Vi går i tankar på att byta ut vårt gamla eternittak. Taket är runt 75 år gammalt och börjar visa sin ålder på sina ställen. Vi funderar då på vad man ska räkna med att ett sånt jobb kan tänkas kosta. Taket är på ca 110 kvadratmeter, 45 graders lutning med en skorsten på knocken och en kupa på ena sidan där det behövs lite plåtarbete.

Än så länge har jag bara lyckats få in en offert, mycket att göra i branschen just nu verkar det som. Eftersom jag inte får in fler offerter så blir det ju svårt att avgöra om priset som föreslagits är rimligt eller ej. Priset få fått är 520 000kr inkl moms före ROT, varav arbetskostnaden beräknas till 372 000kr. I denna kostnad räknar dom på att vi tar ner eterniten själva. (taket vi fått offert på är enkupiga betongpannor från Benders).

Magkänslan säger att det är dyrt, men jag har ju inget att jämföra med.

• Wow
fremax
  • Laddar…
400-500 mantimmar arbetstid exkl eternithantering? Det låter vansinnigt mycket. Var i landet ligger huset?

Om du har möjlighet skulle jag väntat ett år, min gissning är att sötebrödsdagarna börjar gå mot sitt slut för de flesta hantverkare. En räntehöjning till så har folk inte så mycket pengar kvar till renovering när vinterns elräkningar är betalda...

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
RaXha RaXha skrev:
Vi går i tankar på att byta ut vårt gamla eternittak. Taket är runt 75 år gammalt och börjar visa sin ålder på sina ställen. Vi funderar då på vad man ska räkna med att ett sånt jobb kan tänkas kosta. Taket är på ca 110 kvadratmeter, 45 graders lutning med en skorsten på knocken och en kupa på ena sidan där det behövs lite plåtarbete.

Än så länge har jag bara lyckats få in en offert, mycket att göra i branschen just nu verkar det som. Eftersom jag inte får in fler offerter så blir det ju svårt att avgöra om priset som föreslagits är rimligt eller ej. Priset få fått är 520 000kr inkl moms före ROT, varav arbetskostnaden beräknas till 372 000kr. I denna kostnad räknar dom på att vi tar ner eterniten själva. (taket vi fått offert på är enkupiga betongpannor från Benders).

Det låter helt galet. Jag tog in två offerter på att byta vårt tak och det skiljde 100 000 utan att det var någon som helst skillnad på vad som ingick i jobbet. Jag hade referenser på den billiga firman och jag såg senare den dyra firman göra ett jobb i området. Jag bedömer att det billiga firman hade något högre kompetens t om.

Saneringen av eternit är utomhus(inga dubbla luftspärrar osv) och bör ta max en dag för två gubbar tycker jag. Sen vet jag inte vad saneringsfirmorna tar i betalt för deponeringen, men det borde absolut inte motsvara merparten kostnaden för takbytet.

Det jag vill säga är, kolla med flera firmor. Var flexibel med start och avslut av jobbet. Då borde du kunna få ett ganska bra pris.

Lycka till!

• Gilla
RaXha
  • Laddar…
Ett ung lika stort tak bytte vi på en vecka, 4 glada amatörer, säg 150-200 timmar. Snickare borde vara snabbare.
Eller räknar dom med att behöva förstärka taket? Eternit är väl ganska lätt jämfört med tegel.

O OTGI skrev:
Saneringen av eternit är utomhus(inga dubbla luftspärrar osv) och bör ta max en dag för två gubbar tycker jag. Sen vet jag inte vad saneringsfirmorna tar i betalt för deponeringen, men det borde absolut inte motsvara merparten kostnaden för takbytet.
På min återvinningsstation kostar det 1250kr/ton att deponera asbest.

/Höghus

O OTGI skrev:
Det låter helt galet. Jag tog in två offerter på att byta vårt tak och det skiljde 100 000 utan att det var någon som helst skillnad på vad som ingick i jobbet. Jag hade referenser på den billiga firman och jag såg senare den dyra firman göra ett jobb i området. Jag bedömer att det billiga firman hade något högre kompetens t om.

Det jag vill säga är, kolla med flera firmor. Var flexibel med start och avslut av jobbet. Då borde du kunna få ett ganska bra pris.

Lycka till!
M Mellanbarn skrev:
Ett ung lika stort tak bytte vi på en vecka, 4 glada amatörer, säg 150-200 timmar. Snickare borde vara snabbare.
Eller räknar dom med att behöva förstärka taket? Eternit är väl ganska lätt jämfört med tegel.
Ja jag tycker det verkar högt. Inget tal om att taket ska behöva förstärkas, och råsponten räknar man med att den kan sitta kvar som en är. Skulle det visa sig att den behöver bytas eller repareras på sina ställen ville de ha 600kr/kvm för att fixa det också.

Man får ha lite is i magen och invänta svar från de andra jag begärt in offert ifrån helt enkelt.

jag fick en offert från Sunroof också, där skulle man ha 610 000, visserligen med 9kw solceller också då inbyggt i taket. Ändå galet dyrt kan jag tycka.

RaXha RaXha skrev:

Jag rekommenderar att du gör jobbet själv, även om skorsten och kupa behöver plåtslagarebesök och kan kosta 20 000kr, pannorna går väl på 17 000kr, nock pannor och detaljer brukar vara dyrt (10 000kr?) duk och läkt ,spik och skruv kostar kanske10 000kr, frakt lyft och pall max 10 000kr.
Ta ledigt hela maj och se till att skaffat en egen byggställning (100 000kr ny? I bästa fall under 20 000kr för en gammal ej nedplockad när första snön kommer) så sparar du hela arbetskostnaden och får en erfarenhet av takläggning och en ställning du kan behålla eller sälja.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag rekommenderar att du gör jobbet själv, även om skorsten och kupa behöver plåtslagarebesök och kan kosta 20 000kr, pannorna går väl på 17 000kr, nock pannor och detaljer brukar vara dyrt (10 000kr?) duk och läkt ,spik och skruv kostar kanske10 000kr, frakt lyft och pall max 10 000kr.
Ta ledigt hela maj och se till att skaffat en egen byggställning (100 000kr ny? I bästa fall under 20 000kr för en gammal ej nedplockad när första snön kommer) så sparar du hela arbetskostnaden och får en erfarenhet av takläggning och en ställning du kan behålla eller sälja.
Haha, jadu. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga här. Jag inser såklart att det blir billigare att göra jobbet själv, men ja har inte kunskapen och dessutom riktigt ordentlig höjdskräck, så att börja med att byta hela taket på egen hand kommer tyvärr inte på tal. Vissa saker betalar jag hellre proffsen att göra.

RaXha RaXha skrev:
Haha, jadu. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga här. Jag inser såklart att det blir billigare att göra jobbet själv, men ja har inte kunskapen och dessutom riktigt ordentlig höjdskräck, så att börja med att byta hela taket på egen hand kommer tyvärr inte på tal. Vissa saker betalar jag hellre proffsen att göra.
Tja, det här är ett byggahusforum och har du hjälp borde du fixa att lägga en sida på en helg. Hela taket själv behöver du nog ha hela maj månad och du kanske får ta till långa dagar oxå om du först ska riva eterniten säkert enligt rekommendationerna.
Höjdskräck kan du arbeta bort, gå en 9m ställningskurs så lär du dej bygga ställning säkert vilket du kommer ha nytta av vid asbest rivningen.

Ta inte bort eterniten. Bygg direkt på eterniten istället.

Tänk även att takbjälkarna kan behöva stärkas upp om ni ska ha betongpannor.

zarkov zarkov skrev:
400-500 mantimmar arbetstid exkl eternithantering? Det låter vansinnigt mycket. Var i landet ligger huset?

Om du har möjlighet skulle jag väntat ett år, min gissning är att sötebrödsdagarna börjar gå mot sitt slut för de flesta hantverkare. En räntehöjning till så har folk inte så mycket pengar kvar till renovering när vinterns elräkningar är betalda...
Ja, jag tycker det också. Jag misstänker att dom har gott om jobb eftersom så många är ute efter att sätta upp solceller och därmed finns väl även större efterfrågan på takrenoveringar. Huset ligger i norra Skåne. Taket är ju tätt än så länge så det är inte akut, så det slutar nog som du säger med att vi väntar till nästa år och tar in nya offerter, om jag nu inte får in en offert som är bra mycket bättre än de två jag fått redan. Det är ju inte så att man gärna springer till banken och tar ett lån på en halv miljon när räntan just nu ligger på nästan 5%, och det hoppas man ju börjar reflekteras i marknaden, men kanske inte. Vi får se.

Vilken typ av eternitskivor har du? Är det de små fattiglapparna så är det bara att byta. Är det de större skivorna med sinusform som täcker takstol till takstol ? Dessa skulle jag inte byta alls, bättre yttertak finns inte.

I InsidersUnited skrev:
Vilken typ av eternitskivor har du? Är det de små fattiglapparna så är det bara att byta. Är det de större skivorna med sinusform som täcker takstol till takstol ? Dessa skulle jag inte byta alls, bättre yttertak finns inte.
Det är de platta rutorna vi har och de spricker enstaka plattor lite då och då, vi har extra plattor liggande så man kan byta lite då och då om det behövs, men det är väl ett tecken på att byte bör planeras in tänker jag.

Vad anser man om tvätt och målning av taket? Där är ju lite påväxt som måste tas om hand om man ska behålla taket. Ser ju mycket reklam för dessa tjänster men har svårt att avgöra om det är en seriös långsiktig lösning. Kan det vara ok istället för att förlänga livslängden?

Redigerat:
Det finns olika åsikter om eternit...
Jag renoverade vårt eternittak.
Undertak i board (masonit) sinusformade eternitpannor.
Jag lät hela taket ligga kvar.
Reglade träläkt. sedan fick plåtslagaren komma och lägga plåt, tegelpanneprofil, hela längder från takfot till nock.
Kostade drygt 100tkr inkl reglar. ca 140kvh tak.
Ja, det var för tre år sedan, så priset har såklart gått upp.

Taket är jättesnyggt, kommer ligga minst 50år utan något jobb för underhåll :-)

En liten uppdatering. Efter lite fram och tillbaka med det första företaget visade det sig att offerten trots att jag utryckligen bett om att få en offert exkl eternithantering ändå inkluderade detta, och deras anledning va att "tänkt om jag trillar av taket". Jag tänker ju lite att det är väl ändå mitt problem och inte deras? Priset jag då fick exkl eternithanteringen blev istället 440 000kr före ROT.

Jag har även fått in en andra offert, som blev något billigare, 380 000 kr före ROT, fortfarande mer än jag hade räknat med, men det är väl så priserna ser ut just nu. Inväntar två offerter till som jag blivit lovad skulle komma för flera veckor sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.