Har precis fått installerat Solar Edge batterier och undrar över eventuell peak shaving funktion.
Då det är mulet och höst producerar panelerna knappt något och batterierna drogs ner till 0%.
Jag trodde att batterierna skulle stanna där tills panelerna började ladda. Istället laddas batterierna från elnätet med 1kw upp till ca 5%. Därefter används dessa 5% vid belastningstoppar.
Mina belastningstoppar inträffar i regel när bergvärmekompressorn går igång.
Inte hittat helt tydligt men förstår det som detta är en peak shaving funktion för att minska förbrukningstopparna och jämna ut förbrukningen.
Dock sker det en del konstigheter.
T.ex. sett en gång att batteriet laddade från elnätet och var kanske på 3% när bergvärmen gick igång. Då fortsatte den ladda till ca 5% vilket resulterade i att förbrukningstoppen blev högre under tiden den laddade. Jag tänker den borde pausa laddningen och istället använda de 3% som den redan laddat.
När batteriet nått ca 5% började den ta el från batteriet istället. Nu till nästa grej. När bergvärmen stannade och förbrukningen sjönk så fortsätter den att ta el från batteriet istället för att vid låg förbrukning börja ladda batteriet från nätet inför nästa topp.
Förstått det som systemet ska lära sig och precis fått det i kopplat. Men har någon erfarenhet av detta beteende och om det förbättras över tid?
Kan säga att redan nu efter typ 1 dygns drift är det redan ganska duktigt på att träffa effekttopparna så tänker att med data över 1-2 veckors drift så kanske det funkar mer optimalt?
Som syns på bilden nedan så de blåa spetsarna i diagrammet är när förbrukningen täcks av batteriet och många förbrukningstoppar täcker den perfekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder