S
StenrikL: Hej, Detta blir mitt första inlägg på detta forum och jag är nyfiken på om någon har erfarenhet och bilder på patinerade plåttak. Vi ska bygga ut vårt hus och funderar på vilket takmaterial vi ska välja. Vi är inne på att ha omålad plåt i sinusprofil som får åldras fritt med åren. Någon som har lagt tak av obehandlad aluminium, aluzink eller zinkmagnesium beläggning? Hur ser
0 svar · 1,3k läst
I
irrbloss: [citat] Det är ju en smart grej jag inte tänkte på ens. Men tror att jag gillar lite flexibilitet med ett tak man kan modifiera lite hur och när man vill. T.ex. vill jag placera ut en trådlös accesspunkt med alla kablar dolda. Sedan rätt vad det är har tekniken gått så mycket framåt att man inte behöver några klumpiga accesspunkter. Då är det ju skönt att kunna köpa en ny platta
2 svar · 1,6k läst
R
Raymoon: [citat] Gjorde nästan som du tyckte och det blev riktigt bra. Riktade bara bärläkten med hjälp av rätskiva. Blev inte på millimetern men taket ser spikrakt ut med dom nya pannorna på!
6 svar · 1,2k läst
P
pennybridge: Hej Björn Hur gick det för dig med taket? Står i samma val här med mitt tak byggt 81.
8 svar · 3,1k läst
J
Jan_G: Jag har kört Ferroamp sen mars 2021 och är helnöjd. Webbsidan, portalen, är världsbäst och man kan se det mesta. Flera grannar och släktingar har valt andra lösningar men alla anser att Ferroamps weblösning är bäst. Vad jag insett är att SSO:erna effektiviserar det hela lite också. Jag får ut mer än vad som är normalt. Kan bara rekommendera. Sen värdet av batterilösning är jag
1 svar · 1,3k läst
H
Henriettae: [citat] Ja, absolut är det positivt! Jag tänkte mer på myggor, spindlar och getingar, den typen som man helst inte vill ha. Men sådana kommer det alltså inte så mycket av? Tack för att du skrev om din erfarenhet!
2 svar · 1,4k läst
Matti_75
Matti_75: Nä det är inget måste. Det enda som blir är att du kommer se änden på takfotsbrädan.
11 svar · 2,4k läst
·
JesperKn
JesperKn: Då va det fixat. Lärde mig något oxo: 1) Gör inte projekt på vinden när det är 30 grader ute och vindstilla. Det bliver lätt 50 grader på vinden - det bliver dyrt i kall dricka. 2) Om hållfastigheten på reglar känns "OK" när du testar på marken, tänk på att du får ett annat perspektiv när du står på vinden. Det värsta som kan hända på marken är inte samma som det värsta
9 svar · 6,2k läst
·
L
Llvin: Nu har jag fått hjälp och det visade sig att nocken antagligen har flyttat sig lite och därför hamnat i olag. Som jag misstänkte hade den del av läkten som man ser lite på bilden blivit fuktskadad och det var därför plattan glidit ner. Trots att nocken antagligen legat fel under en ganska lång tid (grannar berättar att föregående ägare har rättat till plattorna på samma ställe
13 svar · 4,6k läst
·
T
Tompafix: [citat] Ja absolut. Det finns väl två alternativ. Lägga ett nytt innertak på hanbjälkarna sedan isolering på det (enklast) Eller så lägger man isoleringen mellan takstolarna med en liten luftspalt mot taket och öppet till nock. Då syns stödbenen och hanbjälken.
3 svar · 2,0k läst
·
Miia Eklind
Miia Eklind: Vi renoverar och ska öppna upp till nock i en del av vårat hus. Huset är 10 m långt och 6,60m brett och det sitter idag takstolar där hanbalken är delad i mitten och således inte tar upp den kraft som den skall, detta har lett till att dessa lutar nedåt mot centrum av huset. Dessa har suttit sedan 40 talet så det rasar inte men det ser inte bra ut. Jag har kommit så långt att jag har
0 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Svårt att se men om det inte färgar av sig är det nog vanlig takfärg och gammal hederlig smuts som orsakat detta. Man ser rollerstrukturen på bilden vilket talar för vanlig modern takfärg. Sen är det som gryn i färgen och jag tycker det påminner om hur mina gamla papptak ser ut. D v s troligen tak som har målats med limfärg från början men senare har målats över med vanlig
1 svar · 881 läst
·
H
HSP: Tips ta dit sotaren han vet vad som behövs och hur det kan lösas.
1 svar · 1,7k läst
R
rqx: Hej, Har en huv i taket som ska bort. Har inte studerat exakt hur den är monterad men det kommer ju garanterat vara hål i masoniten, hur lagar man detta? /Tim
0 svar · 845 läst
Rickard.
Rickard.: Alla flytande och semiflytande asfaltprodukter för tak osv är i grunden asfalt och ett lösningsmedel som då avdunstar så asfalten stelnar. I dom flesta produkter är det lacknafta så ångorna är rejält brandfarliga men efter ett dygn är tillräckligt mycket avdunstat att det inte är något att bry sig om.
4 svar · 3,2k läst
·
F
fribygg: Bild/ritning?
1 svar · 1,6k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Under förutsättning att även de som utför arbetet med solcellerna är kapabla. :) Förutsätter att även de kommer att inspektera taket och ge ett utlåtande om de anser sig kunna garantera att takets livslängd inte påverkas negativt av deras arbete.
8 svar · 5,7k läst
plåtrickard
plåtrickard: Ring en plåtslagare som falsar i en huv. Synd att förstöra taket med något självhäftande universalskräp
1 svar · 1,6k läst
plåtrickard
plåtrickard: Det kan räcka med att det är lite fnas kvar från kapningen, skrapa utsidan med en kniv och pröva att ta den andra böjen
10 svar · 4,2k läst
·
J
jesper---: [citat] Ok stort tack det frigjorde många frågetecken, monterar nya med enkel planka och mycket tjäralösning.
4 svar · 1,8k läst
·
E
EvertTub: Ok tack för svar! Ytterligare en tanke. Bör underlagspappen/duken vara diffusionsöppen? Tanken var att köra på diffusionsöppen duk men har läst lite skräckhistorier att de släppt igenom vatten vid kraftigt regn etc. Taket lutar ca 40-45 grader. Vad finns det för risker med att köra vanlig takpapp? (typ yap 2200). Isoleringen kommer ju bara vara ca 13 cm så känns ju som att värmen
7 svar · 1,2k läst
W
Wennbergp: Hej ska nu dra igång vårt takbyte. Det första som sker är att eterniten ska plockas ner vilket medför att det blir helt öppet in på vinden. Jag ska införskaffa presenningen för täckning men vet inte riktigt vilken klass jag ska gå på. Har tittat på att hyra 650g presenning men de blir väldigt tunga då vi har ett tak på 18x6m som ska täckas. Kan det räcka med att köpa Biltemas
0 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Har du några konstruktionsritningar och tekniska beskrivningar om huset, framför allt en sektionsritning är bra? Fackverkstakstolar som ser ut som W är normalt självbärande men de är inte dimensionerade för att klara av extra vikt för inredning av hyllor med förvaring, tvärtom kan de vara lite underdimensionerade eftersom man vid något tillfälle ändrade snözonerna efter att en del
1 svar · 5,7k läst
·
C
centermin: Bara for att tydliggora, det ar den delen inom kvadraten som jag tanker pa. Hur taken gar bast ihop. Erfarrenhet eller andra ideer. Vad som helst. Tack
1 svar · 1,7k läst
·
anders07
anders07: [citat] Jag har funderat i samma banor men tror att min isolerar rätt väl ännu. Den är helt torr och "fluffig" ännu men man kan se att det är mer hopsjunket på vissa ställen (eller så var där mindre isolering från början :thinking:). När vi byggde ut en del av huset använde jag istället Hunton träfiber som ju är trevligare att jobba med...
4 svar · 2,5k läst
_Funderaren_
_Funderaren_: [citat] Kan tänka mig att sprickorna är gamla, huset är från 1956. De finns på andra ställen i taket också, mest framträdande där jag tog bild dock. Jag har dock frågat den gamla ägaren om han kanske vet vilket material taket är gjort av, så det får jag återkomma med.
2 svar · 2,7k läst
·
F
Fredde99: Jag har ett förråd med plattak och papptak som jag vill sätta innertaks gips på. Hur bör man gå till väga eftersom jag vill ha det som kallgarage men slippa 40 grader på sommaren. Kan man isolera utan fuktproblem?
0 svar · 1,2k läst
R
Roadkilled: Hej. Jag har satt upp en vindsluckamed stege (som jag köpte begagnat för något år sedan. Jag fäste krokarna till fjädrarna så att de, när luckan är uppfäld ligger obelastade. Fästpunktens höjd tog jag så att det blev (också i stängt läge) vågrätt mot fästet som sitter i stegdelen. Nu till problemet. Jag tycker att det känns som att fjädrarna dras ut väldigt mycket när jag
0 svar · 1,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: Snörasskyddet är troligtvis där för att skydda altantaket då det inte är byggt för att klara av vikten av snön från hustaket också, det är en vanlig lösning. Snörasskydd och solceller går tyvärr inte så bra ihop då snön glider över skydden och solcellerna är dessutom väldigt glatta.
1 svar · 1,4k läst
·
A
Alba_94: Vi har kollat och inte hittat något tidigare. Alt. Får vi ha in någon som kan. Tack för input!
2 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.