Ska nu börja isolera taket i vår blivande gäststuga som senare ska värmas 20 grader året runt.
Det är ett pulpettak ca 11 grader lutning, takstolar CC 1200 mm. De gamla takstolarna är 80x220. Vi avser isolera ungefär hela djupet av takstolarna dvs 220 mm.
Jag undrar om följande val av isolering är en bra lösning och eventuella svagheter;
Sett utifrån:
- Pannplåt
- Takpapp (plåten ligger direkt mot pappen)
- Råspont 22 mm
- Cellulosa isolering 220 mm (ska blåsas upp)
- Isover Vario Xtra https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
- Läkt 35 mm
- Gipsskiva 13 mm
Jag tänker främst om det är något ur fukttekniskt perspektiv som blir fel här med ångspärren, cellulosa och befintlig plåttak.
Tack på förhand,
Det är ett pulpettak ca 11 grader lutning, takstolar CC 1200 mm. De gamla takstolarna är 80x220. Vi avser isolera ungefär hela djupet av takstolarna dvs 220 mm.
Jag undrar om följande val av isolering är en bra lösning och eventuella svagheter;
Sett utifrån:
- Pannplåt
- Takpapp (plåten ligger direkt mot pappen)
- Råspont 22 mm
- Cellulosa isolering 220 mm (ska blåsas upp)
- Isover Vario Xtra https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
- Läkt 35 mm
- Gipsskiva 13 mm
Jag tänker främst om det är något ur fukttekniskt perspektiv som blir fel här med ångspärren, cellulosa och befintlig plåttak.
Tack på förhand,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 390 inlägg
Eftersom plåten och pappen i detta fallet är tät tycker jag du bör ha luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Annars ser det bra ut.
Tack för svar. Jag tänkte att eftersom jag använder cellulosa-isolering så kan jag slippa luftspalten då cellulosan andas väl. Typ att under vintern så ackumulerar cellulosan en del fukt (typ buffert) och under sommaren när ångtrycket inne i cellulosan blir högre så öppnar Isover Vario upp sig så att fukten kommer ut på insidan och ventileras bort med innefläkt.Johannes Carlsson skrev:
Men jag har aldrig lagt ett tak förut så är lekman deluxe.
OK, kan du motivera lite mer?
Isover har ju en egen anvisning för en lösning men det är dock med lösull, inte cellulosa. Där saknas luftspalt.
https://www.isover.se/solutions/st72-oventilerat-papptak-med-losull-rei30-43-db
Isover har ju en egen anvisning för en lösning men det är dock med lösull, inte cellulosa. Där saknas luftspalt.
https://www.isover.se/solutions/st72-oventilerat-papptak-med-losull-rei30-43-db

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 661 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 661 inlägg

Logga in
Skapa konto
Dom har också denna, betyder inte att jag tycker det verkar smart. Cellulosa kan bara buffra extremt små mängder så det bygger på en ångtäthet (och ingen fukt utifrån) som jag tycker är orimlig över hela livet av en byggnad.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 390 inlägg
Det är bara att se till att luftspalten följer råsponten ut till takfoten, dvs en springa mellan den murade väggen och råsponten.
Det är för övrigt torrare på vintern vid minusgrader än på sommaren.
Lite förenklat
Det är för övrigt torrare på vintern vid minusgrader än på sommaren.
Lite förenklat

Logga in
Skapa konto
Tyvärr är väggarna murade ända upp till råsponten. Dvs det finns ingen spalt där idag. Samt det är putsat på utsidan ända upp till taksponten. Misstänker det är en veckas jobb att få till själva spalten om man ska få det snyggt utvändigt utan skada putsen.
Ska fundera på saken men lutar dock mot att skippa spalten faktiskt.
Ska fundera på saken men lutar dock mot att skippa spalten faktiskt.
Nu är ångspärren på plats. Det blev Isover Vario Xtra. Tejpen som används är Vario Multitape. Inga andra skarvprodukter har använts.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Frågan är hur vi ska få till ångspärr-skarven mellan tak och vägg. Väggen kommer bestå av regel och isolering 45mm samt träfiberskiva och sist gipsskiva.
Hade så klart varit enklast om väggarna var reglade innan för då hade ångspärrskarven fallit mer naturligt.
Har ni tips?
Hade så klart varit enklast om väggarna var reglade innan för då hade ångspärrskarven fallit mer naturligt.
Har ni tips?

Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 390 inlägg
Tejpa väggens ångspärr mot takets, bara att överlappa lite och tejpa. Väggens ångspärr bör du ha på insidan av isoleringen då tegelväggen isolerar dåligt i sig
När du menar att ha ångspärren på insidan av isoleringen så menar du väl att den ska vara mot varmsidan? Alltså Tegelvägg-Isolering 45mm -Ångspärr - OSB-skiva och sist gipsskiva.Johannes Carlsson skrev: