Vi köpte en stuga i somras som vi gjort i ordning en del och bor i för stunden och avslutade med i september att byta tak på. Jag har gjort jobbet själv med viss hjälp och frågat om råd av kunnigt folk innan.

Nu har det blivit så tråkigt att jag har en del fukt i isoleringen nere vid takfoten på flera ställen.

Takstolarna är 150mm och innan var det 120mm isolering. Jag höjde takstolarna med 95mm och la i 240mm isolering. På det la jag vindduk som jag blivit tipsad om istället för masonit. Uppe på det en 25mm läkt och sen Råspont.

När jag la råsponten gick den fritt från isoleringen och duken, men nu när det är fuktigt ligger den emot. Jag har fått lite mögel på några ställen också tyvärr.

Det jag undrar är om det beror på luft som kondenserats i taket och blivit till fukt i isoleringen och gjort att den svällt? Det var ingen innan och jag blev avrådd ifrån att lägga en difusionsspärr mellan takstolarna. Nu i efterhand kanske man skulle haft det?

Kan tillägga att det bara är självdrag i stugan och den är på 45m2 med loft. Har satt in en friskluftsventil på loftet, men kanske vore bra med fler? Uppvärmd med luftvärmepump och kamin.

T
Visst la du ytpapp på råsponten?
Nu var luftningen i minsta laget, helst 45 mm och inte 25 mm, spec när du använde vindduk.

Även om man bygger en stuga brukar vi lägga diffusionsspärr i taket och vindduk på väggarna, eftersom att man värmer upp den olika länge under vintern , ibland 1 vecka vistas många personer, luften inomhus fuktig. samt bara en helg, man höjer snabbt tempen, fuktigheten blir enormt hög och stiger upp i taket, en procedur man gör flera vänder under vintern och tak isoleringen hinner aldrig torka ut just för att det är vinter. (gäller ifall man har tjock isolering i taket.)

• Gilla
Xet_13
  • Laddar…
Ja det blev underlagsduk på råsponten.

Ja vi har ju ganska varmt inne, så jag kan tänka mig att det blir en hel del luft som transporteras. Vi har ju värmen på konstant dock.

Är det såpass att man behöver åtgärda detta nu direkt eller går det att vänta till våren tro och ha lite säkrare väder?

En möjlighet är ju att riva innertaket (det är ryggåstak) och sätta plast inifrån. Dock tror jag inte man får med allt eftersom det är loft på halva delen.

För att få lite spalt igen så tryckte jag upp 20mm vp-rör från takfoten till nocken mellan duken och råsponten mellan alla takstolar. Skulle det funka att ställa en läkt på högkant tro för att få mer spalt och trä upp den istället?

Tack för svaret mvh Jonatan

Redigerat:
T
Enklaste du kan göra är och vika två små huvar vid nock och installera så kallade ventilator,då får du lite bättre fart på luften. spec när du har ryggåstak. borra hål ca 160 mm på två ställen, montera huvarna och ventilatorerna så dom suger ut luften från vinden.
Takmonterad ventilator avsedd för utluftning från vinden.

• Gilla
Xet_13
  • Laddar…
Ja det kanske vore något. Antar att man sätter dom så nära nocken som möjligt då? Skulle hela problemet kunna avhjälpas med sådana tro, att det suger såpass med luft att inomhusluften aldrig blir till kondens?

T
X Xet_13 skrev:
Ja det kanske vore något. Antar att man sätter dom så nära nocken som möjligt då? Skulle hela problemet kunna avhjälpas med sådana tro, att det suger såpass med luft att inomhusluften aldrig blir till kondens?
Du får kondens vid den så kallade 0- punkten i isoleringen , där kall och varm luft möts, värmen underifrån fortsätter ta med den fuktiga luften uppåt , med fläktarna får du bättre cirkulation av den stigande fuktiga luften och skicka ut den snabbare.

Täta bara mellan tak och ner just under ändsponten så den inte tar och ventilerar under plåten/taket utan tar luften från kall vinden/luftningen.

• Gilla
Xet_13
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
Det ligger shingel på taket i nuläget, så det borde inte suga någon annanstans än i luftningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.