2 402 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vilken rännkrok?
Ska göra om taket på bostadshuset ute på vischan. Var helt inställt på ställbar rännkrok, för det är väl smidigast? Eller finns det något annat som är mer estetiskt tilltalande?
Eller är rännkrokar så pass diskreta ändå att det inte spelar någon roll?
Efterfrågar alltså lite subjektiva synpunkter
Eller är rännkrokar så pass diskreta ändå att det inte spelar någon roll?
Efterfrågar alltså lite subjektiva synpunkter
Men då ska du också få lite subjektiva åsikter 
Ställbara rännkrokar känns ganska smäckra och inte i närheten så hållbara som traditionella.
Jag tycker att enda fördelen är att montering går snabbare, så är det en viktig faktor så kör på ställbara.
Rent generellt tycker jag att ställbart ska vigas åt tillfällen där man vill kunna ställa om. I fallet med rännkrokar är det ju inte så. Du kommer ju aldrig vilja ställa om och vända på vattenflödet i en framtid. Därför är fasta rännkrokar att föredra.
Det är lite som dragkroken på en bil. Du väljer inte infällbar om du ändå alltid tänker ha den framme.
Ställbara rännkrokar känns ganska smäckra och inte i närheten så hållbara som traditionella.
Jag tycker att enda fördelen är att montering går snabbare, så är det en viktig faktor så kör på ställbara.
Rent generellt tycker jag att ställbart ska vigas åt tillfällen där man vill kunna ställa om. I fallet med rännkrokar är det ju inte så. Du kommer ju aldrig vilja ställa om och vända på vattenflödet i en framtid. Därför är fasta rännkrokar att föredra.
Det är lite som dragkroken på en bil. Du väljer inte infällbar om du ändå alltid tänker ha den framme.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Du verkar helt ha missförstått syftet med ställbara krokar. Det finns bara fasta krokar för 27° och helt lodräta vindskivor. Måste man eller väljer att montera krokarna i en fotbräda som inte är byggd så så är man illa tvungen att använda ställbara.nimhed skrev:
Har man möjligheten så är alltid bockade krokar som monteras uppe på taket är snyggast med korta fasta antingen lodrätt eller 27° kort därefter.
Redigerat:
Jag menar bockade krokarRickard.ag skrev:
Du verkar helt ha missförstått syftet med ställbara krokar. Det finns bara fasta krokar för 27° och helt lodräta vindskivor. Måste man eller väljer att montera krokarna i en fotbräda som inte är byggd så så är man illa tvungen att använda ställbara.
Har man möjligheten så är alltid bockade krokar som monteras uppe på taket är snyggast med korta fasta antingen lodrätt eller 27° kort därefter.
Min uppfattning är att det ibland väljs ställbara trots att möjligheten för bockade finns. Just för att det upplevs som att monteringen går snabbare.
Har man inte möjlighet att lyfta på takbeklädnaden och sätta krokarna i under taket så kan ställbara vara det enda alternativet.
Men om man bygger om hela taket så är det bäst med bockade krokar som monteras uppifrån.
Men om man bygger om hela taket så är det bäst med bockade krokar som monteras uppifrån.
Klicka här för att svara