13 376 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
Nya Energihem pålitliga?
Om det finns underlag och teknisk dokumentation på anläggningen så går du bara till tillverkaren av den felande komponenten. Det är bara arbetet som installatören har garanti på. Resten vidarebefordrar de bara från tillverkaren, så länge det är korrekt installerat. Blir såklart enklare om firman finns kvarZ Zimeon skrev:Tack för vivdare svar, det är mycket uppskattat.
Det lutar lite åt en lokal elfirma, men det jag är osäker på där är garantin. Om något skiter sig efter 10 år, finns de kvar då, att stå för sin garanti?
En annan sak var ren matte: vinst jämfört med bolånsräntan:
Antag att man installerar något får 120K kronor, och detta betalar sig på 10 år. Antag vidare att installationen håller utan någon extra kostnad alls i ytterligare 10 år. Då hinner man alltså ha "tjänat" 120K kronor på 20 år, eller 6000 kronor per år.
Bolåneräntan är nästan uppe på 5%, eller… 6000 kronor per år för 120K.
Så rent ekonomiskt är det i stort sett precis lika kostnadseffektivt att betala tillbaka på bolånet som att installera solceller. Skillnaden skulle vara om
1) elpriserna går upp en massa, så att man "tjänar" mer på installationen
2) installationen håller i 30 år utan kostnad (då är vinsten 1/3 högre, alltså 8000 kronor per år)
3) Bolåneräntorna går ner.
Men allt det är ju bara gissningslek. Visst att det "verkar" troligare att elpriserna skulle stanna/gå upp än att bolåneräntan skulle göra det, men som läget är nu verkar det ju i stort sett gå på ett ut. Med skillnaden att betala tillbaka på bolånet är garanterat riskfritt, och kräver ingen installation![]()
Hej. Jag har köpt en solannläggning av nya energihem hösten 2024Z Zimeon skrev:Hallå forumet! Jag hänger lite här, men postar inte så mycket, men här är en fråga jag gärna fråga folk här.
Jag blev dörrknackad av ett företag som heter Nya Energihem, och fick rådgivning eftersom jag har tänkt på solceller men aldrig orkat snoka runt om offerter, och dessutom vet för lite för att göra vettiga bedömningar om var de svaga punkterna kan finnas.
Det jag är intresserad av är att veta om Nya Energihem kan tänkas hålla vad de lovar, alltså om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av dem. På Trustpilot ligger de inte jättebäst till, men de flesta bittra 1or där går att avfärda. Tyvärr kan många 5or också avfärdas, så tja… jag frågar här.
Det förslag jag fick från dem:
* Jag har ett tak i sydvästläge, inget som skymmer.
* 50 kvadrat paneler (25 paneler) menade deras system skulle, med tanke på soltimmarna här och förmodad vinkel på taket, generera cirka 9500 kWh per år.
* Jag har en årsförbrukning idag på cirka 13500.
* Elpriset just nu för mig är billigt, då jag låste det precis innan det small, med ett kWh-pris på c:a 75 öre och en nätkostnad på ungefär lika mycket. Jag förmodar att fast pris jag kommer få när mitt går ut nu i höst är på det tredubbla, alltså cirka 2:25 per kWh, nätkostnaden oförändrad, alltså cirka 3kr per kWh totalt.
* Med ovan antagande kommer min års-el hamna på en 40k.
* De 9500 kWh per år som potentiellt skulle genereras av panelerna kommer förstås inte komma när de behövs som mest. Under november, december, januari, februari (minst) antar jag att panelerna genererar ungefär noll. Överskottet som jag får under sommaren kommer. förstås inte att säljas till det pris jag betalar; säljaren nämnde ett snitt-spotpris på 1:50 per kWh, men det är nog utslaget på ett år, och jag tror inte att det är snitt-spotpris för mars till september. Men kanske at man får 1 spänn per kWh då. Eller något.
* Med ovanstående i åtanke – att jag genererar 70% av mitt elbehov med panelerna, men måste sälja den för billigare än jag köper när jag behöver – skulle jag kanske neutralilsera maximalt hälften av min årsräkning för el. Alltså 20k.
* Prisförslaget jag fick var 170k för dessa 50 paneler, växelriktare Sungrow, inklusive all montering, byggställning etc etc, inga dolda eller tillkommande kostnader alls.
Jag har ingen direkt uppfattning om det här är rimligt eller inte, men om det stämmer skulle anläggningen "ish" betala sig på under 10 år, vilket ju känns ganska rimligt.
Det jag är intresserad av är, som sagt
* Har någon här en erfarenhet av Nya Energihem? Är de klåpare? Ljuger de rakt ut? Att saker och ting blir försenade skiter jag ganska blankt i; det jag bryr mig om är om sakerna håller, blir korrekt installerade och så.
* Spot-priset i snitt mellan april och september, vad rör vi oss om där?
* Är priset och deras antagna produktion för 50m2 rimligt, eller uppåt väggarna?
Vore väldigt tacksam för rådgivning härifrån.
De har monterat anläggningen bra, vad jag förstår. Men deras information efteråt hur den fungerar, framförallt handlar det om appen o hybridväxelriktaren, så är de helt värdelösa.
Ingen som helst hjälp eller uppföljning ingår tydligen i köpet.
Jag förstod inte ens att de i inte hade slagit på växelriktaren efter de var färdiga med installationen, utan det blev jag varse om att anläggningen inte var i bruk förän jag konsultera säljaren om att det inte verkar funka 3 månader efter installationen.
Du som köper annläggning av dem, får nog finna dej i att du har ingen support framöver.
De är nog bara intresserade av att sälja o montera anläggningen.
Därför blir omdömen inge bra precis efter installationen. Skulle va intressant med omdöme efter att anläggningen varit i bruk nått år.
Niklas
Nya Energihem är inget bolag att rekommendera. Jag köpte ett batterisystem för 2mån och det har inte fungerat sedan dag 1. Kundservice vet ingenting och har nu börjat bli otrevlig för att jag ligger på om att dom måste lösa skiten. Han undrade till och med varför jag hör av mig till honom när det är support som ska lösa det men support är dålig på att svara och alla löften om att det nu är fixat har inte löst ett skit. Produkten som sitter på min vägg tror jag är en bra produkt (efter att ha läst tekniska spec osv) men Nya Energihem vet inte hur den funkar och verkar ha lagt allt fokus på att sälja bara för jag hade 3st försäljare samtidigt hemma hos mig, så även där sög dom på att koordinera (jag borde ha fattat då). Jag kan skriva mycket mer men blir så långt!Z Zimeon skrev:Hallå forumet! Jag hänger lite här, men postar inte så mycket, men här är en fråga jag gärna fråga folk här.
Jag blev dörrknackad av ett företag som heter Nya Energihem, och fick rådgivning eftersom jag har tänkt på solceller men aldrig orkat snoka runt om offerter, och dessutom vet för lite för att göra vettiga bedömningar om var de svaga punkterna kan finnas.
Det jag är intresserad av är att veta om Nya Energihem kan tänkas hålla vad de lovar, alltså om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av dem. På Trustpilot ligger de inte jättebäst till, men de flesta bittra 1or där går att avfärda. Tyvärr kan många 5or också avfärdas, så tja… jag frågar här.
Det förslag jag fick från dem:
* Jag har ett tak i sydvästläge, inget som skymmer.
* 50 kvadrat paneler (25 paneler) menade deras system skulle, med tanke på soltimmarna här och förmodad vinkel på taket, generera cirka 9500 kWh per år.
* Jag har en årsförbrukning idag på cirka 13500.
* Elpriset just nu för mig är billigt, då jag låste det precis innan det small, med ett kWh-pris på c:a 75 öre och en nätkostnad på ungefär lika mycket. Jag förmodar att fast pris jag kommer få när mitt går ut nu i höst är på det tredubbla, alltså cirka 2:25 per kWh, nätkostnaden oförändrad, alltså cirka 3kr per kWh totalt.
* Med ovan antagande kommer min års-el hamna på en 40k.
* De 9500 kWh per år som potentiellt skulle genereras av panelerna kommer förstås inte komma när de behövs som mest. Under november, december, januari, februari (minst) antar jag att panelerna genererar ungefär noll. Överskottet som jag får under sommaren kommer. förstås inte att säljas till det pris jag betalar; säljaren nämnde ett snitt-spotpris på 1:50 per kWh, men det är nog utslaget på ett år, och jag tror inte att det är snitt-spotpris för mars till september. Men kanske at man får 1 spänn per kWh då. Eller något.
* Med ovanstående i åtanke – att jag genererar 70% av mitt elbehov med panelerna, men måste sälja den för billigare än jag köper när jag behöver – skulle jag kanske neutralilsera maximalt hälften av min årsräkning för el. Alltså 20k.
* Prisförslaget jag fick var 170k för dessa 50 paneler, växelriktare Sungrow, inklusive all montering, byggställning etc etc, inga dolda eller tillkommande kostnader alls.
Jag har ingen direkt uppfattning om det här är rimligt eller inte, men om det stämmer skulle anläggningen "ish" betala sig på under 10 år, vilket ju känns ganska rimligt.
Det jag är intresserad av är, som sagt
* Har någon här en erfarenhet av Nya Energihem? Är de klåpare? Ljuger de rakt ut? Att saker och ting blir försenade skiter jag ganska blankt i; det jag bryr mig om är om sakerna håller, blir korrekt installerade och så.
* Spot-priset i snitt mellan april och september, vad rör vi oss om där?
* Är priset och deras antagna produktion för 50m2 rimligt, eller uppåt väggarna?
Vore väldigt tacksam för rådgivning härifrån.
Klicka här för att svara