D
Daniel Tegenfeldt: [citat] Tack så hemskt mycket, det vämer verkligen! :D Haha, eller hur! Vi är inga erfarna hantverkare, utan lär oss i samband med att vi gör allt :) Sen när jag är ifatt dagens datum här i tråden så kommer ni se hur långsamt det egentligen går :P
24 svar · 6,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Men du kan ju inte ge upp nu! :) Snart är ju de tyngsta momenten över och sen är det bara inomhusfix kvar som är mycket lättare och utom vädrets makter. Vad var det som fick dig att kasta in handduken?
116 svar · 52,4k läst
·
D
devavi: Hej! Admin får gärna flytta tråden om den hamnar fel, visste inte vart jag skulle lägga upp den :) Behöver tips från nån som vet nån passande skiva jag kan sätta in i mitt inbyggda fack i min nya gipsvägg jag satt upp har tänkt mig nån grå skiva, typ marmor eller liknande, går även bra med nån snygg träskiva av något slag, är öppen för förslag här kommer en bild hur det ser
0 svar · 2,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej Prodaja, välkommen till Bygga hus-forumet! Du behöver säkert en teknisk beräkning av en byggnadsingenjör, även om snickaren kan dimensionera balken "mellan tummen och pekfingret". Förresten kan en stålbalk nog vara smidigare, om du vill minska dimensionerna på balken.
1 svar · 1,6k läst
S
Sjutet: Har fått lite gjort iallafall till förrådet som även kommer bli kontor :) Kapa hål för dörr [bild] [bild] Ny dörr [bild] Blev lite underspikning med spotlights och ny belysning där Garageportarna varit förut. [bild] Lite trångt när man ska spackla och ha det som förråd samtidigt... [bild] [bild]
68 svar · 29,9k läst
·
S
starmanin: Putsen torkad, hängrännor och stuprör på plats. Väntar fortfarande på elektrikern som skulle kommit för tre veckor sedan, för två veckor sedan och förra veckan. Markduken lagd på plats. Nu återstår att lägga på mer grus och jord och att avgränsa dessa med en liten kantsten.
60 svar · 29,1k läst
·
T
Taren43: I stort är reglerna i finland och sverige identiska, så samma sak gäller här att man egentligen inte får göra i stort sett något alls själv, men åtminstone här var jag bor så sätter elektrikerna mer tilltro till individens kunskap, jag gör alltså mycket själv, men jag har en elektriker som hämtar material åt mig, som jag kan rådfråga och han sköter installation av elcentral,
33 svar · 10,7k läst
·
krillek
krillek: Äntligen är plåtslagaren igång - lagom till den första frosten :D Han börjar så klart nerifrån och arbetar sig uppåt. [bild] [bild] [bild]
22 svar · 8,2k läst
·
-RB-
-RB-: Jag har hängt här ett tag och länge funderat på att skapa projekttrådar, men det brukar falla på tidsbrist och att jag glömmer ta bilder när jag väl kommit igång. Men denna gången tänkte jag göra annorlunda. Vi har under flera års tid renoverat fönster på vårt 20-talshus. Det har inneburit utbyte av ruttet virke, fräsning och montering av fasta spröjsar. Montering av
0 svar · 1,5k läst
·
yonna
yonna: Hur det är i verkliga livet vet vi ju - precis som TS beskrivit - men ingen skillnad känns i detta forum. Efter många år på Byggahus med alla goda råd då jag underhöll och reparerade mitt gamla 20-talshus (ensamstående mamma till 2) vågade jag mig på att bygga nytt. Visserligen låg mitt eget arbete främst i att bära sten och anlägga trädgård eftersom jag anlitade arkitekt och
15 svar · 3,3k läst
T
Tjullessons: Det har inte gått fort men jag har lärt mig otroligt mycket. Följ länken för byggfoton. https://goo.gl/photos/Kmw4FZUfU1zDjXXy9
0 svar · 806 läst
E
ErikmedK: Hallåj alla glada. I sommar blev det ett litet uteförråd byggt. Har satt ihop en liten video på bygget som gick rätt enkelt och snabbt. Jag glömde att filma vissa delar, bland annat slutet och inget från insidan. Men lite bilder blev det inbakat i videon trots allt. Förrådet är 2.5 x 3.5 meter och isolerat i golv, vägg och tak. Yttervirket är av cederträ vilket är dyrt men vackert.
0 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, egentligen inte. Kallt som fan vilket som :p Norrland är Norrland. Dvs allt ovanför Fjollträsk :)
4 svar · 1,9k läst
R
robertdala: Detta är inget nytt projekt men det är väl ett sånt som pågår under en tid som för många andra. Jag ligger ute på jobb i stora perioder under året och kan således inte bygga eller fira nära och kära. på gott och ont måste jag säga för man har tid och fundera på hur saker å ting borde utföras.Stugan köptes 2008 och var tänkt som just en stuga. Men även när man ligger ute
0 svar · 914 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det finns (minst) två varianter av majs: Dels sockermajs. Det är sådan vi människor äter i kokt form, antingen som majskorn i sallader eller som hela majskolvar. Dels fodermajs. Det är sådan vi ger åt våra husdjur. Och den "serveras" i okokt form. Priset är något lägre :cool: Höns gillar också sockermajs (liksom våra kattor) men det är inget man använder till
88 svar · 55,1k läst
·
A
afSchinken: Ny fråga, hoppas att någon har erfarenhet här. Jag ska få påhälsning av grävare och hjullastare för planering av tomten. Detta innebär dock att det måste gräva ner slänten bakom garaget på singelbädden för garagegrunden som inte är gjuten än. Den är redan uppkörd av bergvärmeborren så det måste paddas om. Då säger grävarkillen att den kommer bli fylld med jord och
29 svar · 9,0k läst
·
B
ByggStålis: Hur gick det med detta projekt? Dog det av och du lämnade BH?
2 svar · 13,3k läst
viltfjall
viltfjall: Roland1972: Väldigt kul tråd! Man blir ju sugen på att se vad som hänt några år senare. Kanske till och med flyttat? Då kanske man kan få veta om försäljningen gick hundratusentals kronor bättre när det fanns 'egen klättervägg och vikbar trappa' att ta till bland försäljningsargumenten.
74 svar · 40,3k läst
·
ullberg
ullberg: [citat] Själv är jag helt ointresserad av att 'se' på fasaden, jag vill ha spridning och då är en stallykta utmärkt imho, men det gör ju ingenting att vi tycker olika. TS lampor tycker jag är väldigt vackra, de ser ut att vara "riktiga" i gjutjärn a la Gysinge, nacka byggnadsvård etc. och inte en enkel plåtkåpa som ser ut att komma från en gigantisk fabrik i låglöneland, men det
23 svar · 13,9k läst
·
J
Jocke_Villaägaren: Hallå alla grannar, jag ser att ni var flitiga när ni byggde här i Linghem för några år sedan. Vi har nu fått en av de nya tomterna och spekulerar nu hej vilt med vilket husföretag vi ska välja att bygga med, hoppas ni fortfarande får en notis om att jag skriver här och att ni kan dela med er av era erfarenheter ni drog på er när ni byggde för några år sedan. Det lutar åt att vi
158 svar · 37,7k läst
·
B
ByggStålis: Det var ogenomtänkt men jag hade tur och klarade både min och grannarnas brunnar. Det var den 2/4 så nu bör risken vara över. :confused: Hittade en bra kille med tankbil som körde tre vändor.
18 svar · 7,6k läst
·
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Hittade 4st gamla stolar under huset på lantstället. De har legat där i 7-8 år och tydligen fungerat som kombinerad sittmöbel/toalett för andra tvåbenta varelser. En del ytliga mögelangrepp identifierades men annars i OK skick! [bild] [bild] Jag gick på dem med trädgårdsslangen, såpa och en scotch brite för att gnugga bort det värsta (vänstra benet skrubbat). [bild] Sedan slipade
0 svar · 1,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Gör ett walk-in-skafferi i köket nedre vänstra hörn, gott om plats så det får ni inte missa :) Ni kan tom ha en del som sval, med ventil ut tom, lyxigt värre. Fina ritningar.
225 svar · 83,0k läst
·
L
lisette: Hej på er! Vet inte om jag valde fel forumsdel, men isåfall får tråden flyttas! Jag har planer på att bygga ut barnens djungelgym med en ännu större rutschkana och ett torn. Tanken är att gräva ur och lägga på täckbark. Maskinen kommer till helgen för att gräva ur och jag funderar på hur mycket som ska tas? Hade tänkt lägga markduk och sedan barken, men behövs det något mer
0 svar · 1,7k läst
·
A
A-Man_08: Alla har olika smak, det är ditt kök och du ska utforma det efter dina önskemål.
3 svar · 1,2k läst
·
L
Lewdis: Får ställa mig till kön av folk som vill se hur det går för dig! Riktigt bra jobbat
259 svar · 90,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är väl en bra tanke, men det är ju inte något akut utan renovera sov- och badrum först så det blir trevligt att bo där, inte tvärtom som det ser ut som i din lista i trådstarten.
10 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.