Sotaren säger att takstegar numera måste säkras och glidskydd monteras. Vi har dock ett gammalt hus i Skåne med tak av eternitplattor och hantverksfirman mailar och meddelar att det vare sig går att säkra stegen eller montera glidskydd på ett sådant tak. Är det för att de inte vill/inte har behörighet att arbeta med eternit eller finns det andra skäl och hur ska man göra med säkringen av stegen och glidskyddet?

Klart att det går, det handlar om vilja, okunskap, lättja eller något annat.
Välj en annan firma.

Har själv eternitplattor på taket och har hittat en lösning tillsammans med sotarn. Fyra fästpunkter behövs, jag har 2 i ovankant av stegen och 2 i band över nocken. Stegen ligger mao ’löst’ på taket.
Glidskyddet sitter i vindskivan och ena fästets skruv går in i takstolen.

• Gilla
Mano_Lito och 1 till
  • Laddar…
Sannolikt har inte hantverksfirman certifikat för asbest arbeten . För sätta taksäkerhet på eternittak är.inte svårare än nått annat tak.

• Gilla
evastina
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Klart att det går, det handlar om vilja, okunskap, lättja eller något annat.
Välj en annan firma.

Har själv eternitplattor på taket och har hittat en lösning tillsammans med sotarn. Fyra fästpunkter behövs, jag har 2 i ovankant av stegen och 2 i band över nocken. Stegen ligger mao ’löst’ på taket.
Glidskyddet sitter i vindskivan och ena fästets skruv går in i takstolen.
Hej. Tack för ditt inlägg som ger mig svar på liknande situation med min utmaning för Eternittaket här hemma. Har du en bild på hur uppsättningen ser ut så hade det varit fantastiskt bra :) Bifogade bilder visar hur min lilla utmaning ser ut med nuvarande steguppsättning. / Magnus

• Eternittak med skadade takpannor och synlig steguppsättning vid husvägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallstegar monterade på ett grått eternittak framför en skorsten.
    Skapa konto
  • Metallsteg på ett slitet rött eternittak intill en vit husfasad och stuprör.
    Skapa konto
Hej! Jag är inte där just nu, men detta foto fick jag när det specialtillverkade glidskyddet kommit på plats. Det var inte lätt att hitta någon som ville göra det, men denne hantverkare tog t o m ett snack med sotningsdistriktet och fick ok på den här lösningen. Specialtillverkat glidskydd monterat på husfasad intill stege, under takfot.
Skapa konto

• Gilla
Mano_Lito
  • Laddar…
@tttomten har du någon bild på din uppsättning ?

Nej, detta foto är det enda jag har. Är inte där förrän om några månader, tyvärr.

M Mano_Lito skrev:
Tar en bild i morgon när det är ljust.

M Mano_Lito skrev:
Tak med svarta takpannor och stege, fylld takränna med löv framför ett fönster.
Skapa konto
Snöskydd monterat på takränna för att förhindra snöras från ett hustak.
Skapa konto

• Gilla
evastina och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
[bild] [bild]
Hej

Är detta ett "standard" fäste som normalt ligger under pannor som du har bockat till?
Har precis samma utmaning med gamal eternit.

Mvh
Nicklas

Nias72 Nias72 skrev:
Hej

Är detta ett "standard" fäste som normalt ligger under pannor som du har bockat till?
Har precis samma utmaning med gamal eternit.

Mvh
Nicklas
typ sådana här
4339583A.jpg

Nias72 Nias72 skrev:
typ sådana här
[bild]
Kommer faktiskt inte ihåg men det verkar troligt att det är såna jag använt.

Kapar denna gamla tråden lite, hoppas det är okej.
Har fått besked om att takstegen måste fästas med minst en fästpunkt, hur gör man det på bästa sätt på mitt eternittak? Hur får man det tätt om man borrar och skruvar?

• Eternittak med monterad takstege nära skorsten och plåtränna under blå himmel.
    Skapa konto
Düsseldorff
Hur sitter stegen fast idag? Den ligger ju inte bara där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.