Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Innertak - board eller renoveringstapet??

1. A
    Medlem · Stockholm · 218 inlägg

Anhyan

Medlem
    Hej,

Ska renovera ett innertak. Det är extremt lågt i tak så jag vill inte sätta tjocka renoveringsskivor. Det finns tydliga sprickor på ett ställe i taket och tidigare ägare har satt upp sådan där ful glasfibertapet som blir rutig, ni vet, när man målar den. Sån som sattes upp till mans där på 70- och 80-talet. Otyg... Och dessutom har det spruckit ändå.

Nåja, det är som sagt typ bara 2,04 i takhöjd. Jag ska riva ner väven (har redan gjorts framgångsrikt i ett annat rum) och se varför det spruckit just där det gjort det. Men sedan då?

Jag har tittat på alternativ och undrar om någon här har erfarenhet av någon av dem och vilken ni i så fall skulle rekommendera.

En 3 mm har board typ: https://www.bauhaus.se/hard-board-import-3-0mm#go-to-description

Eller renoveringstapet, typ: https://www.bauhaus.se/konkret-renoveringsduk-1x10m

Hit me!

Hälsningar
    A

2. Ludde Jakobsson
    Medlem · 300 inlägg
    Laga sprickorna och sätt dit en microlitväv /renveringsduk.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Stockholm · 218 inlägg

Anhyan

Medlem
    Jag tror mikroliten blir för tunn för strukturen efter den nedrivna glasväven, men renoveringsduk som är lite tjockare tror jag också på.

4. Ludde Jakobsson
    Medlem · 300 inlägg
    Jag har aldrig använt den tjockare renoveringsduken, aldrig hört någon sätta den i tak. Jag är orolig för att den blir svår att fästa så att den inte blir luftbubblor mellan taket och suk. Mina målare (som jag anlitat ) och jag själv har alltid spacklat taket och sedan på med micolit. Det är väl bara att testa .

5. W
    Medlem · 16 inlägg

Widarsilje

Medlem
    Finns tunnare renoveringsgips som inte är tjockare än 6 mm men du kanske tycker det blir för mycket med. Bygger annars bara 3 mm extra från skivorna du tänker på och de är ju stumma mot eventuella rörelser.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.