Fått ett erbjudande om att installera solceller. Tänkte be om synpunkter.

Förutsättningar: Villa på 118m2 + 118m2 källare. Har 2 elbilar jag endast laddar hemma.

Vad tror ni. Värt att ta in fler offerter?

Offert från Svea Solar för solcellssystem på villa, innehållande detaljer om produkter, garantier och kostnader, totalpris 137 720 kr, månadskostnad 99 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag inte insatt i detaljerna men att betala för att delta i deras funktion för stödtjänster känns ju helt bakvänt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Elavtalet hade jag vägrat också.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Är det som en kul grej, eller tänker du att det skall finnas någon ekonomi i panelerna som producerar 8000kWh värt kring 5000kr/år?

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
SE4? Det är endast där det finns en rimlig chans att tjäna in solpaneler på rimlig tid. Särskilt så här små anläggningar. Men det är batteriet som är värt mest när det gäller intjäning, solpanelerna är ballast i sammanhanget

Huawei känns fel. Vi använder väl inte det i 5G-systemet pga säkerhetsrisker?

• Gilla
forsstugan och 2 till
  • Laddar…
Det totala priset motsvarar 100.00-150.000 kWh, så beroende på var du bor och hur din förbrukning är så tar det 10-20 år innan det blir lönsamt. Så klart beroende på elpriset framtiden.

När laddas elbilarna för övrigt. Är det nattetid så blir det ju bara det som ryms i batteriet som du kan använda. Så teoretiskt cirka 5.000 kWh per år.

S Sandhh skrev:

Förutsättningar: Villa på 118m2 + 118m2 källare. Har 2 elbilar jag endast laddar hemma.

[bild]
Jag betalade ca 200kkr för en nästan identisk installation för två år sedan.
Känns rimligt.

Till en Huawei kör man inte längre smartmätare, man sätter en EMMA som är deras smarta styrning. Då slipper du även kopplingen mot Svea och deras styr/stöd tjänster.

Kolla vad det är för version av Huawei. Det är bara den senaste (MAP0 serien) som går att bygga ut med 3f backup.

S Sandhh skrev:

[bild]
Gå med i Facebookgruppen ”Vi som har Svea Solar anläggning” och bilda dig sedan en egen uppfattning av bolaget.

• Diagram som visar Svea Solars omsättning och resultat i MSEK från 2020 till 2024, inklusive EBITDA och omsättningsförändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sandhh skrev:

[bild]
Är solceller ens värt idag?! Sätt pengarna på börsen istället

• Gilla
  • Wow
OFP och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Fick offert på ca. 135kkr på 13kW anläggning inkl. överdimensionerad växelriktare ca 1 år sedan från Sesol. Valde att vänta då jag inte riktigt tror på att tekniken är där jag önskar och jag kunde själv köpa in grejerna till lägre pris från grossisten

V Vonsmelly skrev:
Är solceller ens värt idag?! Sätt pengarna på börsen istället
Jag skulle hellre föreslagit att casha ut från marknaden, 76% vinst i år och jag förväntar mig bara röda siffror på ett tag framöver.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Sandhh skrev:

[bild]
Ta in fler offerter, tror jag betalade ungefär samma för totalt 12kw.
Jag har oxå elbilar och ekonomin blir helt ok om man kan ladda när solen skiner.
Om jag skulle göra om det skulle jag lagt lite mer tid på att hitta en växelriktare/laddare som inte är begränsad till någon specifik batteri tillverkare.

Discoman Discoman skrev:
Huawei känns fel. Vi använder väl inte det i 5G-systemet pga säkerhetsrisker?
Jag använder inga produkter från USA pga säkerhetsriskerna.

• Älska
Incinerator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.