SE4? Det är endast där det finns en rimlig chans att tjäna in solpaneler på rimlig tid. Särskilt så här små anläggningar. Men det är batteriet som är värt mest när det gäller intjäning, solpanelerna är ballast i sammanhanget
Det totala priset motsvarar 100.00-150.000 kWh, så beroende på var du bor och hur din förbrukning är så tar det 10-20 år innan det blir lönsamt. Så klart beroende på elpriset framtiden.
När laddas elbilarna för övrigt. Är det nattetid så blir det ju bara det som ryms i batteriet som du kan använda. Så teoretiskt cirka 5.000 kWh per år.
När laddas elbilarna för övrigt. Är det nattetid så blir det ju bara det som ryms i batteriet som du kan använda. Så teoretiskt cirka 5.000 kWh per år.
Jag betalade ca 200kkr för en nästan identisk installation för två år sedan.S Sandhh skrev:
Känns rimligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Till en Huawei kör man inte längre smartmätare, man sätter en EMMA som är deras smarta styrning. Då slipper du även kopplingen mot Svea och deras styr/stöd tjänster.
Kolla vad det är för version av Huawei. Det är bara den senaste (MAP0 serien) som går att bygga ut med 3f backup.
Kolla vad det är för version av Huawei. Det är bara den senaste (MAP0 serien) som går att bygga ut med 3f backup.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Gå med i Facebookgruppen ”Vi som har Svea Solar anläggning” och bilda dig sedan en egen uppfattning av bolaget.S Sandhh skrev:
Fick offert på ca. 135kkr på 13kW anläggning inkl. överdimensionerad växelriktare ca 1 år sedan från Sesol. Valde att vänta då jag inte riktigt tror på att tekniken är där jag önskar och jag kunde själv köpa in grejerna till lägre pris från grossisten
Jag skulle hellre föreslagit att casha ut från marknaden, 76% vinst i år och jag förväntar mig bara röda siffror på ett tag framöver.V Vonsmelly skrev:
Ta in fler offerter, tror jag betalade ungefär samma för totalt 12kw.S Sandhh skrev:
Jag har oxå elbilar och ekonomin blir helt ok om man kan ladda när solen skiner.
Om jag skulle göra om det skulle jag lagt lite mer tid på att hitta en växelriktare/laddare som inte är begränsad till någon specifik batteri tillverkare.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Klicka här för att svara