Jag funderar på att uppföra ett hus/bastu som på bild i KL-trä. Huset byggs som en plan kub så även tak blir i KL-trä.
Icopal säljer en takpapp gjord för pulpettak ned till 3 graders lutning = fall om 55 mm per löpmeter. Med den längd på tak jag ska ha ger det att det i framkant behöver fallet börja på 245 mm ovan kub och i bakkant 35mm för den luftspalt som takpappen kräver.
Finns det andra bättre lösning än Icopal?
Och hur skulle du göra med att bygga in allt så man slipper se att taket lutar och så man kan ha ett altangolv ovanpå?
Icopal säljer en takpapp gjord för pulpettak ned till 3 graders lutning = fall om 55 mm per löpmeter. Med den längd på tak jag ska ha ger det att det i framkant behöver fallet börja på 245 mm ovan kub och i bakkant 35mm för den luftspalt som takpappen kräver.
Finns det andra bättre lösning än Icopal?
Och hur skulle du göra med att bygga in allt så man slipper se att taket lutar och så man kan ha ett altangolv ovanpå?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Avvattningen kan du lösa helt dolt med en takbrunn och avloppsrör invändigt men det känns lite onödigt tycker jag. En specialbeställd nätt fyrkantig hängränna med matchande stuprör tror jag mer på.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Var visst 0.6° även om lägsta rekommenderade är lite högre, 1:40 eller ≈1.5°(notera hur rännan är gjord så inser du hur tätt materialet är om det monteras rätt)Fabrikör Stava skrev:
Finns massor att läsa i riktlinjerna för exponerade tak på tätskiktsgarantier.se (gäller för icopal, mataki m. f)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tackar! nu har man lite att läsaRickard.ag skrev:
Klicka här för att svara