Vi upptäckte idag att vatten droppar från innertak i källaren. Inte mkt utan någon droppe då och då.

Vi såg att innertaket började bukta ned för ett par månader sedan, och börjar väl förstå varför nu... Det syns dock inte tydligt att taket buktar på bilderna.

Ovanför finns en gästtoalett samt kyl/frys i köket. Jag kan dock inte se några fukttendenser alls på övervåningen. Funderar på om det kan ha att göra med avluftningsröret till gästtoaletten som sitter i väggen.

Antar att det bara är att bita i det sura äpplet och montera ned innertaket och undersöka? 40 m2 stort rum...

Tyvärr är det också isolering i mellanbjälklaget.

Tänkte ringa försäkringsbolaget imorgon och höra.

Några tips generellt?

• Innertak i källare med diskreta buktningar och infällda spotlights, möjliga fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i källare med infällda spotlights och en svagt buktande del, tavla på väggen, dörr till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med ett litet hål som man kan täcka med lock men på bilden ser det inte bra ut..

Det är nog bara att mentalt ställa in sig på nytt tak för dig.

P pretall skrev:
Vi upptäckte idag att vatten droppar från innertak i källaren. Inte mkt utan någon droppe då och då.

Vi såg att innertaket började bukta ned för ett par månader sedan, och börjar väl förstå varför nu... Det syns dock inte tydligt att taket buktar på bilderna.

Ovanför finns en gästtoalett samt kyl/frys i köket. Jag kan dock inte se några fukttendenser alls på övervåningen. Funderar på om det kan ha att göra med avluftningsröret till gästtoaletten som sitter i väggen.

Antar att det bara är att bita i det sura äpplet och montera ned innertaket och undersöka? 40 m2 stort rum...

Några tips generellt?
Du är rätt ute. Ring försäkringsbolaget så får du hjälp med en fukttekniker som hjälper dig att spåra läckan. Det kan givetvis innebära rivning för att fastställa skadeorsaken.

lärjungen
P pretall skrev:

Några tips generellt?
För nåt år sedan hade vi en kund som fått läckage mellan innertak och vägg. Både vi och kunden trodde det berodde på läckande takpapp från yttertaket eftersom läckan visat sig efter en period med mycket regn. Men efter att vi öppnat upp och letat läckor utifrån kammade vi noll. Vi sökte med inspektionskamera i väggar men ingenting. Till slut återstod bara alternativet att öppna innertaket. Visade sig att gjutjärnsavloppsröret från toaletten som fanns på våningen ovanför hade sprungit läck. Det läckte väl med ca ettpar droppar i timmen och måste ha stått och läckt i åratal innan vattensamlingen blivit så stor att den mättat sågspånet och runnit ut vid taklisten.

Så mitt tips är att kolla alla avlopps- och vattenledningar som troligen löper mellan våningarna.

är det inte en massa spottar i taket?

kan inte vara så svårt att "ta bort" och titta om man ser något därigenom...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.