3 830 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Dimension på takstol
Hejsan
Jag bygger ett garage på gården och tänker nu bygga takstolar.
Jag tänker att jag ska bygga en A-takstol för att få bra takhöjd, dock har jag försökt hitta vilka dimensioner som kan vara lämpligt på virket men det är svårt att hitta till just denna takstol.
Spännvidden är ca 6,5 m, takvinkel 27 grader och jag vill ha hanbjälken ca 1;5 m upp på benen så att jag totalt får 4 m i takhöjd. (Väggarna är ca 2,6 m höga) och jag tänker bygga med 195x45 mm virke. Vi kommer ha plåttak och vi har snözon 2.
vad tror ni om denna konstruktion?
Jag bygger ett garage på gården och tänker nu bygga takstolar.
Jag tänker att jag ska bygga en A-takstol för att få bra takhöjd, dock har jag försökt hitta vilka dimensioner som kan vara lämpligt på virket men det är svårt att hitta till just denna takstol.
Spännvidden är ca 6,5 m, takvinkel 27 grader och jag vill ha hanbjälken ca 1;5 m upp på benen så att jag totalt får 4 m i takhöjd. (Väggarna är ca 2,6 m höga) och jag tänker bygga med 195x45 mm virke. Vi kommer ha plåttak och vi har snözon 2.
vad tror ni om denna konstruktion?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Att placera underramen så högt kommer även innebära att det krävs ytterligare en bärning i nock, men det kanske redan finns med i tankarna
Har räknat lite nu och inser att höjden på hanbjälken blir 0,8 m upp. Då kommer jag få 3,7-3,8 m i takhöjd inne.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är sannolikt så att även detta kräver en bärning i nocken, men det kanske är ok?
Vad menar du med bärning? En stötta upp från hanbjälken eller en nockbräda?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Oftast i form av balk.
Aha. Som löper längs med nocken alltså?
Med livrem och hängslen kanske man ska gå upp till 220 x 45 också? Starkt och bra.
Klicka här för att svara