1 234 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Rikta pärttak
Hej,
Håller på att lägga om ett gammalt pärttak från 1927. Rensat taket ner till stickorna, lagt på oljehärdad masonit och nu är det dags för ströläkt. Taket är snett/vågigt överallt. Min tanke är att försöka få ströläkten så rak som möjligt. Sen spänna upp snöre från gavel till gavel för varje bärläkt. Kontrollera med rätskiva. Är det såhär man gör eller finns det något smidigare sätt?
Håller på att lägga om ett gammalt pärttak från 1927. Rensat taket ner till stickorna, lagt på oljehärdad masonit och nu är det dags för ströläkt. Taket är snett/vågigt överallt. Min tanke är att försöka få ströläkten så rak som möjligt. Sen spänna upp snöre från gavel till gavel för varje bärläkt. Kontrollera med rätskiva. Är det såhär man gör eller finns det något smidigare sätt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
beror väl på hur du menar? Du skriver lägga om men det låter som du ska lägga nåt annat på spånet? Alltså inte lägga om/byta spånet?
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Jag skulle nog skita i rakt på strön och skimsa mellan strö och bär. Vidare skulle jag inte spänna snöre för varje bär utan för typ varannan meter, sen gå med rätskiva dom emellan i takets fallriktning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Gjorde nästan som du tyckte och det blev riktigt bra. Riktade bara bärläkten med hjälp av rätskiva. Blev inte på millimetern men taket ser spikrakt ut med dom nya pannorna på!D Daniel Barnaniel skrev:
Klicka här för att svara