F
Har en spräckt panna och tänkte således byta den. Problemet är, hur vet jag vilken färg och modell det är? I gamla papper så har jag något från Bender, bentongpannor enligt Skandia systemet. Ser ut såhär:

Tegelpannor på tak, övervuxna med mossa, fuktigt, Överliggare i trä, rött hus i bakgrunden, mulet väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafitgrå? Behandlad eller obehandlad?

Pärm med ringbindning öppen på sida med garantisymbol, betongpannor reklam, industrifokuserad.
Skapa konto

Klacken sitter på sidan?

Redigerat:
A
börja med att tvätta taket för att minska fuktproblem

F
A Aunty skrev:
börja med att tvätta taket för att minska fuktproblem

Det ligger på att göra listan.

• Gilla
Aunty
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har en spräckt panna och tänkte således byta den. Problemet är, hur vet jag vilken färg och modell det är? I gamla papper så har jag något från Bender, bentongpannor enligt Skandia systemet. Ser ut såhär:

[bild]

Grafitgrå? Behandlad eller obehandlad?

[bild]

Klacken sitter på sidan?
Ser ut som en Benders Palema (y)

F Fideliox skrev:
Skulle precis skriva, är det typ denna?

[länk]
Ja precis. Men tveksamt om det är grafit? Jag skulle gissa på att du har den svarta.

Sen finns det även olika lack vet jag. Vi har den som heter candor som är lite extra lackad. Du får nog jämföra så att du får rätt

F
M marcusjj skrev:
Ja precis. Men tveksamt om det är grafit? Jag skulle gissa på att du har den svarta.

Sen finns det även olika lack vet jag. Vi har den som heter candor som är lite extra lackad. Du får nog jämföra så att du får rätt

Ja det är nog mer svart än grafit men Beijer hade inte svart så trodde inte det fanns annat.

Finns på Hornbach

F
Blev ett fempack på Hornbach. Var hyfsat enkelt att byta, var ju en panna längst ner mot hängrännan som satt med ett spik. Kunde liksom putta in pannorna ovanför och sedan ta loss den trasiga och sätta den nya. Men sen såg jag att jag hade ytterligare en trasig panna högre upp. Denna var lite svårare att byta dock. Pannorna högst upp är nog spikade för de går inte att röra "in och ut".

Detta är ett mycket litet sadeltak ovanför dörren bara. Vet inte om det bästa är att gå nerifrån och upp då kanske? Handlar om 5 rader upp.

F
Såhär ser det ut. Pannan ovanför är spikad så hur får jag av den? Behöver jag lyfta av nockpannorna? Ett tak med tegelliknande plattor, mossa, löv. Soligt väder, träd och himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Spricka vid röd pil.

Redigerat:
om det är gjort enligt reglerna så är 2 rader i en ram runt hela taket spikat.
så ja, ta bort nockpannorna och dom pannorna uppifrån som behövs.. blåser det mkt så spika tillbaka pannorna igen..

F
M MagicFingers skrev:
om det är gjort enligt reglerna så är 2 rader i en ram runt hela taket spikat.
så ja, ta bort nockpannorna och dom pannorna uppifrån som behövs.. blåser det mkt så spika tillbaka pannorna igen..

Aha jag förstår. Lyfte lite i yttersta nockpannan tiltill höger men den verkar typ klistrad på något vis? Tätning?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.