Funderar på att värma en 200 eller 300liters ackumulatortank med varmvatten under dagen med överskottsel ifrån solcellerna. Har direktverkande värmesystem genom en luftvärmepump.

Den enskilt överlägsna förbrukaren i hushållet är ju varmvattenberedaren, tänker detta borde ju vara rätt ok lösning. Har en 200l compact nibe nu som ja också kan förbättra sin styrning, då den just nu är "dum".

5 Personer i hushållet, och det börja duschas mera och mera nu med äldre barn osv.

Vad tror ni, är jag fel ute, med tanke på minuspriser och dyra batterier som knappt går ihop sig innan laddcyklarna är borta. ?

Hej och välkommen till forumet!

Jag tror det är bättre att satsa på en rejäl acctank.

Hej, och tack !

Ja, du har nog helt rätt i det, dock i mitt enstaka fall tror jag min plats kan vara ett bekymmer. Kanske kan mäkta med en 400l i bästa fall. Men första steget blir kanske att ta fram en fungerande styrning till min befintliga vv. Men finns kanske en del alternativ redan till det ? Kör en tibber pulse idag för lite övervakning mot elmätaren.

Hur mycket energi överskott har du att lagra?

Såhär har det sett ut ~ senaste 3 åren

Köpt: 7000kwh/år
Sålt 6500kwh/år
Egenproducerad använd el 3000kwh/år

Har öst/väst med 12kwh omriktare.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Då förslår väl inte en liten vvb på ett par hundra liter nått vidare att lagra överskottet i? Har du elbil?

Då ska du ha en elpotron i tanken 9 kW och när den full vid den temp du vill. Så kopplar det om och du börjar sälja. Har du så stor produktion kan du ha en patron på 9 kW och den är delbar i 6 kW resp 3 kW och alltinera mellan inkopplingen av patrondelarna. Beroende på tid på året med solens hjälp ( instrålning )
Sen det med alltinera ger jag mig inte på. Går att få till det med lite elekronik eller en PLC, sen om det är så lönsamt är en annan sak. Inget är gratis.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jag tackar för alla svar och engagemang, men jag tror jag börjar med att fånga upp överskottsenergin , att bara enkelt värma min VB med. Sen får jag tar det därifån när jag utvärderat det tror jag.

Jag har 300 liter och det räckte till fyra personer, inklusive två tonåringar innan de nyss flyttade ut. Den värmer jag med lätthet på fem timmar från 30-gradig (om jag räknar bort värmepumpens effekt).

I mitt hus värmer jag enbart de billigaste timmarna, vilket varierar på året. Men för dig är ju alltid soltimmarna billigast.

• Gilla
Balt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.