Seiken Seiken skrev:
Jag har en rpi med solarassistant, denna är ansluten till invertern via en usb adapter, sedan går detta in i Homeassistant där jag styr allt.
Har läst på en del om solar assistant och home assistant. Homeassistant använder jag redan, fast inte för solcellsanläggningen.

Har Du provat, eller använder Du någon form av forecast för batteri styrningen? Timprisstyrning?

Anledningen jag fråga: Sigenergys system av batteri styrning (med AI osv) ser ju bra ut, men jag undrar, om man kan uppnå lika bra resultat med billigare, eller fria lösningar.

H he-peter skrev:
Har läst på en del om solar assistant och home assistant. Homeassistant använder jag redan, fast inte för solcellsanläggningen.

Har Du provat, eller använder Du någon form av forecast för batteri styrningen? Timprisstyrning?

Anledningen jag fråga: Sigenergys system av batteri styrning (med AI osv) ser ju bra ut, men jag undrar, om man kan uppnå lika bra resultat med billigare, eller fria lösningar.
jag använder styrning av batteri främst på vintern, sommaren brukar det vara ett icke problem då jag har solceller runt om (dvs jag producerar fortfarande mer än jag förbrukar i skrivande stund)
men för styrning använder jag spotpris, dvs laddar under tider när det är billigt, kör bergvärmen +2 grader dom tiderna och laddar bilen. du intrigerar helt enkelt nordpol om du har spotpris och sätter upp när det ska ladda baserat på pris. du kan ju även lägga till så den beräknar vad du verkligen betalar med skatter som jag gjort i detta exemplet, (jag har dock inte med nätavgifter på denna bilden)

på denna länken kan du läsa hur du sätter upp det
https://www.creatingsmarthome.com/i...l-cheapest-hours-with-local-calendar-support/

för att trigga själva laddningen så styrs det normalt av tidsschema på inverten, för att komma runt detta sätter man en tid på 00:00-2359 så automationen endast behöver välja ladda från nätet eller ej.
jag kör dock 2 versioner så jag även kan välja att ladda, eller EJ förbruka ström ur batteriet men utan att ladda från nätet, dvs då aktiveras rutinen "batteri först" men utan att aktivera "ladda från nätet".

• Vy av Home Assistant-översikt som visar batteristatus, energipriser och driftsstatus för värmepump samt solenergiproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
jag använder styrning av batteri främst på vintern, sommaren brukar det vara ett icke problem då jag har solceller runt om (dvs jag producerar fortfarande mer än jag förbrukar i skrivande stund)
men för styrning använder jag spotpris, dvs laddar under tider när det är billigt, kör bergvärmen +2 grader dom tiderna och laddar bilen. du intrigerar helt enkelt nordpol om du har spotpris och sätter upp när det ska ladda baserat på pris. du kan ju även lägga till så den beräknar vad du verkligen betalar med skatter som jag gjort i detta exemplet, (jag har dock inte med nätavgifter på denna bilden)

på denna länken kan du läsa hur du sätter upp det
[länk]

för att trigga själva laddningen så styrs det normalt av tidsschema på inverten, för att komma runt detta sätter man en tid på 00:00-2359 så automationen endast behöver välja ladda från nätet eller ej.
jag kör dock 2 versioner så jag även kan välja att ladda, eller EJ förbruka ström ur batteriet men utan att ladda från nätet, dvs då aktiveras rutinen "batteri först" men utan att aktivera "ladda från nätet".
Tackar! 👍

J Joachim1 skrev:
Hej har fått en offer på batteri.

Signenergy SigneStor 17KW växelriktare med 16kwh batteri, med installation för 74 000 efter Grönt avdrag.

Är det ett bra pris?

Och även finns där andra lösningar jag borde titta på ?
Varför så stor växelriktare 17kw? Jag skulle köra på en mindre billigare 10-12 och satsa på 24kWh batteri istället.

Seiken Seiken skrev:
Jo. Problemet är ju dock dom 4 månaderna när man är glad om man får ut 10kwh från solen. Tanken är dock att installera ödrift som backupp så fort dom som gör jobbet kommer tillbaka från semestern.
Har du fått ödriften installerad? Vad kostade det?

Mvh

D Dortmunder DAB skrev:
Har du fått ödriften installerad? Vad kostade det?

Mvh
har inte hunnit ta tag i det än då dom varit på semester, tanken är att slå dom en signal nästa vecka.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bumpar tråden lite.
Jag har solpaneler på 8.6kWp, har nu fått offert på 19,2 kWh batteri från Enershare samt växelriktare från Solinteg på 15 kW, totalt 54.000kr efter grönt bidrag. Billigt tycker jag.

Batterierna tillverkas i Kina och kommer i form av moduler som man staplar på varandra. Battericellerna är av typem LFP.

Någon som har någon idé om det är en bra deal? Är LFP bra eller anus?

M MjölnarBengt skrev:
Bumpar tråden lite.
Jag har solpaneler på 8.6kWp, har nu fått offert på 19,2 kWh batteri från Enershare samt växelriktare från Solinteg på 15 kW, totalt 54.000kr efter grönt bidrag. Billigt tycker jag.

Batterierna tillverkas i Kina och kommer i form av moduler som man staplar på varandra. Battericellerna är av typem LFP.

Någon som har någon idé om det är en bra deal? Är LFP bra eller anus?
LFP är bra så länge som de står varmt. Var ska du montera batteriet?

Mikael_L
Visst räcker det med plusgrader, dvs >0C°C

Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst räcker det med plusgrader, dvs >0C°C
Temperature RangeEffects on LFP Battery
Below 0 °C Raised internal resistance, lowered capability and power outcome
0 ° Cto 20 ° C Moderate efficiency, somewhat decreased effectiveness
20 ° Cto 40 ° C Optimum performance, effective power transfer
Over 40 °C Accelerated destruction, decreased life expectancy, prospective security dangers
källa:
https://keheng-battery.com/what-is-the-optimal-lfp-battery-temperature-range/

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.