På ena husdelen finns en separat vindsdel som nås från utsidan via en vindslucka på gaveln i söderläge. Den har blivit hårt utsatt och träet ruttnat så måste bytas ut.

Skrapade och målade om karmen i somras men luckan var tyvärr bortom räddning.

Har mått på både hål (62 x 62 cm) och befintlig lucka (56 x 57 cm). Tänkte använda virke i form av spontade träplankor, 2,2 cm tjocka men är osäker på hur man lämpligast snickrar ihop detta, och om man bör bygga efter luckans gamla mått, eller göra en helt ny karm också?

Träet lär ju impregneras innan, vad är lämpligast för det ändamålet? Behövs grundfärg därpå och sedan täckfärg?

Tänkte köra på gult i slutändan då fasaden är gulteglad runt omkring.
 
Kika på min lucka till stallvinden i
https://www.byggahus.se/forum/threads/inreda-krypvind.400501/#post-4002966
Hur lätt som helst att snickra ihop.
Och behandlingen är väl som allt utvändigt barrträ: Grundfärg + färdigmålning.
Storleken skall väl vara så den täcker öppningen.
Om du sedan vill kombinera med ventilation, så ta upp hål och montera et ventilgaller, så det inte regnar in.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kika på min lucka till stallvinden i
[länk]
Hur lätt som helst att snickra ihop.
Och behandlingen är väl som allt utvändigt barrträ: Grundfärg + färdigmålning.
Storleken skall väl vara så den täcker öppningen.
Om du sedan vill kombinera med ventilation, så ta upp hål och montera et ventilgaller, så det inte regnar in.
Nämen :)
Fast jag trodde man behövde olja in träet eller nått innan. Måste vara "råspont" det heter, 20 x 120 skulle jag tippa på att det är.

Lokala färghandeln har nån linoljefärg som borde passa övrig kulör på väggen. Kunde ju kanske försöka få till något slags "glidskydd" för stegen för ett helsike att klättra upp och låsa upp nuvarande lucka då marken lutar nedanför.

Nu har jag ett ventilgaller som blivit över, stl 15 x 15 cm, såvida det inte blir för onödigt stort?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.