Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Hej. Jag har suttit och bråkat med min AI-agent ett tag här nu. Kan någon hjälte hjälpa mig få svar på mina frågor:
Hemma har vi 3-fas med 16A huvudsäkring.
Jag har 12 st solcellspaneler med tillhörande växelriktare på 1fas, produktionen är specad till 2600W och växelriktaren är designad för lasten.
Fråga 1:
Om man kopplar växelriktaren på en av de 3 faserna hemma, ska man väl välja den som är blir högst belastad i vardagen???
Exempel: om jag har en konstant förbrukare i hemmet på 2600W (typ elradiator) och solcellerna producerar 2600W så blir väl belastningen på huvusäkringen (16A) 2600W? AI vill få det till dubbla och jag fattar inte det. I mitt huvud suger elradiatorn energi och solcellsanläggningen producerar det. 2600W från ett håll (vr) till ett annat (radiator).
Fråga 2:
Om nu säg huset, på en fas förbrukar 2000W och jag producerar 2600W på samma fas, belastar jag samma huvudsäkring om jag säljer överskottet (600W) till elnätet?
Och om det inte går via huvudsäkringen vad är det för säkerhet som gör att jag i inte kan mata säg 100 000W ut på elnätet??? Måste väl finnas någonting som förhindrar det?
1-fas vs 3-fas vr:
Fråga 3:
Om jag nu väljer att köra på växelriktaren som är på 1-fas och kopplas in den på en fas i elcentralen, om det inte är någon förbrukare på den kommer jag väl tekniskt sätt att sälja till elnätet på den fasen, samtidigt som jag köper el på andra 2 faserna (om de nu används av apparater inne i huset)?
Fråga 4:
Hur funkar det om man istället har en 3-fas. Kommer den skicka ut elproduktionen jämnt på alla 3 faser (866W per fas vid produktion 2600W)?
Om jag nu laddar min elhybrid som ju bara laddar järnet 3600W (16A) på en fas. Kommer jag enbart kunna få 866W av min solel, eller balanserar en 3-fasväxelriktare dynamsikt mellan faserna? Så den mao kan rikta 2600W till en fas när jag laddar bilen om inga andra apparater på de andra 2 faserna använder någon el?
Fråga 5:
Finns det någon magisk manick man kan komplettera som lastbalanserar alla faserna i hemmet, vilket gör att man kan kan koppla in en 1fas-vr och låta den fördelas jämnt internt i huset?
Tack.
Hemma har vi 3-fas med 16A huvudsäkring.
Jag har 12 st solcellspaneler med tillhörande växelriktare på 1fas, produktionen är specad till 2600W och växelriktaren är designad för lasten.
Fråga 1:
Om man kopplar växelriktaren på en av de 3 faserna hemma, ska man väl välja den som är blir högst belastad i vardagen???
Exempel: om jag har en konstant förbrukare i hemmet på 2600W (typ elradiator) och solcellerna producerar 2600W så blir väl belastningen på huvusäkringen (16A) 2600W? AI vill få det till dubbla och jag fattar inte det. I mitt huvud suger elradiatorn energi och solcellsanläggningen producerar det. 2600W från ett håll (vr) till ett annat (radiator).
Fråga 2:
Om nu säg huset, på en fas förbrukar 2000W och jag producerar 2600W på samma fas, belastar jag samma huvudsäkring om jag säljer överskottet (600W) till elnätet?
Och om det inte går via huvudsäkringen vad är det för säkerhet som gör att jag i inte kan mata säg 100 000W ut på elnätet??? Måste väl finnas någonting som förhindrar det?
1-fas vs 3-fas vr:
Fråga 3:
Om jag nu väljer att köra på växelriktaren som är på 1-fas och kopplas in den på en fas i elcentralen, om det inte är någon förbrukare på den kommer jag väl tekniskt sätt att sälja till elnätet på den fasen, samtidigt som jag köper el på andra 2 faserna (om de nu används av apparater inne i huset)?
Fråga 4:
Hur funkar det om man istället har en 3-fas. Kommer den skicka ut elproduktionen jämnt på alla 3 faser (866W per fas vid produktion 2600W)?
Om jag nu laddar min elhybrid som ju bara laddar järnet 3600W (16A) på en fas. Kommer jag enbart kunna få 866W av min solel, eller balanserar en 3-fasväxelriktare dynamsikt mellan faserna? Så den mao kan rikta 2600W till en fas när jag laddar bilen om inga andra apparater på de andra 2 faserna använder någon el?
Fråga 5:
Finns det någon magisk manick man kan komplettera som lastbalanserar alla faserna i hemmet, vilket gör att man kan kan koppla in en 1fas-vr och låta den fördelas jämnt internt i huset?
Tack.
F1, Du ska välja den med högst och mest snittbelastning under de ljusa timmarna. Så du får egenförbrukning.
F2, strömmen stannar i din elcentral i huset. Och går kortast väg från producent till förbrukare. In på säkringen från växelriktaren och ut på säkringen till din spis, värmepanna eller lamporna osv. Den passerar bara huvudsäkring när det går ut på nätet. Så skyddet finns där.
F3, korrekt
F4, beror på vilken växelriktare. Om den klarar av att fördela efter din förbrukning eller om den skickar jämnt över alla faser
F5, ingen magisk manick. Du behöver en växelriktare som bara växlar om strömmen. Då faserna är förskjutna behöver de konverteras innan de byter fas.
Den magiska manicken är en solcellsväxelriktare som även kan balansera faserna. Till exempel ferroamp kan göra det. Dumt att ha två enheter när en kan göra båda. Då konverteringen kostar lite i förlust.
F2, strömmen stannar i din elcentral i huset. Och går kortast väg från producent till förbrukare. In på säkringen från växelriktaren och ut på säkringen till din spis, värmepanna eller lamporna osv. Den passerar bara huvudsäkring när det går ut på nätet. Så skyddet finns där.
F3, korrekt
F4, beror på vilken växelriktare. Om den klarar av att fördela efter din förbrukning eller om den skickar jämnt över alla faser
F5, ingen magisk manick. Du behöver en växelriktare som bara växlar om strömmen. Då faserna är förskjutna behöver de konverteras innan de byter fas.
Den magiska manicken är en solcellsväxelriktare som även kan balansera faserna. Till exempel ferroamp kan göra det. Dumt att ha två enheter när en kan göra båda. Då konverteringen kostar lite i förlust.
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Hej tack för svar. Några följdfrågor:K knightjocke skrev:F1, Du ska välja den med högst och mest snittbelastning under de ljusa timmarna. Så du får egenförbrukning.
F2, strömmen stannar i din elcentral i huset. Och går kortast väg från producent till förbrukare. In på säkringen från växelriktaren och ut på säkringen till din spis, värmepanna eller lamporna osv. Den passerar bara huvudsäkring när det går ut på nätet. Så skyddet finns där.
F3, korrekt
F4, beror på vilken växelriktare. Om den klarar av att fördela efter din förbrukning eller om den skickar jämnt över alla faser
F5, ingen magisk manick. Du behöver en växelriktare som bara växlar om strömmen. Då faserna är förskjutna behöver de konverteras innan de byter fas.
Den magiska manicken är en solcellsväxelriktare som även kan balansera faserna. Till exempel ferroamp kan göra det. Dumt att ha två enheter när en kan göra båda. Då konverteringen kostar lite i förlust.
F1: Blir huvudsäkringen (16A) belastad med 2600W om solcellerna producerar 2600W och elradiatorn i huset drar 2600W, eller blir det dubbla som AI hävdar?
F2: Jaså? jag trodde det var tvärt om att så fort all prodecerad och importerad el når huset går det via de 3 huvudsäkringarna. Så all el som produceras av mig kommer inte alls ha göra med 3 st proslinspropparna som sitter intill elmätaren, utan begränsningen ligger på varje enskild säkring i elcentralen?
F5: Okej. Men om man hade räknat bort egenproduktionen och bara vill ha jämnt mellan alla faser hela tiden så hade en ferroamp löst det med? Kanske inte är ekonomiskt försvarbart göra på det sätter. Bättre mäta av vart alla förbrukare sitter på och flytta dem isf, beroende på betendemönster? Så gjorde vi i vårat gamla hus minns jag i alla fall.
F1: 0W / 0A, om det är på samma fas.H Hetofestlig skrev:Hej tack för svar. Några följdfrågor:
F1: Blir huvudsäkringen (16A) belastad med 2600W om solcellerna producerar 2600W och elradiatorn i huset drar 2600W, eller blir det dubbla som AI hävdar?
F2: Jaså? jag trodde det var tvärt om att så fort all prodecerad och importerad el når huset går det via de 3 huvudsäkringarna. Så all el som produceras av mig kommer inte alls ha göra med 3 st proslinspropparna som sitter intill elmätaren, utan begränsningen ligger på varje enskild säkring i elcentralen?
F5: Okej. Men om man hade räknat bort egenproduktionen och bara vill ha jämnt mellan alla faser hela tiden så hade en ferroamp löst det med? Kanske inte är ekonomiskt försvarbart göra på det sätter. Bättre mäta av vart alla förbrukare sitter på och flytta dem isf, beroende på betendemönster? Så gjorde vi i vårat gamla hus minns jag i alla fall.
F2: Ja jag förutsätter att du har det på samma abonnemang och bakom samma elmätare. Det går bara genom huvudsäkringarna om du säljer överskott eller behöver köpa
F5: Om du redan har en växelriktare så är det inte försvarbart ekonomiskt att byta ut den. Då är det billigare att flytta runt mellan faserna rent fysiskt ihop med elektriker. Så du ökar din egen konsumtion.
En risk man löper är ju att man kan börja bränna huvudsäkringar eftersom maximalt tillgänglig effekt på en fas varierar över dygnet.K knightjocke skrev:F1: 0W / 0A, om det är på samma fas.
F2: Ja jag förutsätter att du har det på samma abonnemang och bakom samma elmätare. Det går bara genom huvudsäkringarna om du säljer överskott eller behöver köpa
F5: Om du redan har en växelriktare så är det inte försvarbart ekonomiskt att byta ut den. Då är det billigare att flytta runt mellan faserna rent fysiskt ihop med elektriker. Så du ökar din egen konsumtion.
Med bara 16A huvudsäkringarex. Då kan du belasta varje fas med 3680W. När du kör med din 1fas växelriktare på max så kan du på den fasen dock plocka ut 6280W. Om man då sorterar om så man sätter en del förbrukare där som drar mycket, för att maximera sin nytta, så löper man ju risken att när solen går i moln/ner så går huvudsäkringen.
Så det vill ju till att man tänker till när man gör omfördelningen. Vintertid lär man ju inte plocka ut några 2600W konstant exempelvis.
Sen beror det ju lite på hur det är gjort och vad man kallar "huvudsäkring". Det är ju normalt "mätarsäkring" som avses och som du kan se i exemplet nedan så kan ju strömmen genom denna bli summan av vad du får från nätet och produktionen.K knightjocke skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den risken löper man. Det gäller att räkna på det. Risken blir att man inte kan köra till exempel tvätt och disk samtidigt om de är på samma fas.Tomtom79 skrev:
En risk man löper är ju att man kan börja bränna huvudsäkringar eftersom maximalt tillgänglig effekt på en fas varierar över dygnet.
Med bara 16A huvudsäkringarex. Då kan du belasta varje fas med 3680W. När du kör med din 1fas växelriktare på max så kan du på den fasen dock plocka ut 6280W. Om man då sorterar om så man sätter en del förbrukare där som drar mycket, för att maximera sin nytta, så löper man ju risken att när solen går i moln/ner så går huvudsäkringen.
Så det vill ju till att man tänker till när man gör omfördelningen. Vintertid lär man ju inte plocka ut några 2600W konstant exempelvis.
Det krävs att man bygger om ganska mycket i fasadmätarskåpet och pratar med nätägaren för att köra produktionssäkringar. Är inte värt det för en installation med 1fas. Krånglar bara till detTomtom79 skrev:
Det rimligaste borde vara att välja den fas som blir högst belastad. Jag har en trefas-växelriktarw som är symmetrisk (samma skickas på alla tre faser) och förut köpte jag ibland underskott på en fas och sålde överskot på två faser. Sedan ringde jag nätbolaget och bad dem sätta på vektorsummering. Efter det summeras faserna och jag köper bara om jag totalt hamnar på underskott under en kvart.H Hetofestlig skrev:Hej. Jag har suttit och bråkat med min AI-agent ett tag här nu. Kan någon hjälte hjälpa mig få svar på mina frågor:
Hemma har vi 3-fas med 16A huvudsäkring.
Jag har 12 st solcellspaneler med tillhörande växelriktare på 1fas, produktionen är specad till 2600W och växelriktaren är designad för lasten.
Fråga 1:
Om man kopplar växelriktaren på en av de 3 faserna hemma, ska man väl välja den som är blir högst belastad i vardagen???
Exempel: om jag har en konstant förbrukare i hemmet på 2600W (typ elradiator) och solcellerna producerar 2600W så blir väl belastningen på huvusäkringen (16A) 2600W? AI vill få det till dubbla och jag fattar inte det. I mitt huvud suger elradiatorn energi och solcellsanläggningen producerar det. 2600W från ett håll (vr) till ett annat (radiator).
Fråga 2:
Om nu säg huset, på en fas förbrukar 2000W och jag producerar 2600W på samma fas, belastar jag samma huvudsäkring om jag säljer överskottet (600W) till elnätet?
Och om det inte går via huvudsäkringen vad är det för säkerhet som gör att jag i inte kan mata säg 100 000W ut på elnätet??? Måste väl finnas någonting som förhindrar det?
1-fas vs 3-fas vr:
Fråga 3:
Om jag nu väljer att köra på växelriktaren som är på 1-fas och kopplas in den på en fas i elcentralen, om det inte är någon förbrukare på den kommer jag väl tekniskt sätt att sälja till elnätet på den fasen, samtidigt som jag köper el på andra 2 faserna (om de nu används av apparater inne i huset)?
Fråga 4:
Hur funkar det om man istället har en 3-fas. Kommer den skicka ut elproduktionen jämnt på alla 3 faser (866W per fas vid produktion 2600W)?
Om jag nu laddar min elhybrid som ju bara laddar järnet 3600W (16A) på en fas. Kommer jag enbart kunna få 866W av min solel, eller balanserar en 3-fasväxelriktare dynamsikt mellan faserna? Så den mao kan rikta 2600W till en fas när jag laddar bilen om inga andra apparater på de andra 2 faserna använder någon el?
Fråga 5:
Finns det någon magisk manick man kan komplettera som lastbalanserar alla faserna i hemmet, vilket gör att man kan kan koppla in en 1fas-vr och låta den fördelas jämnt internt i huset?
Tack.
Klicka här för att svara