Hej alla kunniga,
Vi renoverar ett 50 tals hus och funderar på om vi ska renovera taket eller ej. Det är original teracotta takpannor som ligger. Inte betong. De är i gott skick men lite gröna och smutsiga, se bild. Under ligger papp, ev i dubbelt lager. Vi rev ut ända till råsponten underifrån och den var torr och fin förutom vid en metall lucka på taket där det var fukt vid nedre kanten. Den luckan tog vi bort och lade ny papp. Den gamla pappen verkar hålla tätt men är inte lika flexibel som ny papp. Om du tar en bit och böjer den så bildas sprickor i den. Vi sprutisolerade direkt underifrån på råsponten med skum som blev hårt så från nu kommer man inte kunna se ev läckor mer. Så frågan är, ska vi byta papp och tak, eller bara plocka av plattorna och tjära pappen sen göra rent plattorna och lägga tillbaka, eller inget just nu eller vad tror ni?
Stapel med smutsiga, gröna terracottatakpannor från 50-talet med synliga märgelar och lav på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt terrakottafärgat tegeltak med gröna alger, delvis lyft takpanna som visar takets underkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Störst risk för läckage är ju vid nocken och vid genomföringar, som ni redan märkt. Om allt annars såg fint ut när ni rev ut allt så hade jag nog avvaktat men kanske planerat för det inom en 5års period. I och med att det inte längre kommer synas från insidan så är det ju svårt att veta.
Får jag fråga vilka ni använda för sprytisoleringen och vad det kostade per kvadratmeter, hur tjockt la de? Jag håller prwcis på att riva ut allt på vår vind...

O olofh skrev:
Störst risk för läckage är ju vid nocken och vid genomföringar, som ni redan märkt. Om allt annars såg fint ut när ni rev ut allt så hade jag nog avvaktat men kanske planerat för det inom en 5års period. I och med att det inte längre kommer synas från insidan så är det ju svårt att veta.
Får jag fråga vilka ni använda för sprytisoleringen och vad det kostade per kvadratmeter, hur tjockt la de? Jag håller prwcis på att riva ut allt på vår vind...
Ver inte vad firman hette för det var ett byggbolag som vi använder som sub contract dem. Ca 15 cm tjockt och otroligt stor skillnad i isolerings effekt. Gjorde även krypgrunden. Kanske 700kr per kvm men är osäker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.