Hej,

Vi ska få taket omlagt på vårt sommarhus, ett äldre hus från runt 1940.
Huset har idag äldre tegelpannor som ligger direkt på vad som i Småland kallas "sticketak", så ingen tradionell råspont eller takpapp.

I inhämtad offert anges att Mataki 380 underlagspapp ska användas när det nya taket läggs. Är det möjligt att lägga takpapp direkt på ett sådant tak?

En bild nedan på hur taket ser ut under takpannorna.

Gammalt sticketak under tegelpannor på ett hus från 1940, visande trä och ingen underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
I Småland kallar vi det där du har under pannorna för sticketak, borde heta något liknande där du bor.

Rickard.
Haloten 380 får monteras frihängande på takstolar cc120 så det borde gå att ordna på ditt tak också men ställ frågan så får dom förklara hur dom tänkt göra.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Haloten 380 får monteras frihängande på takstolar cc120 så det borde gå att ordna på ditt tak också men ställ frågan så får dom förklara hur dom tänkt göra.
Tack för svar. Har mailat byggkillen, men ännu inte fått besked. Är tyvärr född lite misstänksam, så tar gärna in lite synpunkter och erfarenheter från detta forum också! :D

Bästa svaret

Rickard.
M Metroid skrev:
Tack för svar. Har mailat byggkillen, men ännu inte fått besked. Är tyvärr född lite misstänksam, så tar gärna in lite synpunkter och erfarenheter från detta forum också! :D
Det låter väl klokt ;)

Jag tycker 380 låter som ett smart val så mitt tips blir att du går in på Matakis hemsida och läser på så får du en bild av vad den klarar av och inte.
Att lägga direkt på sticketaket skulle såklart inte vara enligt någon montageanvisning men jag vet inte om det är bättre eller sämre än frihängande och det beslutet tas kanske bäst på plats efter rivningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.