Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jo, jag har koll på daggpunkt och relativ luftfuktighet.V vectrex skrev:Jag sa osannolikt och självklart kan det uppstå kondens på alla ytor som är kallare än omgivande lufts daggpunkt. Det var mer en pik till dig som inte verkade ha förstått vad relativ luftfuktighet innebär. Alltså sambanden mellan daggpunkt och temperatur.
Men det klart att i vissa fall så kanske det är ett problem. Men det är knappast på vintern som du implicerar.
En vind som snabbt blir kraftigt uppvärmd av solen kommer även daggpunkten att öka rätt rejält eftersom alla organiska material då torkar ut (avger fukt till omgivningen).
Det hus som jag sett som hade mest problem med kondensen på avluft var ett Älvsbyhus i Boden. Huset hade plåttak, lång oisolerad avluft som låg på norrsidan av taket där det låg massor med snö kvar. På sydsidan så var snön borta. Det rann smältvatten genom avluften kombinerat med relativt varm vind = mycket kondens.
Det som ofta gör risken större är om man har att eget avlopp = avluften alltid kyld av marken (jag vet att den värms upp av huset).
Men som jag sagt även tidigare, risken för stora skador är mycket liten. Inte ens i det här speciella fallet (pågått i många år) var det allvarligt.
Men jag gillar att riskminimera, framför allt om det är billigt som i det här fallet. Därför isolerar jag alltid avluften.
Alla får göra som dom vill, men kondens kan uppstå allt annat är rent skitsnack.
Förlåt att jag inte kunde hålla mig borta
Jag har ett hus från 1973 jag har isolering runt avlopsröret på vinden det ser original ut.R RoBo skrev:
Jag bor i norra Norrland.
Så han har nog inte fel.
Skillnad på standard kanske norr och söder.
Väldigt lustigt att kvällens youtube-skörd från vår käre kanadensare, Matthias Wandel handlade om just detta problem.
Spoiler alert: Kondensationen beror på läckage av inomhusluft upp på vinden vid rörgenomföringen.
Spoiler alert: Kondensationen beror på läckage av inomhusluft upp på vinden vid rörgenomföringen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden