Sotaren säger att takstegar numera måste säkras och glidskydd monteras. Vi har dock ett gammalt hus i Skåne med tak av eternitplattor och hantverksfirman mailar och meddelar att det vare sig går att säkra stegen eller montera glidskydd på ett sådant tak. Är det för att de inte vill/inte har behörighet att arbeta med eternit eller finns det andra skäl och hur ska man göra med säkringen av stegen och glidskyddet?
Produkter som diskuteras: "takstegar"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Klart att det går, det handlar om vilja, okunskap, lättja eller något annat.
Välj en annan firma.
Har själv eternitplattor på taket och har hittat en lösning tillsammans med sotarn. Fyra fästpunkter behövs, jag har 2 i ovankant av stegen och 2 i band över nocken. Stegen ligger mao ’löst’ på taket.
Glidskyddet sitter i vindskivan och ena fästets skruv går in i takstolen.
Välj en annan firma.
Har själv eternitplattor på taket och har hittat en lösning tillsammans med sotarn. Fyra fästpunkter behövs, jag har 2 i ovankant av stegen och 2 i band över nocken. Stegen ligger mao ’löst’ på taket.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Sannolikt har inte hantverksfirman certifikat för asbest arbeten . För sätta taksäkerhet på eternittak är.inte svårare än nått annat tak.
Hej. Tack för ditt inlägg som ger mig svar på liknande situation med min utmaning för Eternittaket här hemma. Har du en bild på hur uppsättningen ser ut så hade det varit fantastiskt bratttomten skrev:
Klart att det går, det handlar om vilja, okunskap, lättja eller något annat.
Välj en annan firma.
Hej! Jag är inte där just nu, men detta foto fick jag när det specialtillverkade glidskyddet kommit på plats. Det var inte lätt att hitta någon som ville göra det, men denne hantverkare tog t o m ett snack med sotningsdistriktet och fick ok på den här lösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapar denna gamla tråden lite, hoppas det är okej.
Har fått besked om att takstegen måste fästas med minst en fästpunkt, hur gör man det på bästa sätt på mitt eternittak? Hur får man det tätt om man borrar och skruvar?
Har fått besked om att takstegen måste fästas med minst en fästpunkt, hur gör man det på bästa sätt på mitt eternittak? Hur får man det tätt om man borrar och skruvar?