God kväll!
Farstukvisten börjar ta form, imorgon tänkte jag snickra ihop några takstolar.
Någon som vet ett cirkamått på höjden mellan takstol och överkant nockpanna? Tänker då alltså ifrån ''spetsen'' på takstolen. Behöver veta ungefär för att det ska gå fritt till fönsterfodret på ovanvåningen.
Många faktorer som spelar in, jag vet. Men om man föreställer sig 20mm (blir något högre iom snekapning) råspont, en nockbrädehållare, nockbräda, takpanna... Om jag håller mig 15cm ifrån fodret med spetsen på takstol, borde jag vara lugn då?
Aldrig lagt tak tidigare, så vet inte om jag missar något lager
Farstukvisten börjar ta form, imorgon tänkte jag snickra ihop några takstolar.
Någon som vet ett cirkamått på höjden mellan takstol och överkant nockpanna? Tänker då alltså ifrån ''spetsen'' på takstolen. Behöver veta ungefär för att det ska gå fritt till fönsterfodret på ovanvåningen.
Många faktorer som spelar in, jag vet. Men om man föreställer sig 20mm (blir något högre iom snekapning) råspont, en nockbrädehållare, nockbräda, takpanna... Om jag håller mig 15cm ifrån fodret med spetsen på takstol, borde jag vara lugn då?
Aldrig lagt tak tidigare, så vet inte om jag missar något lager
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Stort tack för tabellen! Klockrent. Kommer hamna kring 29-30 graders lutning. Nockpannan jag ska köra med är 30mm hög, borde klara mig på 15-16cm då!Rickard. skrev:
Tackar tackar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan vi i ny brf kolla hur det är isolerat mellan lägenheterna,?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är det ok att måla listen mellan karm och fönster?
Färg, Måla & Tapetsera -
Finns det böcker alt. Webbsidor där man grundligt går igenom hur man bygger en villa från platta till tak och allt där emellan?
Planlösningar