Hade ett företag hemma för tre veckor sedan för kontroll på vinden med anledning av att jag reagerat på att det ev blivit mer svartmögel på vinden. Han tyckte inte det var anmärkningsvärt och sanningen är att jag inte är hundra säker på att det är mer än vanligt. Men som relativt ny husägare ville jag ta det säkra före det osäkra.
Idag gick jag upp på vinden igen och reagerade på denna beläggning på taket på vinden, se bilder.
Den var inte där för tre veckor sedan och är storlek ungefär som en halv handflata. Det var vit beläggning på, men när den tvättats bort med en svamp och diskmedel ser man att det är likt kåda. Ytan är hård och jag upplevde det inte som fuktigt. Mellan brädan tyckte jag mig se att de glänste när man lyste, men som sagt kände ingen fukt.
Huset är 40 år gammalt och brädorna på vinden har inte bytts sedan det byggdes.
Förslag på vad det kan vara? Och hur har det uppstått?
Varit i kontakt med företaget som var här igen och blev ombedd att tvätta av, ringa in med tuschpenna för att om en vecka se om det blivit större.
Idag gick jag upp på vinden igen och reagerade på denna beläggning på taket på vinden, se bilder.
Den var inte där för tre veckor sedan och är storlek ungefär som en halv handflata. Det var vit beläggning på, men när den tvättats bort med en svamp och diskmedel ser man att det är likt kåda. Ytan är hård och jag upplevde det inte som fuktigt. Mellan brädan tyckte jag mig se att de glänste när man lyste, men som sagt kände ingen fukt.
Huset är 40 år gammalt och brädorna på vinden har inte bytts sedan det byggdes.
Förslag på vad det kan vara? Och hur har det uppstått?
Varit i kontakt med företaget som var här igen och blev ombedd att tvätta av, ringa in med tuschpenna för att om en vecka se om det blivit större.
Ni låter säkra och det känns ju betryggande. Men känns orimligt att jag eller fuktexperten som var här inte såg den för tre veckor sedan när vi tittade på just den platsen av vinden. När jag gick upp idag var den mitt framför ögonen på samma yta som vi tidigare kontrollerat.H Hallerudsbo skrev:
Ser helt normalt ut med kåda i mina ögon. Har antagligen sett ut så länge.
Kan det möjligtvis vara förändrad luftfuktighet/temp/ljusförhållanden som gör att den "ser" annorlunda ut nu än för tre veckor sedan?
Jag hade inte reagerat eller varit orolig.
Kan det möjligtvis vara förändrad luftfuktighet/temp/ljusförhållanden som gör att den "ser" annorlunda ut nu än för tre veckor sedan?
Jag hade inte reagerat eller varit orolig.
Om du trots allt är orolig, så skrapa bort en bit med en kniv. Tag den utomhus och försök tända eld på den. Om den brinner bra och troligen sotar, så släck den och sniffa. Då kan du vara säkrare på att det är kåda.
En annan möjlighet, fast mycket otrolig, är att du har ett bisamhälle ovanpå och att det runnit honung genom någon spricka. Då kan du prova att lösa upp en provbit i vatten.
En annan möjlighet, fast mycket otrolig, är att du har ett bisamhälle ovanpå och att det runnit honung genom någon spricka. Då kan du prova att lösa upp en provbit i vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borohus byggde 2018 vi köpte snickarfärdigt för vi ville inte bygga mer.
Nu har det visat sig på hösten2019 att det var lite mögel på insidan av takluckorna. Vi kontaktar Anticimex som meddelar att blir det mera på växt så ring oss.Anticimec ko och gjorde en omfattande utredning so. Vi bekostade.
TIDEN mellan Anticimex olika besök så kontakta vi Västkust stugan.De har tydligen hand om bygg frågor de upp.anar oss att mätta fukten och spika igen sliten so. FONTON BYGG aB sågade upp i takfoten runt o..Detta gjordes på Västkust stugan rekommendationer för få in mera ventilation. Men då visade sig att då blåste det för mycket och i nästa mejl med [email protected] så blåser det för lite luft?Anticimex utredningen skriver att vindsluckan är ottät och det kommer upp varm luft på kallvinden som bygger på med mögel där av en stor utredning. Västkust stugan hävdar att det är i detta fall kundens fel.Vi tar in offert på mögelsanering och de säger att det är inte tittat mellan vind och sidorna på luckan alltså ett företag som konstaterar samma fel monterad .
Västkust stugan hävdar att det är kundens fel hela tiden.Vad gör man?
Klicka här för att svara