Hej
Hur gör jag

Har accepterat en offert och fått bekräftelse på att det är noterat av motparten.
Detta sker i slutet av september.
Arbetet skulle påbörjas 10 till 11 veckor senare.
Jag kollade med dem i början av november och fick svar att cheferna häll på med planeringen för resten av hösten och de skulle återkomma med besked.
Ännu idag inget svar.
Kan jag begära skadestånd eller så då de brutit avtalet och faktiskt blockerat oss från att ta annan leverantör
Hur agerar jag bäst.
Björn

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Hej,
Vad står det i ert avtal gällande datum för slutförande och ev böter för försening?

Finns inget sådant i avtalet så har du med största sannolikhet inget att hämta när det gäller pengar.

Jag tycker att du bör sätta lite hårt mot hårt. Be om ett datum när det skall påbörjas och vara klart, inkl. avdrag för ev. förseningar. Annars får du säga upp "avtalet" och hitta någon annan entreprenör.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för snabbt svar
Ska läsa på om det finns angivet.

Det ska ju också kommas ihåg att om det är en ren offert så är det inte på något vis ett avtal eller liknande. Du har alltså inga som helst skyldigheter mot företaget som gett dig en offert.
Sen kan det ju skrivas in lite andra krusiduller som eventuellt hanterar detta, men det framgår ju inte riktigt.

• Gilla
JSE
  • Laddar…
Jo har du accepterat en offert, så har du ett avtal.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det ska ju också kommas ihåg att om det är en ren offert så är det inte på något vis ett avtal eller liknande.
TS skriver att han accepterat offerten, så det finns i allra högsta grad ett avtal.

Edit: tvåa.

H hempularen skrev:
Jo har du accepterat en offert, så har du ett avtal.
Det var lite det jag menade. Att är det en ren offert så är det ju i princip bara ett pris som framgår, där finns inte mycket att hämta.
Om det skrivs en utökad offert, där företaget brukar lägga till vilket arbete som ska utföras och kanske t.o.m. när, så är det ett annat läge.

Utan att veta vad som står i offerten så tycker jag inte att man ska ge TS falska förhoppningar, eller oro.

Kan du maska person-/företagsuppgifter och lägga upp avtalet gör det saker lättare. Att företaget sagt att de skulle börjat inom tio–elva veckor och nu är en månad sena i starten är ju en sak, men när skulle de vara klara och vad händer om de bommar det datumet?

Att de inte svarar är förstås oroväckande, men olika konstigt beroende på om du försökt nå dem idag eller sen lucia.

C C.Lundin skrev:
Det var lite det jag menade. Att är det en ren offert så är det ju i princip bara ett pris som framgår, där finns inte mycket att hämta.
Om det skrivs en utökad offert, där företaget brukar lägga till vilket arbete som ska utföras och kanske t.o.m. när, så är det ett annat läge.

Utan att veta vad som står i offerten så tycker jag inte att man ska ge TS falska förhoppningar, eller oro.
Offerten är väldigt precis i vad som ska göras och vilka material som ska användas

M molnet55 skrev:
Offerten är väldigt precis i vad som ska göras och vilka material som ska användas
Då är det troligt att man skulle använda det underlaget om inget separat avtal skrivs.
Men det innebär ju också att företaget i sin tur ska hålla det som står där, vilket det verkar råda viss tvivel om att de kommer göra.

Beroende på omfattningen så kan det ju vara så att även företaget hade önskat strunta i arbetet, om de nu inte har möjlighet som planerar. Har du ställt frågan?
Vill du bara slippa dem eller är det skadestånd som du är ute efter?

@C.Lundin du skulle nog göra det lättare för dig själv och få färre frågor till TS om du läste första inlägget i tråden iaf.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@C.Lundin du skulle nog göra det lättare för dig själv och få färre frågor till TS om du läste första inlägget i tråden iaf.
Jag har läst det.
Bara för att han nämner skadestånd är det ju inte säkert att han tycker det är värt att driva frågan så pass hårt.
Det kan ju lika gärna vara så att han nöjer sig med att slippa företaget han varit i kontakt med.

Svar för alla dina frågor ska finnas i avtalet du skrivit med dom. Ibland kan det stå i en bilaga kallad ”allmänna villkor”, men då ska det stå i avtalet att allmänna villkor gäller.

I anbudet vi accepterade finns ingen punkt om vad som gäller om det inte blir klart i tid.finns inte heller några " allmänna villkor".
De har ju inte fullföljt vad som avtalats när de accepterade vårt ok på offerten.
Ska jag nu kontakta dom för att formellt få svårt på vitt att de inte kommer göra jobbet
Eller
Ska jag ta in nytt anbud från någon annan och meddela dom första att de får stå för ev fördyring.

M molnet55 skrev:
I anbudet vi accepterade finns ingen punkt om vad som gäller om det inte blir klart i tid.finns inte heller några " allmänna villkor".
De har ju inte fullföljt vad som avtalats när de accepterade vårt ok på offerten.
Ska jag nu kontakta dom för att formellt få svårt på vitt att de inte kommer göra jobbet
Eller
Ska jag ta in nytt anbud från någon annan och meddela dom första att de får stå för ev fördyring.
Jag tycker du ska börja med att prata med dom. Det finns nog inget att tjäna på med att vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.