2 394 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Luftspalt i taket
Hej!
Bygger ut huset och funderar kring luftspalten i nya taket. Vilka material förutom masonit kan man använda som skiva för luftspalten och varför kan man inte åstadkomma luftspalt genom att lämna yta ovanför isoleringen för ändamålet. Takstolarna är 220 mm, om man har 190 mm isolering så blir det per automatik en ficka på 3 cm som luftspalt?
Bygger ut huset och funderar kring luftspalten i nya taket. Vilka material förutom masonit kan man använda som skiva för luftspalten och varför kan man inte åstadkomma luftspalt genom att lämna yta ovanför isoleringen för ändamålet. Takstolarna är 220 mm, om man har 190 mm isolering så blir det per automatik en ficka på 3 cm som luftspalt?
Du kan inte få en spalt på 3 cm med att bara sätta isolering , , spelar ingen roll hur du gör , den kommer upp mot taket när du fortsätter med arbetet , isoleringen ska vara fri från draget i spalten , om inte kan fukt utifrån blöta ner isoleringen , så det enda är en skiva som säkerställer spalten och ventilationen
Ok! Tack för svaret! Och är det masonit som gäller? Eller finns bättre alternativ?
Bäst är att ha en skiva masonit , finns något i papp , men jag skulle inte använda det , , du har väl kanske 120 cm mellan stolarna ?? , på skivans mitt sätter du en en trälist med samma mått som din spalt innan skivan ska på plats , ( du får inte fast den annars ) upp mot taket , då kan den inte svikta in när isolering sätts på plats , samt du behöver inte du inte tänka på spalten , den blir rätt
Tackar för tipsen!L Liteavvarje skrev:Bäst är att ha en skiva masonit , finns något i papp , men jag skulle inte använda det , , du har väl kanske 120 cm mellan stolarna ?? , på skivans mitt sätter du en en trälist med samma mått som din spalt innan skivan ska på plats , ( du får inte fast den annars ) upp mot taket , då kan den inte svikta in när isolering sätts på plats , samt du behöver inte du inte tänka på spalten , den blir rätt
Klicka här för att svara