Har precis bytt tak genom en takfirma i Stockholm.
Några frågor ang vad ni tycker om följande.

1. Innan vi bytte taket satt det ett ventilationsrör från badrummet upp i taket. Röret stack upp ca 40cm från takpannorna. Nu har de satt dit följande som ni ser på bilden. Den sticker upp kanske ca 15cm. Tänkte på om det snöar rikligt, då kommmer snön täcka röret som det ser ut nu. Finns det någon rekomenderad längd de ska sticka upp från takpannorna?
Kort ventilationsrör som sticker upp cirka 15 cm över ett svart tak med vågformade takpannor och vita rännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna längden var det på röret innan de bytte taket

Tak med nyinstallerat, kort ventilationsrör och en skorsten på ett nybytt takpannetak.
Skapa konto

2. Stuprörsändarna ser ut såhär, nu när det regnar ser jag att det rinner/skvätter ut vatten på fasad och trall.

Ventilationsutlopp med skyddsgaller på husfasad ovanför trädäck med synliga spillror och löv.
Skapa konto

• Nytt ventilationsrör som sticker upp 15cm ovan takpannor, intill husvägg och trädäck med vattenavsamlingsgaller.
    Skapa konto
Båda lösningarna är standardlösningar, luftning fungerar trots snö (antar att det är avloppsluftning). Stänk svårt att undvika om det ska finnas rensning nere. Alternativet är utan rensning och ha lövstopp i hängränna.

Röret på taket är troligen avloppsavluftningen. Det utförs ofta så numera. Det gör inget om det regnar in i avloppsröret.

Stuprörsändarna vet jag inte så mycket om. Men det är en rätt vanlig modell.

1. lär inte bli problem, det är standardlösning.
2. vill du inte ha självrensande så sätt dit tratt men då måste du själv va där och fixa, lite vattenstänk på trall lär det bli oavsett när det regnar.

H hempularen skrev:
Röret på taket är troligen avloppsavluftningen. Det utförs ofta så numera. Det gör inget om det regnar in i avloppsröret.

Stuprörsändarna vet jag inte så mycket om. Men det är en rätt vanlig modell.
Röret på taket är till frånluftsfläkt i badrummet

A Ace83 skrev:
Då är det galet från första början...

Och ännu värre nu!

Regnar det inte in?

A Ace83 skrev:
Oj!!

Det låter så fel att jag undrar om du är helt säker på det? Det ser ut som standard avloppsavluftning på båda bilderna.

Kan va nån stolle som kopplat in en fläkt i avluftningen då kanske? Det är dock så fel att man inte kan klandra takfirman för det.

Är det som du skriver så är det totalt galet, men det var lika galet innan i så fall. Det ser verkligen precis ut som avloppsluftning av gammal modell respektive ny modell.

Det är inte takläggarens fel att någon kopplat på avluften från b-rummet till avloppsluftningen. Men kan du inte sätta en liten kina hatt på en stos som är vinklad? Enkelt att lösa.

H hempularen skrev:
Oj!!

Det låter så fel att jag undrar om du är helt säker på det? Det ser ut som standard avloppsavluftning på båda bilderna.
H hempularen skrev:
Oj!!

Ja nu blev jag fundersam, tror jag missuppfattat. Är det något nytt att de sätter så korta rör på taket? Om man kollar alla andras tak så har de långa rör. Även på nya tak.

Detta borde väl stämma?
Vind med isolering och synligt kort ventilationsrör, träbjälkar och anteckningar om bastu och badrum.
Skapa konto

Ritning av en byggnadsplan med måttangivelser för olika rum inklusive WC och bastu.

A Ace83 skrev:
Ja nu blev jag fundersam, tror jag missuppfattat. Är det något nytt att de sätter så korta rör på taket. Om man kollar alla andras tak så har de långa rör.

[bild]
[bild]
Det ser korrekt ut. Det är med största sannolikhet avloppsluftningen som du pekar ut på bilden ovan. Ner i avloppet gör det inget om det regnar in.

T
H hempularen skrev:
Det gör inget om det regnar in i avloppsröret.
Gör och gör - om det är avloppsavluftningen så beror det väl på hur avlopssystemet ser ut. Jag som har en sluten tank för avloppsvattnet vid min fritidsbostad vill definitivt inte fylla den med smältvatten.

Skulle förvåna mig väldigt mycket om TS har sluten tank.

A Ace83 skrev:
Ja nu blev jag fundersam, tror jag missuppfattat. Är det något nytt att de sätter så korta rör på taket? Om man kollar alla andras tak så har de långa rör. Även på nya tak.

Detta borde väl stämma?
[bild]
[bild]
Det ser helt rätt ut, det är avloppsluftningen som går upp i taket. Det kommer inte många liter vatten genom den på ett år.

Men själva avloppsluftningen bör kondensisoleras på vinden, annars lär det uppstå kondens på utsidan som rinner ner på takisoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.