vix79
  • Laddar…
Tack för ditt svar.

Jo pappen satt där det satte firman som stomreste huset och spikade ströläkten .
På bilddn ser man att pappen är på och ströläkten .

• Nybyggt enfamiljshus under konstruktion med synlig vindskyddspapp och spikade ströläkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ställt samma fråga till en mängd olika företag och snickare, merparten har aldrig gjort så och visste inte vad jag frågade om.
Men enligt underlagspappens monteringsanvisning står det att det ska läggas, jag gissar på att den ska motverka rörelse i råsponten så att det till slut sliter sönder pappen.

Men jag tänker att om detta inte gjort tidigare så lär det inte finnas något större behov av att göra så nu heller.

Jag hade definitivt inte rivit och gjort om något som isf någon annan skulle gjort från början, har du frågat de som resta stommen till dig om det är gjort, om inte, varför inte då?

Om man slarvar när man lägger rådponten kan det bli en hel del hål och kanter som kan skada pappen. Msn kan spara en del arbetstid ned sponten om man lägger en plåt över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.