Hejsan. Jag ska hjälpa min Mor och lägga nytt tak,inklusive råspont,papp,läkt,plåt på en takyta av 88kvm.
Men när man lägger plåt behövs då både strö/bär läkt?

Sen hur kan jag räkna ut ungefärlig kostnad på material? Då de ska till banken och låna.

Jag kommer göra jobbet själv tillsammans med en kompis. Är det dessa grejer man ska räkna med?
Råspont
Papp
Pappspik .
VFZ skruv
Hörnregel
Vindskivor
Strö/bär läkt
Rillad takplåt
Stuprör +hängrännor
Reglar 45×95 el 45×120 (Förstärka skadade takstolar)

Är det bästa att börja på en sida i taget?Eller ska man ha byggställning runt hela fasaden?

Tacksam för lite tips o idéer. Gäller som sagt ett tak jag lappade för 5år sedan som nu ska få ett nytt helt tak.

//Alex

Måste råsponten bytas? Om det behövs läkt eller inte till plåten beror på vad tillverkaren föreskriver, jag skulle dock inte lägga utan.
Ett alternativ om råspont saknas är underlagsduk och grövre bärläkt, då skippar man råspont(oklart om man skippar ströläkt?)

• Gilla
Lagerstrand Alexander
  • Laddar…
Hej alla.Ändrade planer det blir oljehärdad board och läkt på det befintliga taket. Gamla läkten till tegel är borta och spåntaket blir kvar och sen läggs board ovanpå det. Men ni är det ju så att taket är inte rakt och det blir lite svackor,måste vi rikta upp det nu trots att vi läktat redan? Och hur ska vi rikta upp,ett tak på en lada är ju aldrig rakt.

Plåten som ska läggas är Rillad pannplåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.