Har ett hus byggt -78 med betongtegelpannor på, besiktningsmannen vid köpet påpekade att livslängden närmar sig slutet men att det inte finns tecken på skador eller fukt på vinden. Jag har själv varit uppe och tittat och allting på vinden ser väldigt bra ut.

Grannen som har ett likadant hus funderar på att byta men jag tycker det känns väldigt onödigt när det är så pass fräscht. En offert på ett komplett nytt tak av ”plåttegel” ligger på 158000kr. Jag gör det gärna innan det är försent men det känns som att det är ett tag kvar.

Jag skulle hellre ta in en firma som tvättar taket ordentligt och behandlar det, har hört av en kollega att det blir mycket bra resultat. Skulle firman även måla taket skulle jag tro att det ser betydligt mycket bättre ut och dessutom kanske man förlänger livslängden lite iaf? Det kostar, enligt uppgift, ca 10000kr för tvätt och ca 20-30000kr för tvätt och målning, kan det stämma?
Ganska liten kostnad för att få ett snyggare tak och förhoppningsvis förlänga livslängden.

Vad säger ni som vet?

G
Läckten och pappen är nog rätt slut, väldigt spröd papp? Genomföringar, rändalar?

byggt 78 borde klara >10 år till, för upp några pannor och kolla hur papp o läkt ser ut

Claes Sörmland
Råd från besiktningsman. Gå upp på vinden och vår och höst. Inspektera noga. Markera gamla torkade vattenfläckars utbredning med blyerts och skriv datum vid markeringen.

Ha pengarna redo på sparkontot för takbyte och när taket väl börjar läcka ta in offerter och byt.

Ok. Tack för vettiga svar!

Läkten och pappen bör alltså vara det som ger upp först? Då tar jag mig en titt under plattorna när jag rensar rännorna i helgen.

Smart att markera fläckarna, det ska jag definitivt göra.

Jag tror efter det jag har sett än så länge (och hoppas verkligen) att 5-10 år till inte är några problem. Kollegan som lejde in tvätt/skrubbning av taket med efterbehandling av nåt som förseglar pannorna och förhindrar mossbildning kostade 8000kr och gav taket ett ”nytt” utseende, jag tycker att det låter som en bra idé om det skulle klara 5-10 år till. Eller ska jag tänka ”if it ain’t broken don’t fix it?

B Björn81 skrev:
Har ett hus byggt -78 med betongtegelpannor på, besiktningsmannen vid köpet påpekade att livslängden närmar sig slutet men att det inte finns tecken på skador eller fukt på vinden. Jag har själv varit uppe och tittat och allting på vinden ser väldigt bra ut.

Grannen som har ett likadant hus funderar på att byta men jag tycker det känns väldigt onödigt när det är så pass fräscht. En offert på ett komplett nytt tak av ”plåttegel” ligger på 158000kr. Jag gör det gärna innan det är försent men det känns som att det är ett tag kvar.

Jag skulle hellre ta in en firma som tvättar taket ordentligt och behandlar det, har hört av en kollega att det blir mycket bra resultat. Skulle firman även måla taket skulle jag tro att det ser betydligt mycket bättre ut och dessutom kanske man förlänger livslängden lite iaf? Det kostar, enligt uppgift, ca 10000kr för tvätt och ca 20-30000kr för tvätt och målning, kan det stämma?
Ganska liten kostnad för att få ett snyggare tak och förhoppningsvis förlänga livslängden.

Vad säger ni som vet?
Hej Björn
Jag kan tvätta och behandla med bekämpningsmedel din tak samt måla Om du är intereserat hör av dig till mig på 0720157577

Xhavit Delijaj Xhavit Delijaj skrev:
Hej Björn
Jag kan tvätta och behandla med bekämpningsmedel din tak samt måla Om du är intereserat hör av dig till mig på 0720157577
Vad kostar det och var bor du.

Jag har ett tak med betong pannor från 78. I höstas tog jag bort mossa och påväxt så nu ser det ok ut och det finns inga problem med läkt eller papp vad jag sett när jag kollat under pannorna, så jag låter det ligga 5-10 år till.

Onödigt att byta i förtid. Håll ett öga på vinden om det dyker upp ny fukt, det tar inte mer än 2x30 minuter om året så blir en rätt fin timpeng om det håller 10 år till... Och tänk på miljön! Och all tid du kan lägga på andra projekt. Argumenten är många som du ser ;)

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Hej Björn
Hur gick det för dig med taket? Står i samma val här med mitt tak byggt 81.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.