Hej. Vi bytte tak i fjol och glömde att sopa bort spånen som uppstår vid skruvningen. Det är inte stora angrepp men det rostar ju (se bilderna) Rätt så arg på mig själv.

Hur pass allvarligt är detta angrepp? Och har ni några tips hur dessa ställen behandlas bäst för att rosten inte fortsätter sprida sig?

Tackar,
Kristofer

Rostangrepp vid skruv på svart takplåt med träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plåttak med metallspån vid skruvfäste och initiala tecken på rostbildning.
Skapa konto
Svart tak med en skruv och synliga metallspån som visar initiala tecken på rost runt skruvhuvudet.
Skapa konto

Tänkte spruta lite wd 40 på det och sen gnugga av fläckarna.

Ingen expert men det är ju inte plåten som rostar utan metallspånen. Prova som du skrev men var försiktig så du inte river sönder färgskiktet. Kan vara idé att låta WD-40 verka ett tag innan du försiktigt försöker avlägsna spånet.

• Gilla
Bakasumi och 1 till
  • Laddar…
Så efter lite googlande har jag hittade dessa medel:
Cif Skurmedel
Autosol
Sidol
WD-40
Tandkräm.

Nån som har erfarenhet vad som funkar bäst och inte förstör takets färg?

K
Är det egentligen risk att rosten sprider sig? Har liknande på plåtdetaljer kring min skorsten - det syns inte från marken...

M MadSystem skrev:
Så efter lite googlande har jag hittade dessa medel:
Cif Skurmedel
Autosol
Sidol
WD-40
Tandkräm.

Nån som har erfarenhet vad som funkar bäst och inte förstör takets färg?
Flygrostborttagare borde kunna funka. Det tar rostprickar på bilen utan att förstöra lacken.

Vi snackade med några på våran lokal bygghandel. De sa att detta var inget problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.