Hej har fått en offer på batteri.

Signenergy SigneStor 17KW växelriktare med 16kwh batteri, med installation för 74 000 efter Grönt avdrag.

Är det ett bra pris?

Och även finns där andra lösningar jag borde titta på ?

J Joachim1 skrev:

Signenergy SigneStor 17KW växelriktare med 16kwh batteri, med installation för 74 000 efter Grönt avdrag.

Är det ett bra pris?

Är det bara ett batteri, eller har det någon smartstyrning mot elpriserna? Vad är det du vill uppnå med batteriet?

Prismässigt är det billigare per kWh än t.ex. Tibber homevolt, men det köper man ju för smartstyrning. Eller är drt ödrift du är ute efter?

G gmogmo skrev:
Är det bara ett batteri, eller har det någon smartstyrning mot elpriserna? Vad är det du vill uppnå med batteriet?

Prismässigt är det billigare per kWh än t.ex. Tibber homevolt, men det köper man ju för smartstyrning. Eller är drt ödrift du är ute efter?
Jag är mest uteefter optimera min el konsumtion, och se till så solelen används mer. De har smartstyrning etc. Kan även läggas till Ödrift på den om man vill.

Dock förstår jag inte riktigt att Homevolt är billigare per KW? 13.3Kwh för 66695 = 5014 kr kwh och detta är 4625kr? Jag tror jag vill till att börja med hoppa över stödfunktionerna och använda batteriet själva . Mvh Joachim

J Joachim1 skrev:
Jag är mest uteefter optimera min el konsumtion, och se till så solelen används mer. De har smartstyrning etc. Kan även läggas till Ödrift på den om man vill.

Dock förstår jag inte riktigt att Homevolt är billigare per KW? 13.3Kwh för 66695 = 5014 kr kwh och detta är 4625kr? Jag tror jag vill till att börja med hoppa över stödfunktionerna och använda batteriet själva . Mvh Joachim
Jag skrev att ditt alternativ är billigare än Homevolt. Personligen tror jag att stödfunktionerna ger mest i år och allt mindre ju längre fram i tiden man kommer.

På sikt är troligen "hybridhemmet" bli den bästa användningen. Alltså som en plug in hybrid som kan köra på el i stan och hjälpa till vid acceleration. Dvs i husfallet köpa billig el och använda för peek-shaving och de kvartar när priset är högst.

Än så länge är det oklart vem som har den bästa mjukvaran för det.

Walle85
Som referens fick jag offert på Sigenergy system med 24 kWh batteri, växelriktare och installation för 90 000 kr efter grönt avdrag för några månader sedan.
Mitt förslag är att du frågar vad installatörer tar för det du fått offert på i Facebook gruppen för Sigenergy. De brukar slåss lite om kunder där.

• Gilla
Joachim1
  • Laddar…
J Joachim1 skrev:

Är det ett bra pris?

Jag ger ca 2000kr/kwh för batteri+bms installerat och klart. Då är det 10års garanti och fria i ur/laddningar. Obs att jag redan hade växelriktare så den är inte med i priset.

J Joachim1 skrev:

Är det ett bra pris?

Hur mycket grönt avdrag?

Seiken Seiken skrev:
Jag ger ca 2000kr/kwh för batteri+bms installerat och klart. Då är det 10års garanti och fria i ur/laddningar. Obs att jag redan hade växelriktare så den är inte med i priset.
Det var bra pris. Hur stor är batteriet? Hur mycket grönt avdrag?

Walle85 Walle85 skrev:
Som referens fick jag offert på Sigenergy system med 24 kWh batteri, växelriktare och installation för 90 000 kr efter grönt avdrag för några månader sedan.
Mitt förslag är att du frågar vad installatörer tar för det du fått offert på i Facebook gruppen för Sigenergy. De brukar slåss lite om kunder där.
Hur mycket grönt avdrag?

H he-peter skrev:
Det var bra pris. Hur stor är batteriet? Hur mycket grönt avdrag?
jag utökar med 50kwh, 100k i grönt avdrag.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
jag utökar med 50kwh, 100k i grönt avdrag.
när man talar om trollen, nu kom batterierna

• Lådor märkta "Growatt Lithium Ion Batteries" i ett garage, omgivna av verktyg och andra föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
när man talar om trollen, nu kom batterierna
Vilken inverter har Du?

H he-peter skrev:
Vilken inverter har Du?
growatt mid 15ktl3-xh

Redigerat:
Seiken Seiken skrev:
growatt mid 15ktl3-xh
Hur kopplas det?
25kwh + 25kwh parallellt?

H he-peter skrev:
Hur kopplas det?
25kwh + 25kwh parallellt?
30 + 30 med var sin bms har 10 sedan innan

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.