Hej,

Idag hade jag en besiktning på vår tak av en firma som skulle göra en takbehandling. Killen som var däruppe tog följande bild och sa att det luktade inte så bra, han sa även att röret borde vara täckt med en sorts hatt. Detta rör verkar vara en avloppsluftning.

Först var jag orolig för vi har precis köpt huset och det är till och med vår första villa men sedan när jag gick runt i området märkte att de flesta villor verka ha samma rör öppet.

Min fråga, bör detta täckas eller ej? Vad händer med allt vattnet som har gått i, behöver man åtgärda det på något sätt?

• Öppet avloppsluftningsrör på tak med synlig rost och saknad hatt.
Rickard.
Smart kille.

Det luktar illa för att det är avloppet (det "ska" lukta illa, eller schampo om man har riktigt tur ;) ) och beroende på hur det ser ut så brukar vattnet som regnar in åka ner i avloppet. Finns det risk att vattnet kan läcka mellan avloppsröret och plåtstosen är en hatt bra.

• Gilla
DanGH och 1 till
  • Laddar…
Får ju lite dåliga vibbar om det ska vara en person som jobbar med tak och tycker att det är onormalt att det luktar illa från avloppsluftningen... Men det behöver inte vara någon hatt eftersom att det vatten som kommer in kommer ner i avloppet, sen har vissa avloppsluftningar ändå hatt.
Men vad ska ni göra med taket? Om ni ska behandla/måla det är det väl bra att kolla om färgen de använder funkar på plåt, annars kanske ni ska byta till en ny, finns här t.ex https://www.xn--pltgrossisten-qfb.se/produkt/tjb-avloppsluftare-for-tegel-betongpannor/

D Dublin skrev:
Får ju lite dåliga vibbar om det ska vara en person som jobbar med tak och tycker att det är onormalt att det luktar illa från avloppsluftningen... Men det behöver inte vara någon hatt eftersom att det vatten som kommer in kommer ner i avloppet, sen har vissa avloppsluftningar ändå hatt.
Men vad ska ni göra med taket? Om ni ska behandla/måla det är det väl bra att kolla om färgen de använder funkar på plåt, annars kanske ni ska byta till en ny, finns här t.ex [länk]
Tack! Vi tänkte på en takbehandling eftersom taket är originalet och byggdes i 80-talet (det är tjocka betongpannor som det ser ut i bilden).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.