Hej!

Finns det olika kvalite på plåt-tak? Min far har gröna plåttak som har sett lika dana ut i 40 år. (Lite solblekta i färgen bara.) Han hävdar att det är för att de är tillverkade i Grevie (Bjärehalvön i Skåne) och inte i Kina som de inte flagnar. Någonstans läste jag att det är svarta tak som flagnar mest för att de blir så varma.

Kan man lägga mer pengar och få tak som inte flagnar? Det ser ju hemskt ut när de flagnar, jag har helre takpap med underhåll på mitt garage än flagnande plåttak.

• Gilla
Lisa Nilsson5
  • Laddar…
L
Det fanns en tid när färgen flagnade , kanske 30 års sen tillverkningen och började flagna rätt tidigt , även på de mest kända märkena , i första hand var det inte absolut rent från olja och annat innan dom lackades , jag har ett TP -20 på lillstugan ock ladan , nu 20 år gammalt , inte en flaga , från byggmax , men den är lite tunn 0,4 mm tror jag den är , om man ska gå upp på den så kan den deformeras , men hur många gånger går upp på taket .
Så det med kvalitet på lack är så där , men tjocklek får man betala för

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
K
Han syftar förmodligen på takplåt från Lindab i förslöv och inte i grevie (där lindab tillverkar ventilationsdetaljer). Takplåten därifrån har haft väldigt mycket problem med lacksläpp från mitten på 80-talet och långt in på 2000-talet.. Om det är bättre idag kan bara tiden utvisa.

• Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Det va plastisol på sen 80 till 2000 som flagnar så hemskt finns nästa inte kvar på marknaden idag.
Idag är det ssab greencoat som dom flesta anser är dästa färgen och den flagnar inte .

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
Idag är det ssab greencoat som dom flesta anser är dästa färgen och den flagnar inte .
Inte idag, men om 10 år? :rolleyes: Men har det 17 år på nacken kanske man kan börja dra lite slutsatser...

Första test taket med ssab greencoat gjordes i början på 2000-talet och färgen har används i över 5 år nu så den är mycket bättre än plastisol.

Sen finns det ingen magisk färg förr eller senare kommer den blekas eller flagna.

Galvad plåt är inget alternativ? Måste det vara målat?

X xLnT skrev:
Galvad plåt är inget alternativ? Måste det vara målat?
Jag trodde man galvade först och målade sen. :-) Men galvaniserad utan färg är långt från ett förstahandsval pga utseendet och att det passar dåligt in i miljön där det ska sitta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.