Det är en fin låda. Man kan i lådan även dela upp i normala grupper och prioriterade grupper, så inte allt går på nödström.
Det är en sådan box jag har själv hemma till min Fronius Hybrid. Så jag kan köra i 100% ödrift med hela huset.

Vi ska snart sätta in en sådan även hos en kund som har en Fronius GEN24 10 kW.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det var någon som sa att man behöver en egen Jordpunkt om man ska kunna köra ödrift, stämmer det?

Ja

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Lars Ivarsson,
Ja, det är nog det jag hört att PV-point inte är avseddd för kontinuerlig drift.

En annan sak med Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW.
Om panelerna är i stånd att ge t.ex. 13 kW DC till växelriktaren, så kan visserligen 10 kW matas ut på allmänna elnätet, men de övriga 3 kW kan inte ladda lagringsbatteriet, utan de förloras.
Symo Gen24 10.0 Plus kan endast ta emot uppåt 10 kW DC, inte mer. Annars tycker man att DC från panelerna inte behöver omvandlas till AC, utan borde kunna användas som de är för att ladda lagringbatteriet. Men det går inte.
För svenska enfamiljshus är Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW anligen för liten, borde finnsa en på ca 15 kW. Det kommer kanske?
Fronius Verto Plus finns ju nu med storlekar mellan 15kW till 35kW 3 MPPT:er och batteri ingång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.