36 175 läst ·
34 svar
36k läst
34 svar
Livslängd tak 70-tal
Nej ska aldrig mer göra det.T TheGame skrev:
Varför jag ens funderade på saken var för att en granne bytte tak och man ser flera på området som gjort det.
Jag tvivlade mest på att dem ska göra jobbet så fort. Man får väl ingen kvalitet om det flera som jobbar samtidigt och stressar.
Var bara min spontana känsla.
Ja det blev väl någonslags epidemi som nån nämde på tråden.
Betongpannor har som syfte att vara täta och så gamla som ni har brukar läcka som såll, det är här skillnaden är mellan tegel och betong att betongen åldras.Jiji skrev:
Sedan kan ni ha tur att undertaket håller tätt beroende av hur det är byggt, men underlagsmaterial brukar också ha gjort sitt.
Så håll koll på ert tak hur det ser ut inifrån och är det inte kontrollerbart från vindsutrymme så vet man inte status.
Ungefär som när byggaren i kvarteret bytte vårt betongpannetak som såg bra ut men var blött under. Gick hem till sitt eget hus och kollade som var 5-10 år yngre och 6 månader senare också hade nytt tak.
Jiji skrev:
Läcker det vid nockpannorna ? I sådan fall, kolla om nockbandet är trasigt och kanske behöver bytas.
https://www.monier.se/produkter/noc...MIxe_iuLPx6QIVkIKyCh0JxgrmEAAYASAAEgJWCfD_BwE
Svärfar har istället för betongpannor, eternitpannor och Öl-board som nämnt ovan. På hans gata har ingen bytt tak ännu (1972) så det känns ju som om det ligger logik i att pannornas porer börjar släppa vatten efter ett tag. Kanske måla kan göra mycket? Hans masonit är dock helt intakt.
Ska själv byta mitt tak nu från 1960. Finns inte på kartan att trots ingen större läcka, inte spika spont och lägga duk samt pannor. Tycker det känns mer gediget, men det är ju som sagt en smaksak
Att er masonit är som kex hade skrämt mig. Låter ju helt livsfarligt att trampa snett på det taket.
Ska själv byta mitt tak nu från 1960. Finns inte på kartan att trots ingen större läcka, inte spika spont och lägga duk samt pannor. Tycker det känns mer gediget, men det är ju som sagt en smaksak
Klicka här för att svara