Tak & Vind
stenen: Kåda Har ett plåttak ca 20 år, som fått en del kåda på sig. Tallen som kådan kommer ifrån är nedsågad för ca 10 år sedan. Den gamla kådan sitter fortfarande kvar. Kan man på något sätt avlägsna kådan på utan att att ommålning är nödvändig.
ErG: Hej! Är lite lost och söker hjälp på att räkna ut åtgång på material. Vi ska byta tak, taket är sk valmat. Har varit i kontakt med XL bygg och ska få offert men skulle vilja räkna själv och jämföra. Måtten jag har är efter följande bild, hoppa det är något att gå på. Vi ska räkna på takpanneplåt, bärläkt, ströläkt och takpapp. Måtten efter bilden är A: 11,50m B:
Rickard.: Vad jag vet finns det inget sätt att montera ett godkänt "taksäkerhetssystem" ovanpå ett färdigt shingeltak men min erfarenhet är dock att sotarna inte riktigt bryr sig om sånt sålänge det är säkert och bra gjort. Jag har använt CWL:s system på shingeltak ett par gånger tillsammans med papp. Bäst tycker jag det blir om man får gå upp över nocken med jag har aldrig haft något
plåtrickard: En kund till mig som var väldigt rädd om händerna (musiker) hade typ en sådan såg, men jag som är lat.. :cool:brukar köra på plats med stora kaprondellen...
pestopina: [citat] Stugan är bara ett rum, men de sitter i vardera ända i väggarna i huvudhöjd. Det är väl 10 cm-kanaler, men ska ta mig en titt för jag tror inte att de rengjorts på många år.
Olof79: Hej! Tänkte kolla med er om någon vet åt vilket håll man brukar montera inne takskivorna. Är det längs med den korta sidan av väggen eller den långa? Från fönsterna eller längs med fönsterna?
Monkymonk: Ja, gubben min har sagt att det är det. Men jag var orolig att det där var pga svamp Tack för svar
plåtrickard: Jag tror åxå på flera kockar i soppan.. Synd för det är ju snygga bitar dom gjort men det snubblade på monteringen..
Arvida: Stort tack för alla svar. Hade gärna velat markera alla som ”bästa svar” men det går tyvärr inte. Åtgärden får bli till nästa år självklart
Krille-72: [citat] Nu hade jag faktiskt blivit mer glad om jag åtminstone gissat lite mer fel för Ts skull. Ibland kan det här typen av läckage uppkomma vid ytterst sällsynta tillfällen när vinden är kraftig och ligger fel. I Ts fall behöver vi inte fundera. Här har det läckt många gånger förr. Men ibland har man tur som Stenmark sa eller vad han nu sa.;)
LouvisaG: [citat] Okej! Det luktar iaf ingenting inne i rummet. Jag vet inte faktiskt! Det framgår inte, men jag tyckte inte att de såg så dåliga ut. Det är bra frågeställningar. Det här rummet är i sig ingen bo-yta utan ett förrådsrum+pannrum. Jag vet inte hur noga man behöver vara med det bara det håller? Om det har stårr i 45 år och det inte luktar illa så kanske det funkar ett tag till.
egge80: Wakaflex som du formar efter pannan, finns i röd variant......
nimhed: Ja, typ. Men jag hade skapat betydligt mindre luftspalt och lagt reglarna vinkelrätt mot stockana. på så sätt blir det två isoleringsskivor istället för en. Missar du något med första skivan kan du reparera det lite med den andra, om du förstår vad jag menar.
AndersS: Har testat Prick Fri på tegel där det fanns lite gul lav/påväxt. När jag sprutade på så färgade laven vätskan lila och rann nedåt i strängar, blev "förskräckt" då det såg ut att suga in i teglet och försvann inte med spolning. Men dagen efter syntes inget och det har inte kommit tillbaka, mycket mystisk kemisk reaktion av påväxt och Prick Fri. Grön Fri använder jag både på
Buggewebb: Hej, behöver er hjälp med fler idéer kring hur mitt tak kan förbättras. Det får inte kosta mer än 350k, men det är väl enda begränsningen. Jag kan tänka mig att göra mycket själv, men har begränsad praktisk erfarenhet och kommer behöva ta in det mesta arbetet. Som det ser ut nu behöver taket som minst lagas för hållbarhet på sikt och förmodligen läggas om. Saker jag funderar
pelle plåttak: enklast är att gå till en plåtis , vet inte hur mycket du behöver . är det bara en list så brukar det räcka med ett par hundringar & en påse bullar
pelle plåttak: Lindab säljer dessa https://www.lindab.se/losningar/byggkomponenter/solcellstak---solarroof/ dom är snygga och diskreta problemet är att som är svindyra och har mycket sämre effekt än traditionella solceller
Danieln84: [citat] Det låter som att jag kom billigt undan då. Min takyta är ca 160-165kvm om jag räknat rätt. Det känns ju skönt för en smålänning som mig :cool:
Rickard.: Det är ganska kritiskt hur det är gjort där vattnet lämnar pappen och ska bort från taket när det är så extremt platt så det om nått skulle jag försöka kolla upp. Men det kanske är så dags nu om det "snart" ska rivas.
Korvbusier: [citat] Jag bygger ensam och jag kom på att det blir lite knepigt att balansera takstolar på huvudet när man drar fast dem Lätt att rita men svårare att bygga vilket jag borde fattat.. Så jag fegade ur... [bild] Det var en sjukt arbetsamt och stressigt att bli färdig. Papptaket och vindpapp blev färdigt två timmar innan regnet började. Plåttak och träpanel innan vintern. Dax att
Bergsjöbo: [citat] allt Byggt 1975, garage/förråd, 13x6 m taket består idag av gummiduk med ett gruslager, borde nara helt plant, har nu läckor på ett par ställen. Tänker mig att bygga upp lutning och lågga plåt
yamahafj: Tack för input! Nä, allt ser torrt och fint ut på vinden. Men visst, pannorna har blivit sköra och tål knappt att man går på dem längre. Blir ju en hel del skit i hängrännorna och det ser ju lite trist ut rent estetiskt. Men verkar tekniskt OK. Får ta och lägga in ett byta i planen framöver i alla fall. :-)
TheGame: Plaskblöt isolering hade inte jag velat ha kvar. Se till att göra det så gott som möjligt och inte vara låta ligga.
Snickraärkul: Vi funderar på att göra taktvätt och takmålning. Vi har idag orangea takpannor som dels har lite mossa på sig på sina ställen, pannorna är knappt 40 år gamla. Till saken är att vi gärna hade velat ha ett svart tak (eftersom det passar bättre till husfärgen) och tycker det verkar onödigt att byta taket i förtid. Jag har lyft på flertalet plattor och det är torrt och fint under och
Markus P: Låter fint. Det kommer vara en modern braskamin, Aduro 9, med rökrör 150mm, så funkar det för dig så ser jag inte att det inte skulle funka för mig! Tack för svar.
P_T_K: Har en läckande vinkelränna i fritidshuset som måste fixas men önskar få veta hur det bör se ut. - Spontat underlag - Ränndalsplåt (V-formad med liten vikt kant om ca 15mm utmed långsidorna) - Papp som går ut en bit på plåten men som är bubblig och fladdrig.... - Läkt som "häger" ut över ränndalen en bit men som nu har ruttnat - Tegelpannor som är slarvigt gjort och som inte
useless: I stort sett. Träfiberskivor brukar ligga runt 0,038 W/m*K och den bästa mineralullen ligger lite lägre, men det har nog ingen praktiskt betydelse.