Hej,

Håller på att lägga om ett gammalt pärttak från 1927. Rensat taket ner till stickorna, lagt på oljehärdad masonit och nu är det dags för ströläkt. Taket är snett/vågigt överallt. Min tanke är att försöka få ströläkten så rak som möjligt. Sen spänna upp snöre från gavel till gavel för varje bärläkt. Kontrollera med rätskiva. Är det såhär man gör eller finns det något smidigare sätt?
 
beror väl på hur du menar? Du skriver lägga om men det låter som du ska lägga nåt annat på spånet? Alltså inte lägga om/byta spånet?
 
S Stefan1972 skrev:
beror väl på hur du menar? Du skriver lägga om men det låter som du ska lägga nåt annat på spånet? Alltså inte lägga om/byta spånet?[/QUOT
Ja, jag har lagt masonit ovanför dom gamla stickorna.
 
Jag skulle nog skita i rakt på strön och skimsa mellan strö och bär. Vidare skulle jag inte spänna snöre för varje bär utan för typ varannan meter, sen gå med rätskiva dom emellan i takets fallriktning.
 
  • Gilla
Raymoon
  • Laddar…
R Raymoon skrev:
Ja, jag har lagt masonit ovanför dom gamla stickorna.
jo det skrev du ju men vad ska du ha på taket? Nytt spån, plåt, tegel?
 
S Stefan1972 skrev:
jo det skrev du ju men vad ska du ha på taket? Nytt spån, plåt, tegel?
S Stefan1972 skrev:
jo det skrev du ju men vad ska du ha på taket? Nytt spån, plåt, tegel?
Jaha, du menade så. Nya betongpannor!
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Jag skulle nog skita i rakt på strön och skimsa mellan strö och bär. Vidare skulle jag inte spänna snöre för varje bär utan för typ varannan meter, sen gå med rätskiva dom emellan i takets fallriktning.
Gjorde nästan som du tyckte och det blev riktigt bra. Riktade bara bärläkten med hjälp av rätskiva. Blev inte på millimetern men taket ser spikrakt ut med dom nya pannorna på!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.