Jag har gjort bort mig och tagit mig vatten över huvudet. Jag ska installera solpaneler på mitt plåttak (falsad plåt) men avluftningen till avloppet stack upp på precis fel ställe och sabbade hela panellayouten, så jag bestämde mig för att kapa det ner till ca 10 cm så att en panel kan ligga över (OK enligt min intallatör, jag vet att det finns delade meningar).

Röret såg ut så här, vanligt avloppsrör i plast som är uppraget genom en plåtstos:

En upprättstående svart behållare på en speglande grå yta, troligtvis utsatt för regn på grund av vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske inte syns på bilden, men stosten är tvådelad, den nedre delen är fast i takplåten och den övre delen är trädd över så att plåten ligger omlott.

Uppifrån:

Svart metallisk rörände, sågtandad kant, spricka, grå bakgrund, närbild, symmetrisk form, industriell känsla, stål eller aluminium.
Skapa konto

Nu till min miss. Jag hade tänkt kapa nedre delen samt även kapa av toppen av den övre delen och återanvända den för att trä på röret igen. Så att jag får samma omlott men bara ca 10 cm högt. Men tyvärr hade jag missat att stosen inte är cylindrisk utan svagt konisk. Så nu är det en glipa runt röret och jag kan inte återanvända toppen som tänkt eftersom den har för liten diameter:

Cirkulärt hål i grå yta, rörkant synlig, skadad kant, antydan till djup och mörker inuti.
Skapa konto

Vad gör jag nu? Jag har täckt över tillfälligt så att det inte regnar in i glipan, och det kommer ju en panel över, men jag vill ändå göra något för att täta runt om.

Jag har funderat på att ta dremeln och kapa plaströret ytterligare någon centimeter och sedan försöka vika plåten in över, på samma sätt som det var gjort i toppen tidigare. Dock är det ju nu en glipa så jag vet inte om jag lyckas bocka plåten över på samma sätt? Tips på verktyg/metod för att bocka? Man måste ju på något sätt vika plåten "vågigt" så att man får ned diametern. Hur gör man det bra?

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och ringa en plåtslagare? Jag är mest orolig över att jag inte får tag på någon.

Rörmanchett kanske kan va nåt.

• Svart gummimanschett för betongkonstruktioner, webbshop-gränssnitt, sökfält, varukorg, meny, produktinformation, prisetikett.
    Skapa konto
Gjort är gjort, förstår tanken att panelerna behöver maximeras.
Vilken stad bor du i?

jag skulle rekommendera dig att låter en plåtslagare falsa i en ny plåt över igensatt håll, sedan ässa luftstammen på vinden till ett ställe där det kan gå fritt upp genom en ny stos och därmed rätt höjd och inte in under en panel då det blir väldigt mycket fukt och frätande sådan från avloppet.

• Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
V 19magnus skrev:
Gjort är gjort, förstår tanken att panelerna behöver maximeras.
Vilken stad bor du i?

jag skulle rekommendera dig att låter en plåtslagare falsa i en ny plåt över igensatt håll, sedan ässa luftstammen på vinden till ett ställe där det kan gå fritt upp genom en ny stos och därmed rätt höjd och inte in under en panel då det blir väldigt mycket fukt och frätande sådan från avloppet.
Bor i Stockholm. Jo, jag har hört om det där med fukt och frätande men samtidigt som många varnar är det också många som menar att det inte är några problem alls och att det är helt normal åtgärd att kapa av. Jag har läst en hel del i solcellsforum om detta.

Jag vill helst undvika en stor åtgärd, dels eftersom det som ska göras måste göras innan panelerna ska installeras om några veckor, dels för att det är väldigt svårt att komma åt det där röret från vinden. Jag har låg taklutning (10 grader) och lösullsisolering så man skulle behöva bygga en plattform på vinden för att ta sig till röret, om det ens går.

Däremot om en plåtslagare kan fixa en ny "toppkon" eller annan del som kan träs på röret så kan det vara ett alternativ. Men får man ens tag på någon för ett så litet jobb?

P Pumabjörnen skrev:
Rörmanchett kanske kan va nåt.
Den där kanske skulle funka om man har sån jäkla flax att ytterdiametern passar i plåten. Men vad har den där för hållbarhet?

B beerfueled skrev:
Bor i Stockholm. Jo, jag har hört om det där med fukt och frätande men samtidigt som många varnar är det också många som menar att det inte är några problem alls och att det är helt normal åtgärd att kapa av. Jag har läst en hel del i solcellsforum om detta.

Jag vill helst undvika en stor åtgärd, dels eftersom det som ska göras måste göras innan panelerna ska installeras om några veckor, dels för att det är väldigt svårt att komma åt det där röret från vinden. Jag har låg taklutning (10 grader) och lösullsisolering så man skulle behöva bygga en plattform på vinden för att ta sig till röret, om det ens går.

Däremot om en plåtslagare kan fixa en ny "toppkon" eller annan del som kan träs på röret så kan det vara ett alternativ. Men får man ens tag på någon för ett så litet jobb?
B beerfueled skrev:

förstår din tanke, men tänk dig för, prata med plåtslagaren som utfört arbetet, inte solcellsmontören för han svarar bara för sina produkter, du har ju ingen garanti på att det blir rätt med ditt tak som du antagligen har/hade garantier på.

det kommer bli en jäkla isbildning under panelen och det kommer inte att ventileras bort lika mycket när en panel ligger på, man sätter tex inte hattar på dessa rör pga fukten, det blir bara is av allt till slut.

V 19magnus skrev:
förstår din tanke, men tänk dig för, prata med plåtslagaren som utfört arbetet, inte solcellsmontören för han svarar bara för sina produkter, du har ju ingen garanti på att det blir rätt med ditt tak som du antagligen har/hade garantier på.

det kommer bli en jäkla isbildning under panelen och det kommer inte att ventileras bort lika mycket när en panel ligger på, man sätter tex inte hattar på dessa rör pga fukten, det blir bara is av allt till slut.
Som sagt, jag vet knappt ens hur man ska ta sig fram till röret på vinden. Men det är klart att det går på något sätt. Hur stor kostnad kan det röra sig om att flytta genomföringen förutsatt att man kommer åt?

Vad är det värsta som kan hända om det isar igen?

Rickard.
B beerfueled skrev:
Vad är det värsta som kan hända om det isar igen?
Takläckage är väl det värsta,

Gör du plaströret lite högre än plåten tycker jag det ser lätt ut att lösa med en gummistos som man klipper sönder så du får ett slangklammer på plaströret och ett utanpå plåten.

Kanske lite dyrt men det är det första jag tänker på, bör gå att lösa med lite epdm-duk på rulle också….

En bit av en cykelslang som du trär över och viker ner, inga problem, somna om.

Kanske funkar att använda krymptång och montera på konan igen.
Men det borde en plåtslagare kunna svara på.

Kanske jag som är dum men varför inte bara bocka plåten precis som det var innan? Enda skillnaden är väl att ifall det nu är lite koniskt så blir det lite lutning innåt för att nå röret men det spelar väl ingen roll?

J Jensa86 skrev:
Kanske jag som är dum men varför inte bara bocka plåten precis som det var innan? Enda skillnaden är väl att ifall det nu är lite koniskt så blir det lite lutning innåt för att nå röret men det spelar väl ingen roll?
Jo det var så det blev till slut, typ. Kruxet var att kapa röret kortare än stosen för att kunna vika in toppen på stosen. Jag kapade röret inifrån med dremeln ca 2 cm kortare. Sedan för hängslen och livrem så satte jag bottningslist och fogade med Tec 7 mellan rör och stos innan jag vek över plåten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.